Traxxas Power combo - Kamppanjassa nyt kaikkiin Traxxas BL-2s malleihin laturi ja Lipo akku kaupanpäälle!
Monelle harrastustaan aloittavalle aiheuttaa monesti päänvaivaa öljyn viskositeettien valinta autoa huoltaessa. Auton ohjekirja ei välttämättä kerro öljyjen jäykkyyksiä tai sitten auton mukana ei ole kulkeutunut ohjeita. Vaimennuksen öljyjen valintaan vaikuttaa monet asiat, mutta käsitellään tässä artikkelissa hyvin karkean suuntaa-antavasti ”perusperus” setuppia ajatellen millaisilla öljyillä voi kalustoaan lähteä huoltomaan.
Iskunvaimennuksen öljyjen valintaa vaikuttaa monikin asia, kuten auton paino, vaimentimen koko, jousen jäykkyys, moni reikäinen mäntä on käytössä jne. näillä kaikilla on vaikutus siihen millainen öljy olisi hyvä olla käytössä. Mutta lähdetään perusolettamuksesta, autot vastaavat noin periaatteessa vakiotilannetta, kun se on otettu paketista.
Öljyt ilmoitetaan CST (tai WT) arvona. Mitä suurempi luku niin sitä jäykempää öljyä. CST ja WT ei ole suoraan verrannollisia joten kannattaa aina käyttää saman arvoasteikon öljyjä ja mieluiten aina samaa merkkiä. Silloin tiedät että öljyjen jäykkyydet menee loogisesti.
Alhaalla löytyy karkeat ehdotukset eri autoluokkiin. Olettamuksena että takapään vaimennus on aina pehmeämpi (pienempi cst luku)
1:10 Touring 4wd
Touringautot eroavat muista autoista siinä, että niissä monesti käytetään samaa öljyä edessä ja takana. Touring autoissa joissa pitoa on enemmän on periaate kumminkin sama, kuin muissakin luokissa. Eli löysemmällä öljyllä tavoitellaan paremppaa pitoa, mutta miinuspuolena tulee laiskempi suunnanvaihto sekä suurempi kallistelu kaarteissa. Pääasiassa käytetyt öljyt liikkuvat 350-500cst välillä. Touring kalustossa joustomatkat ovat merkittävästi lyhemmät joten vaimennus täytyy tehdä paljon lyhyemmällä liikematkalla verrattuna crossipuolen kalustoon. Touring-kaluston kanssa iskunvaimentimien huolellinen kasaaminen ja identtinen lopputulos on huomattavasti tärkeämpää kuin maastopuolen autoissa touringautojen olevan huomattavasti herkempiä säädöille.
1:10 Buggy/Short Course 2WD
Etu: 300-350cst öljy.
Kovalle pidolle jäykempi ja huonolle ohuempi. Ohuempi öljy tuo enemmän pitoa liukkaalla radalla, mutta samalla tekee ohjautuvuudesta laiskemman. Jäykemmällä öljyllä saat ohjauksesta nopeammin reagoivan ja tarkemman.
Taka: 250-350cst öljy
Takapäässä haetaan parempaa pitoa ohuemmalla öljyllä. Vaikutus on sama kuin edessä eli ohuella öljyllä pitoa saaadaan lisää, mutta täytyy varoa ettei perästä tule liian ”hermostunut” käytöksellään. On tärkeää myös muistaa, että vaimennuksen tulee olla tarpeeksi suuri jotta perä ei lähde pompottamaan. Jos näin käy niin silloin jäykempää öljyä. Takapää yleisesti säädetään löysemmäksi paremman pidon tavoitteluksi.
1:10 Buggy 4wd
Etu: 350-450cst
Huonopitoiselle radalla ohuempi öljy. Jos kaivataan enemmän ryhtiä ja tarkkuutta niin sitten jäykempi. Jos ajetaan todella kovalla pidolla (esim matto/turffi) niin stten voi jopa 500cst öljy tulla kyseeseen.
Taka: 300-400cst
Huonolle pidolle löysempi vaimennus tuo pitoa, mutta vaarana on perän pompotus joka voi tehdä autosta kovinkin hermostuneen ajettavan. Tällöin kannattaa lisätä vaimennusta. Perusoletuksena takapäähän löysempi vaimennus kuin eteen.
1:10 Short Course 4WD (uusi esim Tekno)
Etu: 350-450cst
Riippuen pidosta voidaan valita liukkaammalle 350cst ja kovemmalle pidolle jopa 450cst.
Taka: 350-400cst
Takapäähän haetaan pitoa löysemmällä öljyllä. Kovemmalle pidolle jälleen paksumpaa öljyä.
Uudemmat short course autot ovat varustettu isohalkaisijaisilla männillä jollon voidaan ajaa notkeallakin öljyllä tarjoten riittävän vaimennuksen. Kannattaa tarkkailla kumminkkin, ettei auto pohjaa pateissa ja alastuloissa. Varsinkin perän pompottamista voi joutua hillitsemään vaimennuksella.
1:8 Buggyt ja Truggyt
Etu: 400-600cst
Riippuen radan pomppuisuudesta ja hypyistä voidaan edessä käyttää notkeaakin öljyä pidon tavoittelussa. Hyppyjen alastulot ja terävät patit kumminkin vaativat vaimennusta, joten monesti joudutaan käyttämään enemmän jäykempää vaimennusta pidon kustannuksella.
Taka: 350-500cst
Pätee sama kuin aikaisemmissakin eli löysemällä vaimennuksella saadaan haettua pitoa, mutta vaarana on liian pompottava perä ja pohjaaminen hyppyjen alastuloissa. Perussäätönä perä on pehmeäpi kuin keula.
1:8 luokassa autojen painot nousevat merkittävästi verrattuna 1:10 luokan autoihin jolloin myös vaimennukseen täytyy kiinnittää enemmän huomiota. Varsinkin hypyt ja niiden alastulot kysyvät paljon vaimennukselta joissa on pohjaamisen vaara. Liian jäykkä vaimennus edessä tekee autosa puskevan (aliohjaavan) ja liian löysä aiheuttaa keulan sukeltamisen jarrutuksissa. Peräpään vaimennuksen löystämisellä saadaan pitoa kaarteisiin, mutta täytyy pitää huoli että vaimennus riittää alastuloihin.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.