FTX Mauler on Rock Racer tyyppinen
sekoitus Crawlingautoa ja vauhdikkaampaa Rock Buggyä. Tarkoitus on
päivittää autoon parempi nopeudensäädin, radiolaitteisto sekä
ohjausservo. Nopeudensäätimeksi valitsimme Hobbywing 80A Crawling säätimen, joka on osoittaunut varsin monipuoliseksi säätimeksi
hyvin säätömahdollisuuksineen. Mauler on varustettu vakiona 2in1
tyyppisellä radio/nopaudensäädin yksiköllä, josta syystä
nopeudensäätimen päivitys pakottaa myös päivittämään
radiolaitteiston samalla. Radiolaitteistoksi valitsimme
perusluotettavan Etrnonix radion, jolla pärjää hyvin
normaaliajossa. Mikäli haluaisi lisätä vinssin tai ohjelmoitavia
valoja tulisi valita useampi kanavainen radio Esim. Sanwa MT-44. Ohjausservoksi valitsimme uuden harrastajaystävällisesti
hinnoitellun Highest DT450 servon muovikuorilla. Servo tarjoaa n.15kg
väännön ja on osoittautunut myös vahvaksi nopeaissa-autoissa.
Aloitimme projektin purkamalla autosta
ensin renkaat ja korin pois. Rungon pyörittely pöydällä on
mukavampaa, kun komponentteihin pääsee esteettömästi käsiksi ja
likaiset renkaat eivät sotke joka paikkaa.
Korin irroitukseen tarvitaan
ristipääruuvimeisseli (PH1) ja 5.5mm hylsyavain tai kiintoavain.
Kori kannattaa irroittaa saranan kohdalta (ympyröity kuvassa)
jolloin korin saa kokonaan irti
Auton ollessa purettu sähköjen purku
ja asennus onnistuu esteettömästi.
Ensimmäisenä irroitetaan 2in1
nopeudensäädin/vastaanotinyksikkö. Huomioitavaa että
vastaanotinyksikössä on servon liitäntää varten kiinteä
jatkojohto (uutta servoa asentaessa tarvitaan jatkojohto) ja ajovaloilla
oma liitäntänsä.
Tarkoitus on asentaa nopeudensäätimeksi
Hobbywing Quicrun Crawling säädin. Säätimen mukana toimitetaan
ohjelmointikortti ja säätimessä on vakiona tukevampi XT60 virtaliitin.
Huom! Virtaliitin on eri, kuin
vakioakussa. Vakioakun käyttäminen edellyttää liittimen vaihdon
Radioiksi tulee 2.4GHz Etronix 1060
perusradio, joka riittää normaaliin käyttöön hienosti.
Asensimme kaksipuoleisella teipillä
nopeudensäätimen ja vastaanottimen taka-akselin päällä olevalle
tasolle. Päädyimme asentamaan vastaanottimen etummaiseksi jolloin
saimme servon kytkettyä lyhyemmällä jatkojohdolla.
Jatkojohdon valmistimme käyttämällä
vanhasta servosta otettua johdinta johon tarvitsi lisätä vain
naaras Futaba servoliitin.
Nopeudensäätimen liitimme moottorin
johdot juottamalla. Katkaisimme ensin moottorilta tulleet johdot
liittimien tyvestä. Johtojen kuorinnan jälkeen juotimme säätimen
ja moottorin johdot yhteen. Juotoksien suojaukseksi käytimme
kutistesukkaa. Huomioitavaa että moottorin johdot tuli juottaa
”väärinpäin” (keltainen mustaan ja punainen siniseen), jotta
saimme moottorin pyörimissuunnan oikeaksi.
Huom! Suurimman osan harjallisista
moottoreista voi kytkeä molemmin päin. Näin ollen pyörimissuunta
vain vaihtuu. Tarkista kumminkin moottorisi ohjeesta mahdolliset
rajoitukset.
Tämän jälkeen purimme alkuperäisen
servon pois paikaltaan.
Servon irroituksessa tarvitaan
ristipääruuvimeisseliä (PH1)
Asennettuamme uuden Highest DT450
servon paikalleen kytkimme sen ensin vastaanottimeen keskittämistä
varten (kanava CH1).
Seuraavaksi kytkimme autoon virrat
päälle tarkistaaksemme radiolaitteiston parituksen (uudet radiot
ovat valmiiksi paritetut keskenään), kalibroimme nopeudensäätimen
ja keskitimme ohjausservon.
Ensin kalibroimme nopeudensäätimen.
Hobbywing Crawling säätimen kalibrointi käy nopeasti virtakytkimen
vieressä olevan ohjelmointinapin kanssa.
Kytketään ohjain päälle
(varmista että kaasun Trim on 0-kohdassa)
Käynnistetään nopeudensäädin
pitämällä SET-nappi pohjassa – Säädin alkaa piipittämään
Kaasuliipaisin vapaalla → paina
Set nappia → Säädin piippaa kerran
Kaasu pohjaan → paina Set nappia →
Säädin piippaa 2X
Jarru pohjaan → paina Set nappia →
Säädin piippaa 3X
Sammuta säädin ja käynnistä uudestaan ja testaa että kaasu ja
jarru toimii normaalisti.
Säädin on nyt kalibroitu.
Ohjausservon keskityksen jälkeen
asensimme uuden alumiinisen servovarren (25T) paikalleen.
Ohjauslinkin kiinnittämisen jälkeen säädimme ohjaimen Dual Rate
säädöllä ohjauksen liikeradat autolle sopivaksi. Huom! Ohjausservon asennukseen liittyen löytyy oma artikkelinsa.
Valojen virtajohdon kytkimme
vastaanottimen ”Batt” kanavaan, josta saamme valoille tarvittavan
virran. Merkitty kuvaan vihreällä.
Seuraavaksi sidoimme moottorinjohdot
runkoon kiinni nippusiteillä.
Tämän jälkeen sidoimme servon ja
valojen johdot omilla nippusiteillään runkoon. Näin ollen
mahdollisissa huoltotoimissa ei koko johto nippua tarvitse irroittaa
huoltoa varten.
Lopuksi sidoimme virtajohdon vielä
toiselle puolelle runkoa jolloin johdot eivät kulje kaikki samalla
puolella. Siististi runkoa pitkin kulkevat johdot ovat myös
käyttöturvallisemmat, kun risukossa ajettaessa ne eivät takerru
tikkuihin.
Virtakytkin on nyt sijoitettu
taaimmaiseksi helpottaen virtojen kytkemistä, kun koria ei tarvitse
erikseen avata virtojen kytkemistä varten.
Ja näin Mauler on akun latausta vaille
valmis koeajolle. Koeajolla säädetään ohjauksen trimmi ja
tarpeen tullen muutamme nopeudensäätimen jarrun asetuksia.