Monelle harrastustaan aloittavalle aiheuttaa monesti päänvaivaa öljyn viskositeettien valinta autoa huoltaessa. Auton ohjekirja ei välttämättä kerro öljyjen jäykkyyksiä tai sitten auton mukana ei ole kulkeutunut ohjeita. Vaimennuksen öljyjen valintaan vaikuttaa monet asiat, mutta käsitellään tässä artikkelissa hyvin karkean suuntaa-antavasti ”perusperus” setuppia ajatellen millaisilla öljyillä voi kalustoaan lähteä huoltomaan.
Iskunvaimennuksen öljyjen valintaa vaikuttaa monikin asia, kuten auton paino, vaimentimen koko, jousen jäykkyys, moni reikäinen mäntä on käytössä jne. näillä kaikilla on vaikutus siihen millainen öljy olisi hyvä olla käytössä. Mutta lähdetään perusolettamuksesta, autot vastaavat noin periaatteessa vakiotilannetta, kun se on otettu paketista.
Öljyt ilmoitetaan CST (tai WT) arvona. Mitä suurempi luku niin sitä jäykempää öljyä. CST ja WT ei ole suoraan verrannollisia joten kannattaa aina käyttää saman arvoasteikon öljyjä ja mieluiten aina samaa merkkiä. Silloin tiedät että öljyjen jäykkyydet menee loogisesti.
Alhaalla löytyy karkeat ehdotukset eri autoluokkiin. Olettamuksena että takapään vaimennus on aina pehmeämpi (pienempi cst luku)
1:10 Touring 4wd
Touringautot eroavat muista autoista siinä, että niissä monesti käytetään samaa öljyä edessä ja takana. Touring autoissa joissa pitoa on enemmän on periaate kumminkin sama, kuin muissakin luokissa. Eli löysemmällä öljyllä tavoitellaan paremppaa pitoa, mutta miinuspuolena tulee laiskempi suunnanvaihto sekä suurempi kallistelu kaarteissa. Pääasiassa käytetyt öljyt liikkuvat 350-500cst välillä. Touring kalustossa joustomatkat ovat merkittävästi lyhemmät joten vaimennus täytyy tehdä paljon lyhyemmällä liikematkalla verrattuna crossipuolen kalustoon. Touring-kaluston kanssa iskunvaimentimien huolellinen kasaaminen ja identtinen lopputulos on huomattavasti tärkeämpää kuin maastopuolen autoissa touringautojen olevan huomattavasti herkempiä säädöille.
1:10 Buggy/Short Course 2WD
Etu: 300-350cst öljy.
Kovalle pidolle jäykempi ja huonolle ohuempi. Ohuempi öljy tuo enemmän pitoa liukkaalla radalla, mutta samalla tekee ohjautuvuudesta laiskemman. Jäykemmällä öljyllä saat ohjauksesta nopeammin reagoivan ja tarkemman.
Taka: 250-350cst öljy
Takapäässä haetaan parempaa pitoa ohuemmalla öljyllä. Vaikutus on sama kuin edessä eli ohuella öljyllä pitoa saaadaan lisää, mutta täytyy varoa ettei perästä tule liian ”hermostunut” käytöksellään. On tärkeää myös muistaa, että vaimennuksen tulee olla tarpeeksi suuri jotta perä ei lähde pompottamaan. Jos näin käy niin silloin jäykempää öljyä. Takapää yleisesti säädetään löysemmäksi paremman pidon tavoitteluksi.
1:10 Buggy 4wd
Etu: 350-450cst
Huonopitoiselle radalla ohuempi öljy. Jos kaivataan enemmän ryhtiä ja tarkkuutta niin sitten jäykempi. Jos ajetaan todella kovalla pidolla (esim matto/turffi) niin stten voi jopa 500cst öljy tulla kyseeseen.
Taka: 300-400cst
Huonolle pidolle löysempi vaimennus tuo pitoa, mutta vaarana on perän pompotus joka voi tehdä autosta kovinkin hermostuneen ajettavan. Tällöin kannattaa lisätä vaimennusta. Perusoletuksena takapäähän löysempi vaimennus kuin eteen.
1:10 Short Course 4WD (uusi esim Tekno)
Etu: 350-450cst
Riippuen pidosta voidaan valita liukkaammalle 350cst ja kovemmalle pidolle jopa 450cst.
Taka: 350-400cst
Takapäähän haetaan pitoa löysemmällä öljyllä. Kovemmalle pidolle jälleen paksumpaa öljyä.
Uudemmat short course autot ovat varustettu isohalkaisijaisilla männillä jollon voidaan ajaa notkeallakin öljyllä tarjoten riittävän vaimennuksen. Kannattaa tarkkailla kumminkkin, ettei auto pohjaa pateissa ja alastuloissa. Varsinkin perän pompottamista voi joutua hillitsemään vaimennuksella.
1:8 Buggyt ja Truggyt
Etu: 400-600cst
Riippuen radan pomppuisuudesta ja hypyistä voidaan edessä käyttää notkeaakin öljyä pidon tavoittelussa. Hyppyjen alastulot ja terävät patit kumminkin vaativat vaimennusta, joten monesti joudutaan käyttämään enemmän jäykempää vaimennusta pidon kustannuksella.
Taka: 350-500cst
Pätee sama kuin aikaisemmissakin eli löysemällä vaimennuksella saadaan haettua pitoa, mutta vaarana on liian pompottava perä ja pohjaaminen hyppyjen alastuloissa. Perussäätönä perä on pehmeäpi kuin keula.
1:8 luokassa autojen painot nousevat merkittävästi verrattuna 1:10 luokan autoihin jolloin myös vaimennukseen täytyy kiinnittää enemmän huomiota. Varsinkin hypyt ja niiden alastulot kysyvät paljon vaimennukselta joissa on pohjaamisen vaara. Liian jäykkä vaimennus edessä tekee autosa puskevan (aliohjaavan) ja liian löysä aiheuttaa keulan sukeltamisen jarrutuksissa. Peräpään vaimennuksen löystämisellä saadaan pitoa kaarteisiin, mutta täytyy pitää huoli että vaimennus riittää alastuloihin.
Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.
Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.
Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Matkahuollon Lähellä Paketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.
Posti:
Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.
* Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 4,90€ ja yli 100€ ostokset kulkevat rahtivapaasti.
* Kirjelähetykset ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.
Matkahuolto:
Nouto Matkahuollon palvelupisteestä: Toimitus valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen, kuten pakettiautomaattiin, Matkahuoltoon, K-Marketiin tai R-kioskiin pääsääntöisesti 1-2 työpäivän aikana, isoimmissa kaupungeissa myös lauantaisin. Saat ilmoituksen heti, kun pakettisi on noudettavissa.
Katso lähin Matkahuollon palvelupiste: https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet
Nouto:
Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.
Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Mobiilimaksuista Mobilepay, Pivo ja Apple Pay onnistuvat. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Waley ja OP Lasku), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut).
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com
Klarnan ehdot löydät täältä
Lue osamaksuohjeistus täältä.
Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.
Hyväksymme uusien avaamattomien tuotteiden palautuksen aina 50 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.
Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen tämä edellyttää vaihdettavan tuotteen olevan käyttämätön ja avaamattomassa paketissa. Toisin sanoen palautettavan tuotteen tulee olla uudenveroisessa myyntikunnossa. Tarkastamme tuotteen jälleenmyyntikunnon sen saavuttua meille. Tarkistuksen jälkeen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse toimituskulun varastollemme.
Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.
Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön ja täydellisessä myyntikunnossa. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 20€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.
Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.
Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.
Lue palautusohjeista lisää täältä.
Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.
Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.
Elektroniikka:
Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas). Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.
Varaosat ja muut komponentit:
Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.