Yli 100€ Tilaukset Matkahuollolla Toimituskuluitta Koko Suomeen!
Nopeudensäätimen vaihto/asennus - FTX Vantage
Nopeudensäätimen vaihto tulee ajankohtaiseksi silloin, kun korvataan rikkoutunut säädin uudella tai päivitettäessa suorituskyvyltään parempaan malliin. Uutta säädintä valittaessa kannattaa lähteä siitä, että uusi korvaava säädin olisi suoritusarvoiltaan vastaava tai parempi kuin edellinen. Nopeudensäätimiä löytyy molemmille moottorityypeille omansa (hiiliharjallinen ja hiiliharjaton), kuten myös autojen eri kokoluokille on omat säätimensä. Monipuolisemmissa nopeudensäätimissä on suositeltavaa ostaa lisäksi ohjelmointikortti ellei säätimen mukana sellaista tule. Ohjelmointikortilla saa säätimen säädöt tehtyä huomattavasti helpommin.
Säädintä ostaessa on hyvä huomioida myös autosi liittimet ja tarpeen tullen ostaa ne säätimen kanssa yhtä aikaa. Lähes poikkeuksetta säätimet toimitetaan ilman liittimiä eli juotostöitä joutuu tekemään, joko virtaliitintä vaihtaessa tai liitettäessä säädin moottoriin.
Säätimen vaihtaminen
Säätimen vaihtamisesta selviät näillä tarvikkeilla:
Aloitetaan vaihto-operaatio
irroittamalla vanha säädin autosta.
Uuden säätimen asennus
Uuden säätimen asennus aloitetaan suunnittelemalla ja varmistamalla johtojen pituudet ennen töiden aloitusta. Moottorin johtoja ei kannata jättää liian pitkiksi, jotta vältytään ylimääräiseltä virtahävikiltä, mutta on hyvä jättää johtoihin hieman ylimääräistä helpottamaan auton huollettavuutta myöhemmin. Akulle menevät virtajohdot on hyvä mitoittaa samoin, että ne on helppo kytkeä ja johtojen tulisi riittää kaikkiin akun sijoituskohtiin ongelmitta. Lopulta kun säätimen asemointi suunnitelma on selvillä voidaan asennus aloittaa.
Asennusjärjestyksiä on monia. Yleisesti lopullinen johtojen veto ja asettelu on helpompi tehdä,
kun säädin on kiinnitettynä auton runkoon. Mikäli autosi
komponenttien asettelu on haastava voi olla helpompaa juottaa johdot
ennen, kuin säädin on kiinnitetty autoon.
Huom! Mikäli säätimesi kondensaattorit ovat irrallisena niin niiden paikalleen juottaminen on helpompi tehdä säätimen ollessa irrallaan.
Kiinnitämme tässä esimerkissä säätimen valmiiksi autoon.
Kiinnitetään nopeudensäädin ensin
paikalleen 2-puoleisella teipillä suunnitellun mukaisesti.
Tämän jälkeen aloitetaan moottorijohtojen lyhentämisellä (jos tarpeellista) ja juottamisella paikoilleen. Harjattomassa moottorissa on kolme johtoa (A,B,C) ja harjallisessa kaksi (+ , -). Mikäli moottorissa on liittimelliset kiinteät johdot niin mitoitetaan säätimeltä tulevat johdot liittimille asti ja juotetaan vastaliittimet. Tehdään yksi johto kerrallaan.
Seuraavaksi juotetaan akulle menevä virtaliitin/-met. Nopeudensäätimen johtoihin juotetaan aina urosliitin (se kummassa kontaktit on näkyvillä)
Huom! Mikäli autosi tukee eri akun sijoitusvaihtoehtoja niin sijoita akku kauimmaiseen sijaintiin jotta johdot tulevat tarpeeksi pitkiksi ja saat akkua siirrettyä halutessasi.
Tämän jälkeen tarkista vielä, että johdot ovat varmasti oikein päin ja sitten itse asennus onkin valmis.
Kalibrointi
Seuraavaksi on vuorossa nopeudensäätimen kalibrointi. Kalibroinnissa säätimelle asetetaan ohjaimesi kaasukanavan 0-kohta ja molemmat ääriasennot (kaasu ja jarru). Nopeudensäätimen kalibrointi on pakollinen tehdä kaikille säätimille, jotta säädin toimii kunnolla. (Poislukien säätimet joissa on automaatiinen kalibrointi → tarkista säätemesi ohjeista)
Pro Tip: Kalibroinnin ajaksi kannattaa moottorista irroittaa pinjoniratas tai renkaat, jotta auto ei pääse ryntäämään mikäli kalibroinnissa tapahtuu jokin virhe.
Kalibrointimenettely on jokaisella valmistajalla omansa. Tarkista säätimesi ohjeesta kalibrointiohjeistus. Käytännössä säädin käynnistetään kalibrointitilaan jolloin sille määritetään kaasun eri asennot ohjeen ilmoittamassa järjestyksessä. Esim. vapaa – Max kaasu – Max jarru
Tämän jälkeen säädin sammutetaan ja käynnistetään uudelleen ja tarkistetaan kalibroinnin onnistuminen.
Onnea asennukseen.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.