Perustuu arvosteluun.

Yli 100€ Tilaukset Matkahuollolla Toimituskuluitta Koko Suomeen!  

Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

FTX Vantage - Nopeudensäätimen vaihtaminen

Nopeudensäätimen vaihto/asennus - FTX Vantage

Nopeudensäätimen vaihto tulee ajankohtaiseksi silloin, kun korvataan rikkoutunut säädin uudella tai päivitettäessa suorituskyvyltään parempaan malliin. Uutta säädintä valittaessa kannattaa lähteä siitä, että uusi korvaava säädin olisi suoritusarvoiltaan vastaava tai parempi kuin edellinen. Nopeudensäätimiä löytyy molemmille moottorityypeille omansa (hiiliharjallinen ja hiiliharjaton), kuten myös autojen eri kokoluokille on omat säätimensä. Monipuolisemmissa nopeudensäätimissä on suositeltavaa ostaa lisäksi ohjelmointikortti ellei säätimen mukana sellaista tule. Ohjelmointikortilla saa säätimen säädöt tehtyä huomattavasti helpommin.

Säädintä ostaessa on hyvä huomioida myös autosi liittimet ja tarpeen tullen ostaa ne säätimen kanssa yhtä aikaa. Lähes poikkeuksetta säätimet toimitetaan ilman liittimiä eli juotostöitä joutuu tekemään, joko virtaliitintä vaihtaessa tai liitettäessä säädin moottoriin.

Säätimen vaihtaminen

Säätimen vaihtamisesta selviät näillä tarvikkeilla:

Aloitetaan vaihto-operaatio irroittamalla vanha säädin autosta.

  • Mikäli moottorin johdot ovat juotettu suoraan moottorin korvakkeisiin tarvitaan tässä kohtaa tinakolvia, jolla saadaan vanhat johdot irroitettua moottorista. Moottori voi olla kytketty myös liittimillä jolloin riittää, että irroitetaan liittimet.
  • Vastaanottimelle menevän signaalijohdon liitin lähtee vastaanottimen 2.kanavasta vetämällä. Liitin voi olla tiukasti kiinni, joten kannattaa ottaa tukeva ote liittimestä ja kitkuttamalla saman aikaisesti niin liitin irtoaa helpommin.
  • Seuraavaksi irroitetaan nopeudensäädin auton rungosta. Säädin on yleisesti kiinni 2puoleisella teipillä jolloin hallittu voiman käyttö on ainut tapa jolla sen saa irti. Käytä tarvittaessa esim. tasapäistä ruuvimeisseliä apuna jolla saa vivuttua säädintä ylöpäin. Isommissa 1:8 luokan autoissa säädin voi olla myös kiinnitetty ruuveilla alapuolelta, joten tarkista autosi ohjekirjasta ennen irroitukseen ryhtymistä miten säädin on kiinnitetty.
  • Irroituksen jälkeen puhdistetaan auton pohjalevy mahdollisista liimajäämistä ja liasta käyttämällä esim. brake cleaneria ja puhdistusliinaa. Suihkuta puhdistusainetta liinaan ja hiero runko puhtaaksi.

Uuden säätimen asennus

Uuden säätimen asennus aloitetaan suunnittelemalla ja varmistamalla johtojen pituudet ennen töiden aloitusta. Moottorin johtoja ei kannata jättää liian pitkiksi, jotta vältytään ylimääräiseltä virtahävikiltä, mutta on hyvä jättää johtoihin hieman ylimääräistä helpottamaan auton huollettavuutta myöhemmin. Akulle menevät virtajohdot on hyvä mitoittaa samoin, että ne on helppo kytkeä ja johtojen tulisi riittää kaikkiin akun sijoituskohtiin ongelmitta. Lopulta kun säätimen asemointi suunnitelma on selvillä voidaan asennus aloittaa.

Asennusjärjestyksiä on monia. Yleisesti lopullinen johtojen veto ja asettelu on helpompi tehdä, kun säädin on kiinnitettynä auton runkoon. Mikäli autosi komponenttien asettelu on haastava voi olla helpompaa juottaa johdot ennen, kuin säädin on kiinnitetty autoon.

Huom! Mikäli säätimesi kondensaattorit ovat irrallisena niin niiden paikalleen juottaminen on helpompi tehdä säätimen ollessa irrallaan.

Kiinnitämme tässä esimerkissä säätimen valmiiksi autoon.

Kiinnitetään nopeudensäädin ensin paikalleen 2-puoleisella teipillä suunnitellun mukaisesti.

Tämän jälkeen aloitetaan moottorijohtojen lyhentämisellä (jos tarpeellista) ja juottamisella paikoilleen. Harjattomassa moottorissa on kolme johtoa (A,B,C) ja harjallisessa kaksi (+ , -). Mikäli moottorissa on liittimelliset kiinteät johdot niin mitoitetaan säätimeltä tulevat johdot liittimille asti ja juotetaan vastaliittimet. Tehdään yksi johto kerrallaan.

  • Ensin pujotetaan ensimmäinen johto haluttua reittiä moottorin liittimelle ja pätkäistään johto haluttuun pituuteen.
  • Tämän jälkeen on kuoritaan johdon päästä eriste ja juotetaan johto moottorin liittimeen. Muista pujottaa kutistesukka tarvittaessa johdon päälle ennen juottamista.


  • Toistetaan sama toimenpide kaikkiin johtoihin

  • Lopuksi muista kytkeä moottorin sensorijohto kiinni säätimen ja moottorin välille

Seuraavaksi juotetaan akulle menevä virtaliitin/-met. Nopeudensäätimen johtoihin juotetaan aina urosliitin (se kummassa kontaktit on näkyvillä)

  • Asetetaan ensin akku paikalleen helpottamaan johtojen mitoitusta.

Huom! Mikäli autosi tukee eri akun sijoitusvaihtoehtoja niin sijoita akku kauimmaiseen sijaintiin jotta johdot tulevat tarpeeksi pitkiksi ja saat akkua siirrettyä halutessasi.

  • Toimitaan kuten moottorin johtoja tehdessä eli mitataan johto akun liittimelle ja katkaistaan johto haluttuun pituuteen.
  • Muista pujoittaa kutistesukka paikalleen ennen juottamista.
  • Seuraavaksi juotetaan liitin nopeudensäätimen virtajohtoihin.

Tämän jälkeen tarkista vielä, että johdot ovat varmasti oikein päin ja sitten itse asennus onkin valmis.

Kalibrointi

Seuraavaksi on vuorossa nopeudensäätimen kalibrointi. Kalibroinnissa säätimelle asetetaan ohjaimesi kaasukanavan 0-kohta ja molemmat ääriasennot (kaasu ja jarru). Nopeudensäätimen kalibrointi on pakollinen tehdä kaikille säätimille, jotta säädin toimii kunnolla. (Poislukien säätimet joissa on automaatiinen kalibrointi → tarkista säätemesi ohjeista)

Pro Tip: Kalibroinnin ajaksi kannattaa moottorista irroittaa pinjoniratas tai renkaat, jotta auto ei pääse ryntäämään mikäli kalibroinnissa tapahtuu jokin virhe.

Kalibrointimenettely on jokaisella valmistajalla omansa. Tarkista säätimesi ohjeesta kalibrointiohjeistus. Käytännössä säädin käynnistetään kalibrointitilaan jolloin sille määritetään kaasun eri asennot ohjeen ilmoittamassa järjestyksessä. Esim. vapaa – Max kaasu – Max jarru

Tämän jälkeen säädin sammutetaan ja käynnistetään uudelleen ja tarkistetaan kalibroinnin onnistuminen.

Onnea asennukseen.

Tietoa meistä

RC tietoutta

RC tietoutta

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Kieli

Valuutta

Oma tili

Asiakaspalvelu

Lisätietoa

Toivelista

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.