Yli 100€ tilaukset Matkahuollolla toimituskuluitta!
Tämä on EuroRC:n blogi-tyyppinen päivittyvä artikkeli erilaisista huolto- ja takuutapauksista, joita meidän huoltopöydälle tulee. Käydään artikkelissa läpi kuvien kera millä viankuvauksella tuotteet ovat meille tulleet ja miten vikaa lähdetään etsimään sekä tapahtumaketjua käymään läpi.
Tervetuloa mukaan.
17-11-2023
Tapaus ja vian kuvaus: Moottori pyörii mutta auto ei liiku
Tämä tapaus ei tullut asiakkaalta, vaan se oli itse asiassa yksi omista demokäytössä olleista crawlereistamme, joka oli käytössä kesällä. Saimme kuulla, että se piti naksuttavaa ääntä ajettaessa. Neuvoimme tarkistamaan voimansiirron ja vaihteet, ettei hampaiden välissä ollut mitään mikä olisi voinut aiheuttaa äänen. Ääni lakkasi ja kaikki olettivat sen olevan ok. Kunnes auto pysähtyi ja moottori vain pyöri vapaasti. Auto laitettiin sivuun loppupäiväksi ja vain yksi esittelyauto oli käytössä.
Kun auto saapui pöydälleni huoltoon, voimansiirto oli itse asiassa täysin jumissa. Auto ei liikkunut eteen eikä taakse, kun sitä työnsi pöydällä. Aloitin tutkimisen yleisimmästä paikasta eli ratassuojan alta ja ongelman syy oli ilmeinen. Pinjoni oli löystynyt ja alkanut liukua eteenpäin. Ensin pinjonin löystynyt pidätinruuvi oli syönyt päärattaan hampaat ja lopulta pinjoni oli liukunut vaihteiston kuorta vasten ja sulattanut itsensä vaihteiston kanteen. Auton lakattua liikkumasta pinjoni pyöri vielä, mutta kunnes sain auton työn alle pinjoni oli juuttunut pysyvästi muovikanteen.
Perusteellisempi tarkistus ja korjaus olisi säästänyt kohtuullisen määrän varaosia. Nyt jouduttiin vaihtamaan kasa osia, jotka olisi säästynyt yhdellä ruuvin kiristämisellä.
- Pääratas ja kiinnitystarvikkeet
- Pinjoni
- Vaihteiston kannet
Tämä on eräänlainen muistutus siitä, että on tärkeää korjata nuo pienetkin asiat välittömästi eikä odottaa, kunnes auto ei enää liiku.
8-11-2023
Tapaus: Yliladattu 3s Traxxas lipo
Vian kuvaus: Laturi kieltäytyy lataamasta akkua ja asiakas vaati hyvityksen
Kun akku saapui meille, olimme melko hämmentyneitä ja hieman peloissamme. Kaikki näytti periaatteessa hyvältä, mutta akun jännitteen mittauksen jälkeen pelästyimme hieman. Akku oli saatu ladattua vakiolipolle kovaan ylijännitteeseen.
Purkasimme tietysti akun välittömästi turvalliseen säilytysjännitteeseen ennen kuin aloimme jäljittää mitä on tapahtunut. Normaalisti lipot ovat erittäin vakaita oikein säilytettynä ja oikeilla jännitteillä ladattuina, mutta tällä kertaa mukana oli myös tuuria ettei mitään ole tapahtunut.
Tutkimme akkua tarkemmin ja huomasimme, että akun liitin näytti erilaiselta ja muokatulta. Tämä herätti epäilyksen laturista, jota asiakas olisi voinut käyttää lataukseen. Tiedustelimme asiaa asiakkaalta ja tietoomme tuli, että liitintä muokattiin siksi, että se sopisi Traxxas RTR Nimh DC -laturiin - Tämä oli todella pelottava hetki tajuta, että asiakas on yrittänyt ladata Lipoa Nimh-laturilla. Useiden yritysten jälkeen hän oli saanut ladattua lipon "vain" ylijännitteeseen. Jokainen voi googlettaa / tsekata youtubesta miten Lipo reagoi Nimh-tilassa ladattaessa - > spoiler: se ei pääty hyvin.
On selvää, että on ollut enemmän kuin onnea ettei mitään pahaa ollut tapahtunut, vaikka asiakas oli jättänyt akun laturiin latautumaan. Onneksi Traxxas Charger oli aina mennyt suojaustilaan ennemmin tai myöhemmin.
Hyvät asiakkaat, LUKEKAA käyttöohjeet ennen kuin teette asioita. Koskaan ei tarvitse muokata liittimiä jotta ne sopivat. Jos ja kun haitakkeet on muotoiltu selkeästi, ne ovat olemassa syystä. Jonain päivänä onni vain loppuu.
Päätös:
Tässä tapauksessa päätimme lopulta hyvittää akun ja vaihdoimme akun Nimhiin
6-11-2023
Tapaus: Palanut Savöx 1251mg
Kuvaus: Servo mykistyi ennenkuin uusi auto saavutti ensimmäiset polut.
Taustatiedot: Servoa käytettiin crawlerissa vaihdeservona. Servo korvasi suuremman servon, joka oli asennettu ennen tätä, mutta vaihdettiin LowProfile servoon rajallisen tilan vuoksi.
Kun servo saapuu huoltoon, yhdistän sen testilaitteistoon (käytän 4x AA-pariskoteloa puhtaan virtalähteen vuoksi) ja katson, vastaako vika kuvausta ja onko vika toistettavissa. Tässä tapauksessa oli selvää, että servo oli mykistynyt.
Seuraava askel on tarkistaa servon toiminta manuaalisesti. Toisin sanoen servovarren asennus ja varovainen pääakselin kääntäminen sormin. Servo oli täysin jumissa -> mahdollinen vaihdeongelma.
Avasin kannen rattaiden puolelta ja ne olivat kuin uudet (vastaavat asiakkaan kuvaamaa käyttömäärää) ja on selvää että moottori on jumissa.
Piirilevyn tutkiminen osoittaa, että kortin keskellä on vaurioituneita komponentteja. Ei pelkästään tehofeteissä, mikä yleensä tarkoittaa jumiutuneita rattaita tai servon ylikuormitusta (EPA-asetukset yleisimmin asetettu väärin). Seuraava askel oli selvittää, mikä voisi aiheuttaa tällaisen vian uuden servon sähkökomponentissa. Kävimme läpi nopeussäätimen asetukset (Hobbywing Fusion) asiakkaan kanssa ja kävi ilmi, että BEC-jännite oli asetettu 7,4V:iin (HV-servoille). Savöx 1251mg on suunniteltu ennen HV-servojen aikaa, joten servon virtalähde on rakennettu 6V järjestelmille, jotka eivät kestä suurempaa jännitettä. Yksinkertainen valitettava inhimillinen virhe tapauksessa, kun muut servot (ohjaus- ja vanha vaihdeservo) ovat HV-servoja ja kun yksi servo vaihdetaan ei HV- servoon.
Tässä tapauksessa servon virtalähde ei kestä korkeampaa jännitettä, joka aiheutti vauriot piirikortilla. Onneksi mikään samassa virtajärjestelmässä (ESC, vastaanotin ja toinen servo) ei vaurioitunut tämän palaneen servon takia.
Päätös: Tämä ei kuulunut valmistajan takuun piiriin, koska vika ei johdu materiaali- tai kokoonpanovirheestä.
3-11-2023
Tapaus: Traxxas Xmaxx Servo ei toimi
Viankuvaus: Servon moottori pyörii koko ajan, mutta servon akseli ei liiku
Kun servo saapuu huoltoon, asennan sen testilaitteistoon, jotta voin testata servoa ja yrittää toistaa raportoidun ongelman.
Tässä tapauksessa se kuulosti ensin yksinkertaiselta ratasongelmalta. Jos rattaat ovat menettäneet suurimman osan hampaista, pääakselille ei välity liike eikä se käännä potentiometriä, mikä pysäyttäisi moottorin pyörimästä keskipisteen yli. Servon purkamisen jälkeen näytti siltä, että kaikki rattaat olivat kuitenkin kunnossa eikä mitään selvää ongelmaa näkynyt.
Seuraava askel oli tarkistaa, oliko kyseessä potentiometriongelma. Potentiometri kertoo servon ohjauskortille akselin asennon ja jos potentiometrissä on vikaa, yleensä servon moottori päätyy vain pyörimään johonkin suuntaan, koska signaalia ei ole tullut pysäyttää liike keskipisteeseen. Testasin potentiometrin ja huomasin, että se toimii niin kuin pitääkin. Seuraavaksi tarkistin elektroniikan pääpiirteittäin läpi. Ilman kunnollisia "electricgizmo"-testereitä on mahdotonta sanoa toimiiko elektroniikka vai ei, ellei ole selvää komponenttivikaa tai kosteutta tms. Mitään näistä ei myöskään löytynyt servosta.
Joten palasimme takaisin lähtöruutuun. Jos moottori käy jatkuvasti, mutta rattaat eivät pyöri, ongelman täytyy olla moottorissa tai moottorin akselissa. Mutta ei, kaikki näytti ensisilmäyksellä hyvältä. Käydessäni osia vielä kerran läpi ja puhdistaessani rattaita rasvasta huomasin outoja jälkiä metallirattaassa, joka on moottorista seuraavana. Rattaan hampaat olivat suurimmalta osin kuin uudet, mutta yhdestä kulmasta selvästi kuluneet. Pienen puhdistuksen ja koeasennuksen jälkeen syy paljastui. Kävi ilmi, että moottorin akselin ratas oli siirtynyt ylöspäin tai asennettu väärin tehtaalla, jolloin rattaat olivat kosketuksissa vain nurkistaan ja olivat lopulta luovuttaneet ja aiheuttanut servon toimintahäiriön.
Päätös: Tämä tapaus todettiin Traxxas huollon kanssa valmistajan takuun alaiseksi.
Tämä oli varsin mielenkiintoinen tapaus, koska periaatteessa kaikki oli ok, mutta sitten yksinkertainen kokoonpanovika tehtaalla aiheutti servon toimintahäiriön. Servo vaihdettiin ja asiakas pääsi paiskomaan taas autollaan.
1-1-2023
Tapaus: Hobbywing D10 -moottori ei toimi kunnolla
Oire: Moottori ei lähde pyörimään ilman avittamista.
Ongelman jäljittäminen:
- Useimmissa tapauksissa ongelmat alhaisilla kierrosluvuilla ja pätkimisessä (cogging) liittyvät sensoriin jollain tavalla. Tarkistin ensin sensorikaapelin ja sitten kokeilin toisella nopeudensäätimellä. Tällä kertaa ongelma ei ratkennut niillä. Moottorin purkamisen ja kaikkien komponenttien tarkastamisen jälkeen huomasin, että yksi käämilanka oli katkennut piirilevyn läheltä. Väsymismurtuma on harvinainen tapaus, koska moottorissa ei ole liikkuvia osia ja kaikki on asennettu kiinteästi.
Lisätarkastelu osoitti, että roottorin akselissa etulaakerin kohdalla oli todennäköisimmin resonanssin aiheuttamia jälkiä. Laakeri oli kunnossa eikä siinä ollut välystä, joten todennäköisesti syy tärinään täytyi olla peräisin auton voimansiirrosta. Koska Drift-moottoreita käytetään korkeilla kierrosluvuilla ja maksimiturbo-ennakoilla, se voi aiheuttaa voimansiirron kanssa värinää ja lämpöä. Lämpöä - värinä - Jäähdytys - uudelleen ja uudelleen aiheuttaa lopulta väsymismurtuman käämiin.
Korjaus:
Heti kun ongelma löytyi, oli helppo korjata käämi juottamalla. Riitti kun poisti eristettä hieman ja juotti käämin yhteen tuoreella tinalla käyttäen hieman fluxia. Moottori testattiin ja ongelma korjaantui.
Päätös: Tämä korjattiin meidän toimesta kuluitta.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.