Hyvää Pääsiäistä! Käytä alennuskoodia 15YEARS saadaksesi -50 % rahdeista!
Radiolaitteiston päivittäminen.
RC autojen hallinta tapahtuu radio-ohjaimella, joka välittää kuljettajan käskyt auton vastaanottimelle josta tieto ohjataan auton ohjaukselle sekä muille oheislaitteille. Nykypäivän radiot toimivat pääasiassa 2.4gHz tekniikalla, joka mahdollistaa kymmenien autojen yhtäaikaisen ajamisen ilman, että taajuuksia tarvitsee manuaalisesti vaihdella. Ohjaimen (lähetin) ja auton vastaanottimen keskenään parituksen jälkeen laiteparin toimintaa ei muut radiolaitteet pääse häiritsemään. Jokaisella valmistajalla on omanlaisensa toimintaprotokolla. Tästä syystä joka merkin ohjain tarvitsee kaverikseen yhteensopivan vastaanottimen saman valmistajan valikoimista. Toisilla radiovalmistajilla on myös hitaamman (harrastajakäyttö) ja nopeamman (kilpakäyttö) toimintaprotokollan lähettimiä ja vastaanottimia eri vaatimuksiin.
Radiolaitteiston valinnassa voi kultaisena ohjesääntönä sanoa, että kannattaa mieluiten valita ison valmistajan radiolaitteet halvempien merkittömien sijaan. Näin varmistutaan siitä, että radiolaitteet takaavat varman ja häiriöttömän toiminnan. Isoja valmistajia on muutamia esim. Sanwa, Futaba, Spektrum, Hitec. Näistä Sanwa ja Futaba tarjoaa selvästi laajimman valikoiman erilaisia ohjaimia eri käyttötarpeisiin. Normaalisti RC-auto tarvitsee 2-ohjauskanavaa yksi ohjaukseen (ch1) ja toinen kaasuun (ch2). Yleisesti ohjaimissa on kumminkin 3 tai 4 kanavaa. Lisäkanavilla voidaan ohjata esimerkiksi Crawling autoissa lisälaitteita (Vinssi, Valot) tai kilpakäytössä lisäkanavasta voidaan ottaa ajanoton transponderille virta. Normaalisti ohjaimen mukana toimitetaan vähintään yksi vastaanotin.
Radioiden kantavuus tänäpäivänä on kaikilla erittäin hyvä ja puhutaan jopa satojen metrien kantamassa avoimessa ilmatilassa. Tärkeää on kumminkin muistaa, että sisätiloissa häiriötä tuottavat muut 2.4ghz taajuudella toimivat laitteet (esim. Wlan tukiasemat) saattavat heikentää toimintamatkaa. Tällöin laadukkaiden radiolaitteiden luotettavuus sekä häiriöttömyys korostuu entisestään. Mitä laadukkaampi radio sen häiriöttömämpi on signaalin kulkeminen lähettimestä vastaanottimelle. Mikäli suunnittelet radion päivittämistä ja tarkoituksesi on suunnata kilparadoille tai harrastat alueella jossa on paljon muita kuljettajia, suosittelemme valitsemaan varmatoimisen merkkiradiolaitteiston halvempien merkittömien radioiden sijaan.
Radiolaitteita valittaessa on hyvä
huomioida muutama seikka:
Haluatko rattiradion vai tikkuradion?
Rattiradioita on markkinoilla selkeästi enemmän ja valinnan varaa löytyy kaikilta merkeiltä hyvin. Tikkuradiot ovat hieman harvinaisempia, mutta esim. Sanwalta ja Futabalta löytyy
valikoimista myös kunnollisia tikkuradioita.
Montaka ohjauskanavaa tarvitset?
Kuten yllä on mainittu niin yleisesti radiot ovat vähintään 3-kanavaisia. Mutta esimerkiksi haluttaessasi lisäkanavilla voit ohjata joitakin lisälaitteta (esim. Crawlereissa) niin saatat tarvita useampia kanavia.
Telemetrian tarve?
Telemetrian käyttäminen yleisesti tulee kyseeseen kokeneemmilla käyttäjillä, jotka tarvitsevat tarkempaa tietoa auton toiminnasta reaaliajassa. Telemetrian kautta voidaan saada tietoa lämpötiloista, moottorin kierrosluvusta tai akun jännitteestä. Telemetriaominaisuudet löytyvät yleensä vain paremmista radioista. Telemetriakomponentit myydään pääosin aina erikseen.
Mallimuisti
Mikäli kokoelmissasi on useampia autoja niin mallikohtainen muisti eri autojen asetuksille on tärkeä. Jokainen auto tarvitsee oman vastaanottimen jos haluat, että auton vaihto onnistuu vain mallimuistista valitsemalla. Tällöin saat helposti ajettua samalla ohjaimella esimerkiksi Touring autoasi ja 2WD buggyäsi. Ohjain tallentaa asetukset ja tarvittavat säädöt aina mallin mukaan. Vaihdettaessa autoa valitset vain ohjaimesta toisen mallin.
Radiolaitteiston kytkentä
Radiolaitteiston asennuksessa tulee
huomioida, että vastaanotin tarvitsee aina jonkin virtalähteen
(yleisesti sähkökomponentit toimivat 5-6.0V jännitteellä –
Tarkista ohjeesta tarvittaessa). Sähköautoissa vastaanotin saa
normaalisti virran nopeudensäätimen sisäiseltä BEC piiriltä eli
nopeudensäätimeltä tuleva johto tuo virran vastaanottimelle.
Polttomoottoriautoissa vastaanottimelle on oltava erillinen
virtalähde (yleisesti erillinen akku tai paristot), joka on kytketty
vastaanottimen omaan virtaliitäntään (BAT). Ohjausservon ja
polttomoottoriautojen kaasuservon virta kulkee vastaanottimen
lävitse.
Huom 1!
On tärkeää muistaa, että sähköjärjestelmässä on vain yksi virtalähde vastaanottimelle. Eli käytettäessä nopeudensäädintä, jonka BEC piiri syöttää virran vastaanottimelle ei tällöin järjestelmässä voida käyttää ulkoista BEC piiriä. Näissä tapauksissa tarkista nopeudensäätimesi ja BEC piirisi ohjeista oikea kytkentä.
Huom 2!
Mikäli haluat käyttää uudempia HV servoja (High Voltage) niin muista varmistaa, että vastaanottimen läpi voi ohjata tuota korkeampaa 7.4v jännitettä.
Ohjaimen ja vastaanottimen paritus eli Bindaus
Vastaanotin tulee aina parittaa ohjaimen kanssa ennen käyttöä. Paritus tarvitsee yleisesti tehdä vain kerran eli silloin, kun vastaanotin otetaan käyttöön. Vastaanottimen parituksen tarkemmat ohjeet löytyvät ohjaimesi ohjekirjasta.
Käytännössä vastaanotin asetetaan ensin paritustilaan joko napilla tai erillisellä Bind-liittimellä (riippuen merkistä). Tämän jälkeen ohjaimesta valitaan myös paritustila jolloin ohjain ja vastaanotin parittavat taajuuteensa. Kun paritus on tehty vastaanotin on käyttövalmis (Muista poistaa Bind-liitin jos sellainen on käytössä).
On hyvä huomata, että joissakin tapauksissa paritus voidaan joutua uusimaan jos häiriöitä on paljon tai on tapahtunut jokin häiriö esimerkiksi virran hallinnassa. Normaalisti paritusta ei tarvitse uusia muulloin, kuin siirrettäessä vastaanotinta toiseen autoon tai ohjaimen muistipaikkaan.
Huom!
Radiolaitteiston tai sen komponenttien vaihdon yhteydessä tulee aina kalibroida nopeudensäädin uudestaan ja tarkistaa sekä säätää ohjauksen liikeradat ( EPA, Travel ) ja keskikohta uudelleen (Trimm).
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.