Yli 100€ tilaukset postikuluitta Matkahuollolla kaikkialle Suomeen!
Radiolaitteiston päivittäminen.
RC autojen hallinta tapahtuu radio-ohjaimella, joka välittää kuljettajan käskyt auton vastaanottimelle josta tieto ohjataan auton ohjaukselle sekä muille oheislaitteille. Nykypäivän radiot toimivat pääasiassa 2.4gHz tekniikalla, joka mahdollistaa kymmenien autojen yhtäaikaisen ajamisen ilman, että taajuuksia tarvitsee manuaalisesti vaihdella. Ohjaimen (lähetin) ja auton vastaanottimen keskenään parituksen jälkeen laiteparin toimintaa ei muut radiolaitteet pääse häiritsemään. Jokaisella valmistajalla on omanlaisensa toimintaprotokolla. Tästä syystä joka merkin ohjain tarvitsee kaverikseen yhteensopivan vastaanottimen saman valmistajan valikoimista. Toisilla radiovalmistajilla on myös hitaamman (harrastajakäyttö) ja nopeamman (kilpakäyttö) toimintaprotokollan lähettimiä ja vastaanottimia eri vaatimuksiin.
Radiolaitteiston valinnassa voi kultaisena ohjesääntönä sanoa, että kannattaa mieluiten valita ison valmistajan radiolaitteet halvempien merkittömien sijaan. Näin varmistutaan siitä, että radiolaitteet takaavat varman ja häiriöttömän toiminnan. Isoja valmistajia on muutamia esim. Sanwa, Futaba, Spektrum, Hitec. Näistä Sanwa ja Futaba tarjoaa selvästi laajimman valikoiman erilaisia ohjaimia eri käyttötarpeisiin. Normaalisti RC-auto tarvitsee 2-ohjauskanavaa yksi ohjaukseen (ch1) ja toinen kaasuun (ch2). Yleisesti ohjaimissa on kumminkin 3 tai 4 kanavaa. Lisäkanavilla voidaan ohjata esimerkiksi Crawling autoissa lisälaitteita (Vinssi, Valot) tai kilpakäytössä lisäkanavasta voidaan ottaa ajanoton transponderille virta. Normaalisti ohjaimen mukana toimitetaan vähintään yksi vastaanotin.
Radioiden kantavuus tänäpäivänä on kaikilla erittäin hyvä ja puhutaan jopa satojen metrien kantamassa avoimessa ilmatilassa. Tärkeää on kumminkin muistaa, että sisätiloissa häiriötä tuottavat muut 2.4ghz taajuudella toimivat laitteet (esim. Wlan tukiasemat) saattavat heikentää toimintamatkaa. Tällöin laadukkaiden radiolaitteiden luotettavuus sekä häiriöttömyys korostuu entisestään. Mitä laadukkaampi radio sen häiriöttömämpi on signaalin kulkeminen lähettimestä vastaanottimelle. Mikäli suunnittelet radion päivittämistä ja tarkoituksesi on suunnata kilparadoille tai harrastat alueella jossa on paljon muita kuljettajia, suosittelemme valitsemaan varmatoimisen merkkiradiolaitteiston halvempien merkittömien radioiden sijaan.
Radiolaitteita valittaessa on hyvä
huomioida muutama seikka:
Haluatko rattiradion vai tikkuradion?
Rattiradioita on markkinoilla selkeästi enemmän ja valinnan varaa löytyy kaikilta merkeiltä hyvin. Tikkuradiot ovat hieman harvinaisempia, mutta esim. Sanwalta ja Futabalta löytyy
valikoimista myös kunnollisia tikkuradioita.
Montaka ohjauskanavaa tarvitset?
Kuten yllä on mainittu niin yleisesti radiot ovat vähintään 3-kanavaisia. Mutta esimerkiksi haluttaessasi lisäkanavilla voit ohjata joitakin lisälaitteta (esim. Crawlereissa) niin saatat tarvita useampia kanavia.
Telemetrian tarve?
Telemetrian käyttäminen yleisesti tulee kyseeseen kokeneemmilla käyttäjillä, jotka tarvitsevat tarkempaa tietoa auton toiminnasta reaaliajassa. Telemetrian kautta voidaan saada tietoa lämpötiloista, moottorin kierrosluvusta tai akun jännitteestä. Telemetriaominaisuudet löytyvät yleensä vain paremmista radioista. Telemetriakomponentit myydään pääosin aina erikseen.
Mallimuisti
Mikäli kokoelmissasi on useampia autoja niin mallikohtainen muisti eri autojen asetuksille on tärkeä. Jokainen auto tarvitsee oman vastaanottimen jos haluat, että auton vaihto onnistuu vain mallimuistista valitsemalla. Tällöin saat helposti ajettua samalla ohjaimella esimerkiksi Touring autoasi ja 2WD buggyäsi. Ohjain tallentaa asetukset ja tarvittavat säädöt aina mallin mukaan. Vaihdettaessa autoa valitset vain ohjaimesta toisen mallin.
Radiolaitteiston kytkentä
Radiolaitteiston asennuksessa tulee
huomioida, että vastaanotin tarvitsee aina jonkin virtalähteen
(yleisesti sähkökomponentit toimivat 5-6.0V jännitteellä –
Tarkista ohjeesta tarvittaessa). Sähköautoissa vastaanotin saa
normaalisti virran nopeudensäätimen sisäiseltä BEC piiriltä eli
nopeudensäätimeltä tuleva johto tuo virran vastaanottimelle.
Polttomoottoriautoissa vastaanottimelle on oltava erillinen
virtalähde (yleisesti erillinen akku tai paristot), joka on kytketty
vastaanottimen omaan virtaliitäntään (BAT). Ohjausservon ja
polttomoottoriautojen kaasuservon virta kulkee vastaanottimen
lävitse.
Huom 1!
On tärkeää muistaa, että sähköjärjestelmässä on vain yksi virtalähde vastaanottimelle. Eli käytettäessä nopeudensäädintä, jonka BEC piiri syöttää virran vastaanottimelle ei tällöin järjestelmässä voida käyttää ulkoista BEC piiriä. Näissä tapauksissa tarkista nopeudensäätimesi ja BEC piirisi ohjeista oikea kytkentä.
Huom 2!
Mikäli haluat käyttää uudempia HV servoja (High Voltage) niin muista varmistaa, että vastaanottimen läpi voi ohjata tuota korkeampaa 7.4v jännitettä.
Ohjaimen ja vastaanottimen paritus eli Bindaus
Vastaanotin tulee aina parittaa ohjaimen kanssa ennen käyttöä. Paritus tarvitsee yleisesti tehdä vain kerran eli silloin, kun vastaanotin otetaan käyttöön. Vastaanottimen parituksen tarkemmat ohjeet löytyvät ohjaimesi ohjekirjasta.
Käytännössä vastaanotin asetetaan ensin paritustilaan joko napilla tai erillisellä Bind-liittimellä (riippuen merkistä). Tämän jälkeen ohjaimesta valitaan myös paritustila jolloin ohjain ja vastaanotin parittavat taajuuteensa. Kun paritus on tehty vastaanotin on käyttövalmis (Muista poistaa Bind-liitin jos sellainen on käytössä).
On hyvä huomata, että joissakin tapauksissa paritus voidaan joutua uusimaan jos häiriöitä on paljon tai on tapahtunut jokin häiriö esimerkiksi virran hallinnassa. Normaalisti paritusta ei tarvitse uusia muulloin, kuin siirrettäessä vastaanotinta toiseen autoon tai ohjaimen muistipaikkaan.
Huom!
Radiolaitteiston tai sen komponenttien vaihdon yhteydessä tulee aina kalibroida nopeudensäädin uudestaan ja tarkistaa sekä säätää ohjauksen liikeradat ( EPA, Travel ) ja keskikohta uudelleen (Trimm).
Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.
Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.
Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Matkahuollon Lähellä Paketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.
Posti:
Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.
* Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 5,90€
* Kirjelähetykset ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.
Matkahuolto:
*Toimitusmaksu paketeilla alkaen 4,90€ ja yli 100€ tilaukset toimituskuluitta
Nouto Matkahuollon palvelupisteestä: Toimitus valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen, kuten pakettiautomaattiin, Matkahuoltoon, K-Marketiin tai R-kioskiin pääsääntöisesti 1-2 työpäivän aikana, isoimmissa kaupungeissa myös lauantaisin. Saat ilmoituksen heti, kun pakettisi on noudettavissa.
Katso lähin Matkahuollon palvelupiste: https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet
Nouto:
Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.
Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Mobiilimaksuista Mobilepay, Pivo ja Apple Pay onnistuvat. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Waley ja OP Lasku), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut).
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com
Klarnan ehdot löydät täältä
Lue osamaksuohjeistus täältä.
Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.
Hyväksymme uusien tuotteiden palautuksen aina 90 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.
Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Myös tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse palautuvan tuotteen toimituskulun varastollemme.
Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.
Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 10€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.
Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.
Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.
Lue palautusohjeista lisää täältä.
Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.
Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.
Elektroniikka:
Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas). Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.
Varaosat ja muut komponentit:
Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.