Perustuu arvosteluun.

Lauantaina 4.5. Päiviöntiellä kivijalkakaupan tyhjennysmyynti sekä Huutokauppahulinat!! 

Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

Timon Huolto- ja Takuunurkka

Tämä on EuroRC:n  blogi-tyyppinen päivittyvä artikkeli  erilaisista huolto- ja takuutapauksista, joita meidän huoltopöydälle tulee.  Käydään artikkelissa läpi kuvien kera millä viankuvauksella tuotteet ovat meille tulleet ja miten vikaa lähdetään etsimään sekä tapahtumaketjua käymään läpi.

Tervetuloa mukaan.  

17-11-2023

Tapaus ja vian kuvaus: Moottori pyörii mutta auto ei liiku

Tämä tapaus ei tullut asiakkaalta, vaan se oli itse asiassa yksi omista demokäytössä olleista crawlereistamme, joka oli käytössä kesällä. Saimme kuulla, että se piti naksuttavaa ääntä ajettaessa. Neuvoimme tarkistamaan voimansiirron ja vaihteet, ettei hampaiden välissä ollut mitään mikä olisi voinut aiheuttaa äänen. Ääni lakkasi ja kaikki olettivat sen olevan ok. Kunnes auto pysähtyi ja moottori vain pyöri vapaasti. Auto laitettiin sivuun loppupäiväksi ja vain yksi esittelyauto oli käytössä.

Kun auto saapui pöydälleni huoltoon, voimansiirto oli itse asiassa täysin jumissa. Auto ei liikkunut eteen eikä taakse, kun sitä työnsi pöydällä. Aloitin tutkimisen yleisimmästä paikasta eli ratassuojan alta ja ongelman syy oli ilmeinen. Pinjoni oli löystynyt ja alkanut liukua eteenpäin. Ensin pinjonin löystynyt pidätinruuvi oli syönyt päärattaan hampaat ja lopulta pinjoni oli liukunut vaihteiston kuorta vasten ja sulattanut itsensä vaihteiston kanteen. Auton lakattua liikkumasta pinjoni pyöri vielä, mutta kunnes sain auton työn alle pinjoni oli juuttunut pysyvästi muovikanteen.


Perusteellisempi tarkistus ja korjaus olisi säästänyt kohtuullisen määrän varaosia. Nyt jouduttiin vaihtamaan kasa osia, jotka olisi säästynyt yhdellä ruuvin kiristämisellä.

- Pääratas ja kiinnitystarvikkeet

- Pinjoni

- Vaihteiston kannet

Tämä on eräänlainen muistutus siitä, että on tärkeää korjata nuo pienetkin asiat välittömästi eikä odottaa, kunnes auto ei enää liiku.

8-11-2023

Tapaus: Yliladattu 3s Traxxas lipo

Vian kuvaus:  Laturi kieltäytyy lataamasta akkua ja asiakas vaati hyvityksen

Kun akku saapui meille, olimme melko hämmentyneitä ja hieman peloissamme. Kaikki näytti periaatteessa hyvältä, mutta akun jännitteen mittauksen jälkeen pelästyimme hieman. Akku oli saatu ladattua vakiolipolle kovaan ylijännitteeseen.

Purkasimme tietysti akun välittömästi turvalliseen säilytysjännitteeseen ennen kuin aloimme jäljittää mitä on tapahtunut. Normaalisti lipot ovat erittäin vakaita oikein säilytettynä ja oikeilla jännitteillä ladattuina, mutta tällä kertaa mukana oli myös tuuria ettei mitään ole tapahtunut.

Tutkimme akkua tarkemmin ja huomasimme, että akun liitin näytti erilaiselta ja muokatulta. Tämä herätti epäilyksen laturista, jota asiakas olisi voinut käyttää lataukseen. Tiedustelimme asiaa asiakkaalta ja tietoomme tuli, että liitintä muokattiin siksi, että se sopisi Traxxas RTR Nimh DC -laturiin - Tämä oli todella pelottava hetki tajuta, että asiakas on yrittänyt ladata Lipoa Nimh-laturilla. Useiden yritysten jälkeen hän oli saanut ladattua lipon "vain" ylijännitteeseen. Jokainen voi googlettaa / tsekata youtubesta miten Lipo reagoi Nimh-tilassa ladattaessa - > spoiler: se ei pääty hyvin.

On selvää, että on ollut enemmän kuin onnea ettei mitään pahaa ollut tapahtunut, vaikka asiakas oli jättänyt akun laturiin latautumaan. Onneksi Traxxas Charger oli aina mennyt suojaustilaan ennemmin tai myöhemmin.

Hyvät asiakkaat, LUKEKAA käyttöohjeet ennen kuin teette asioita. Koskaan ei tarvitse muokata liittimiä jotta ne sopivat. Jos ja kun haitakkeet on muotoiltu selkeästi, ne ovat olemassa syystä. Jonain päivänä onni vain loppuu.

Päätös:

Tässä tapauksessa päätimme lopulta hyvittää akun ja vaihdoimme akun Nimhiin

6-11-2023

Tapaus: Palanut Savöx 1251mg

Kuvaus: Servo mykistyi ennenkuin uusi auto saavutti ensimmäiset polut.

Taustatiedot: Servoa käytettiin crawlerissa vaihdeservona. Servo korvasi suuremman servon, joka oli asennettu ennen tätä, mutta vaihdettiin LowProfile servoon rajallisen tilan vuoksi.

Kun servo saapuu huoltoon, yhdistän sen testilaitteistoon (käytän 4x AA-pariskoteloa puhtaan virtalähteen vuoksi) ja katson, vastaako vika kuvausta ja onko vika toistettavissa. Tässä tapauksessa oli selvää, että servo oli mykistynyt.

Seuraava askel on tarkistaa servon toiminta manuaalisesti. Toisin sanoen servovarren asennus ja varovainen pääakselin kääntäminen sormin. Servo oli täysin jumissa -> mahdollinen vaihdeongelma.

Avasin kannen rattaiden puolelta ja ne olivat kuin uudet (vastaavat asiakkaan kuvaamaa käyttömäärää) ja on selvää että moottori on jumissa.


Piirilevyn tutkiminen osoittaa, että kortin keskellä on vaurioituneita komponentteja. Ei pelkästään tehofeteissä, mikä yleensä tarkoittaa jumiutuneita rattaita tai servon ylikuormitusta (EPA-asetukset  yleisimmin asetettu väärin). Seuraava askel oli selvittää, mikä voisi aiheuttaa tällaisen vian uuden servon sähkökomponentissa. Kävimme läpi nopeussäätimen asetukset (Hobbywing Fusion) asiakkaan kanssa ja kävi ilmi, että BEC-jännite oli asetettu 7,4V:iin (HV-servoille). Savöx 1251mg on suunniteltu ennen HV-servojen aikaa, joten servon virtalähde on rakennettu 6V järjestelmille, jotka eivät kestä suurempaa jännitettä. Yksinkertainen valitettava inhimillinen virhe tapauksessa, kun muut servot (ohjaus- ja vanha vaihdeservo) ovat HV-servoja ja kun yksi servo vaihdetaan ei HV- servoon.


Tässä tapauksessa servon  virtalähde ei kestä korkeampaa jännitettä, joka aiheutti vauriot piirikortilla. Onneksi mikään samassa virtajärjestelmässä (ESC, vastaanotin ja toinen servo) ei vaurioitunut tämän palaneen servon takia.

Päätös:
Tämä ei kuulunut valmistajan takuun piiriin, koska vika ei johdu materiaali- tai kokoonpanovirheestä.

3-11-2023

Tapaus: Traxxas Xmaxx Servo ei toimi
Viankuvaus:
Servon moottori pyörii koko ajan, mutta servon akseli ei liiku

Kun servo saapuu huoltoon, asennan sen testilaitteistoon, jotta voin testata servoa ja yrittää toistaa raportoidun ongelman.

Tässä tapauksessa se kuulosti ensin yksinkertaiselta ratasongelmalta. Jos rattaat ovat menettäneet suurimman osan hampaista, pääakselille ei välity liike eikä se käännä potentiometriä, mikä pysäyttäisi moottorin pyörimästä keskipisteen yli. Servon purkamisen jälkeen näytti siltä, että kaikki rattaat olivat kuitenkin kunnossa eikä mitään selvää ongelmaa näkynyt.

Seuraava askel oli tarkistaa, oliko kyseessä potentiometriongelma. Potentiometri kertoo servon ohjauskortille akselin asennon ja jos potentiometrissä on vikaa, yleensä servon moottori päätyy vain pyörimään johonkin suuntaan, koska signaalia ei ole tullut pysäyttää liike keskipisteeseen. Testasin potentiometrin ja huomasin, että se toimii niin kuin pitääkin. Seuraavaksi tarkistin elektroniikan pääpiirteittäin läpi. Ilman kunnollisia "electricgizmo"-testereitä on mahdotonta sanoa toimiiko elektroniikka vai ei, ellei ole selvää komponenttivikaa tai kosteutta tms. Mitään näistä ei myöskään löytynyt servosta.


Joten palasimme takaisin lähtöruutuun. Jos moottori käy jatkuvasti, mutta rattaat eivät pyöri, ongelman täytyy olla moottorissa tai moottorin akselissa. Mutta ei, kaikki näytti ensisilmäyksellä hyvältä. Käydessäni osia vielä kerran läpi ja puhdistaessani rattaita rasvasta huomasin outoja jälkiä metallirattaassa, joka on moottorista seuraavana. Rattaan hampaat olivat suurimmalta osin kuin uudet, mutta yhdestä kulmasta selvästi kuluneet. Pienen puhdistuksen ja koeasennuksen jälkeen syy paljastui. Kävi ilmi, että moottorin akselin ratas oli siirtynyt ylöspäin tai asennettu väärin tehtaalla, jolloin rattaat olivat kosketuksissa vain nurkistaan ja olivat lopulta luovuttaneet ja aiheuttanut servon toimintahäiriön.

Päätös: Tämä tapaus todettiin Traxxas huollon kanssa valmistajan takuun alaiseksi.

Tämä oli varsin mielenkiintoinen tapaus, koska periaatteessa kaikki oli ok, mutta sitten yksinkertainen kokoonpanovika tehtaalla aiheutti servon toimintahäiriön. Servo vaihdettiin ja asiakas pääsi paiskomaan taas autollaan.


1-1-2023

Tapaus: Hobbywing D10 -moottori ei toimi kunnolla

Oire:
Moottori ei lähde pyörimään ilman avittamista.

Ongelman jäljittäminen:


- Useimmissa tapauksissa ongelmat alhaisilla kierrosluvuilla ja pätkimisessä (cogging) liittyvät sensoriin jollain tavalla. Tarkistin ensin sensorikaapelin ja sitten kokeilin toisella nopeudensäätimellä. Tällä kertaa ongelma ei ratkennut niillä. Moottorin purkamisen ja kaikkien komponenttien tarkastamisen jälkeen huomasin, että yksi käämilanka oli katkennut piirilevyn läheltä. Väsymismurtuma on harvinainen tapaus, koska moottorissa ei ole liikkuvia osia ja kaikki on asennettu kiinteästi.



Lisätarkastelu osoitti, että roottorin akselissa etulaakerin kohdalla oli todennäköisimmin resonanssin aiheuttamia jälkiä. Laakeri oli kunnossa eikä siinä ollut välystä, joten todennäköisesti  syy tärinään täytyi olla peräisin auton voimansiirrosta. Koska Drift-moottoreita käytetään korkeilla kierrosluvuilla ja maksimiturbo-ennakoilla, se voi aiheuttaa voimansiirron kanssa värinää ja lämpöä. Lämpöä - värinä - Jäähdytys - uudelleen ja uudelleen aiheuttaa lopulta väsymismurtuman käämiin.

Korjaus:


Heti kun ongelma löytyi, oli helppo korjata käämi juottamalla. Riitti kun poisti eristettä hieman ja juotti käämin yhteen tuoreella tinalla käyttäen hieman fluxia. Moottori testattiin ja ongelma korjaantui.

Päätös:
Tämä korjattiin meidän toimesta kuluitta.

Tietoa meistä

RC tietoutta

RC tietoutta

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Tilaaminen

Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.

Ennakkotilaaminen

Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.

Kuljetus

Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Matkahuollon Lähellä Paketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.

Posti:

Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.

* Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 4,90€ ja yli 100€ ostokset kulkevat rahtivapaasti.
* Kirjelähetykset
ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.

Matkahuolto:

Nouto Matkahuollon palvelupisteestä: Toimitus valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen, kuten pakettiautomaattiin, Matkahuoltoon, K-Marketiin tai R-kioskiin pääsääntöisesti 1-2 työpäivän aikana, isoimmissa kaupungeissa myös lauantaisin. Saat ilmoituksen heti, kun pakettisi on noudettavissa.

Katso lähin Matkahuollon palvelupiste: https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet

Nouto:

Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.

Maksutavat

Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Mobiilimaksuista Mobilepay, Pivo ja Apple Pay onnistuvat. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Waley ja OP Lasku), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut). 

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com

Klarnan ehdot löydät täältä

Lue osamaksuohjeistus täältä.

Tilauksen peruuttaminen

Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.

Hyväksymme uusien avaamattomien tuotteiden palautuksen aina 50 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.

Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen tämä edellyttää vaihdettavan tuotteen olevan käyttämätön ja avaamattomassa paketissa. Toisin sanoen palautettavan tuotteen tulee olla uudenveroisessa myyntikunnossa. Tarkastamme tuotteen jälleenmyyntikunnon sen saavuttua meille. Tarkistuksen jälkeen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse toimituskulun varastollemme.
Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.

Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön ja täydellisessä myyntikunnossa. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 20€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.

Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.

Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.

Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.

Lue palautusohjeista lisää täältä.

Takuukäytännöt

Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.

Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.

Elektroniikka:
Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas)
. Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.

Varaosat ja muut komponentit:
Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.

Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.

Kieli

Valuutta

Oma tili

Asiakaspalvelu

Lisätietoa