Perustuu arvosteluun.

Traxxas Power combo - Kamppanjassa nyt kaikkiin Traxxas BL-2s malleihin laturi ja Lipo akku kaupanpäälle! 

Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

Nikkeli Akkujen Käyttämisestä - NiMh

Nikkeliakkujen (Ni-) käytöstä ja ylläpidosta

Nikkeliakkuja on vielä varsin yleisesti käytössä radio-ohjattavissa autoissa ja moni harrastaja aloittaakin ajamisen auton mukana tulevilla NiMh (nikkelimetalli hybridi) akuilla. Nikkeliakkujen etuihin kuuluu niiden hinta ja käyttöturvallisuus. Nikkeliakkujen heikompi virrananto kyky (akku on tällöin stabiilimpi) yhdistettynä helpompaan ladattavuuteen tekee niistä varsinkin nuorempien harrastajien käytössä käytännössä turvallisemman vaihtoehdon mikäli harrastaja touhuskelee itsekseen.

Nikkeliakkujen merkittävin heikkous käytössä on niiden itsepurkautuminen, joka on Ni- akkutyypille ominaista. Tämä tarkoittaa sitä, että akku alkaa purkaa varaustaan heti kun se irroitetaan laturista vaikka sitä ei kytkisi autoon ollenkaan. RC-autoihin tarkoitetut nikkeliakut ovat suunniteltu antamaan mahdollisimman korkeaa purkuvirtaa, jonka haittapuolena on toisia nikkeliakkuja nopeampi itsepurkautuminen verrattuna esimerkiksi AA kokoisiin akkuihin joissa taas pääpaino on suuressa kapasiteetissa ja pienessä itsepurkautuvuudessa. Toinen valitettava akkutyypin ominaisuus on ”muisti-ilmiö” eli jos akun koko kapasiteettia ei aina käytetä ladattaessa tai purettaessa niin akku ”oppii” siihen ettei täyttä kapasiteettia tarvitse käyttää, joka johtaa siihen että käytännön kapasiteetti ja virran anto laskee.

Nikkeliakkujen heikkoudeksi täytyy myös laskea se, että akkujen välillä voi olla merkittäviäkin eroja kapasiteetin ja luonteen välillä. Valmistajat eivät sisäänaja ja seulo akkujen kennoja niin tarkkaan kuin esimerkiksi lipoakkujen kohdalla jolloin akkujen keskenäisiä eroja pääsee syntymään. Akut sisäänajautuvat ja tasoittuvat kun lataussyklejä kertyy jolloin erot tasottuvat akkujen välillä.

Käyttäminen

Nikkeliakkujen käyttö ja ylläpito on varsin helppoa ja muutamalla perussäännöllä selviää pitkälle.

  • Lataa akku aina täyteen ja käytä se aina tyhjäksi. Tällä ehkäiset helpoiten nikkeliakun muisti-ilmiön kehittymistä.
  • Varsinkin pienitehoisilla "RTR" latureilla vakiota isompi kapasiteettisten akkujen latauksessa kannattaa huomioida, että laturi helposti katkaisee latauksen ennen aikojaan ja akku jää tällöin vajaaksi. Kannattaa siis aina myös tarkkailla akun lämpöä ja latausaikaa. Jos akku ei ole selkeästi lämmennyt kun laturi lopettaa latauksen, irroita akku laturista ja aloita lataus uudelleen.
  • Kytke akku aina irti autosta ja laturista, kun et lataa tai käytä laitetta. Laitteeseen kytkettynä oleva akku purkautuu AINA. Nikkeliakun syväpurkautuminen vaurioittaa akkua.
  • Anna akun jäähtyä aina ajon jälkeen ennen uudelleen latausta.
  • Noudata latauksessa sekä säilytyksessä aina valmistajan antamia latausarvoja ja ohjeita
  • Käyttöönotettaessa uusia akkuja tai varastoinnin jälkeen on akuille ominaista, että niitä tarvitsee herätellä n.1-5 lataus/purku sykliä ennen kuin akkujen kemia herää ja akut alkavat taas vastaanottaa ja luovuttaa virtaa normaalisti. 

Lataaminen

Nikkeliakkujen lataaminen nykyisillä automaatti- ja älylatureilla tai ajastetulla laturilla on varsin turvallista. On tärkeää muistaa, että myöskään nikkeliakkuja EI SAA ladata ilman valvontaa. Vanhan kansan ”yön yli” lataaminen EI OLE suositeltavaa vaan lataus TULEE AINA suorittaa siten, että joku on paikalla ja hereillä. Lataus tulee suorittaa palamattomalla alustalla ja selvästi näkösällä.

  • Lataamisessa on tärkeä huomioida, että laturi ja latausohjelma on tarkoitettu Nikkeli akuille (NiCd, NiMh … aina akkutyypin mukaan). Nikkeliakkujen latauksessa laturi mittaa akun vastustusta ottaa virtaa vastaan jolloin parametrit tulee vastata akkutyyppiä, jotta akku ei vaurioidu latauksessa.
  • Nikkeli akuille on normaalia, että ne lämpenevät ladatessa niiden tullessa täyteen. Akuille normaali lämpötila niiden tullessa täyteen on ~45C astetta jolloin akku tuntuu selkeästi jo kuumalta käteen.
  • Nikkeliakuille turvallinen maksimi latausvirta on nimelliskapasiteettia vastaava virtamäärä. Esim. 5000mAh akulla se on 5A ja 2400mAh akulla 2.4A.
  • Huom! Liian matalalla virralla (esim alle 1A laturit) ladattaessa isompaa (mAh) akkua voi akun vastustustus olla niin pientä ettei laturi tunnista akun tulevan täyteen jolloin on mahdollista ”keittää” akku ylilataamalla jolloin akku vaurioituu. → Mikäli huomaat että lataus kestää laskennallista aikaa pidempään ole valmis keskeyttämään lataus mikäli akku alkaa tuntua käteen kuumalta, akku ei silloin ota enempää virtaa vastaan.

Laskentaohje latausajalle (suuntaa antava):

  • Akun kapasiteetti Ah / latausvirta A = latausaika tunteina.
  • Esimerkkinä 2500mAh akkua ladattaessa 2A virralla kaava on 2.5Ah / 2A = 1,25h*60 =75min.   akku todennäköisimmin tulee siis täyteen oin 1h 15min - 1h 30min ajassa.

    Varastointi

    • Nikkeliakkujen kanssa varastoinnissa on tärkeää pitää huoli ettei jännite pääse laskemaan liian alas. Akkuja olisi varastoinnin aikana hyvä ladata välillä, jotta jännite ei pääse laskemaan eikä akku pääse syväpurkautumaan. Akun latailu varastoinnin aikana myös aktivoi akkua ja pitää sen paremmin hereillä verrattuna siihen että olisi pitkään käyttämättä.
    • Säilytä akku aina irti kytkettynä laturista ja laitteesta varastoinnin aikana. 
    • Nikkeliakkuja olisi hyvä säilyttää huoneen lämmössä.  NiMh akkujen purkautuminen nopeutuu kylmässä.

    Tietoa meistä

    RC tietoutta

    RC tietoutta

    Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

    Ostoskorisi on tyhjä

    Kieli

    Valuutta

    Oma tili

    Asiakaspalvelu

    Lisätietoa

    Toivelista

    Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.