Perustuu arvosteluun.
Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

Nikkeli Akkujen Käyttämisestä - NiMh

Nikkeliakkujen (Ni-) käytöstä ja ylläpidosta

Nikkeliakkuja on vielä varsin yleisesti käytössä radio-ohjattavissa autoissa ja moni harrastaja aloittaakin ajamisen auton mukana tulevilla NiMh (nikkelimetalli hybridi) akuilla. Nikkeliakkujen etuihin kuuluu niiden hinta ja käyttöturvallisuus. Nikkeliakkujen heikompi virrananto kyky (akku on tällöin stabiilimpi) yhdistettynä helpompaan ladattavuuteen tekee niistä varsinkin nuorempien harrastajien käytössä käytännössä turvallisemman vaihtoehdon mikäli harrastaja touhuskelee itsekseen.

Nikkeliakkujen merkittävin heikkous käytössä on niiden itsepurkautuminen, joka on Ni- akkutyypille ominaista. Tämä tarkoittaa sitä, että akku alkaa purkaa varaustaan heti kun se irroitetaan laturista vaikka sitä ei kytkisi autoon ollenkaan. RC-autoihin tarkoitetut nikkeliakut ovat suunniteltu antamaan mahdollisimman korkeaa purkuvirtaa, jonka haittapuolena on toisia nikkeliakkuja nopeampi itsepurkautuminen verrattuna esimerkiksi AA kokoisiin akkuihin joissa taas pääpaino on suuressa kapasiteetissa ja pienessä itsepurkautuvuudessa. Toinen valitettava akkutyypin ominaisuus on ”muisti-ilmiö” eli jos akun koko kapasiteettia ei aina käytetä ladattaessa tai purettaessa niin akku ”oppii” siihen ettei täyttä kapasiteettia tarvitse käyttää, joka johtaa siihen että käytännön kapasiteetti ja virran anto laskee.

Nikkeliakkujen heikkoudeksi täytyy myös laskea se, että akkujen välillä voi olla merkittäviäkin eroja kapasiteetin ja luonteen välillä. Valmistajat eivät sisäänaja ja seulo akkujen kennoja niin tarkkaan kuin esimerkiksi lipoakkujen kohdalla jolloin akkujen keskenäisiä eroja pääsee syntymään. Akut sisäänajautuvat ja tasoittuvat kun lataussyklejä kertyy jolloin erot tasottuvat akkujen välillä.

Käyttäminen

Nikkeliakkujen käyttö ja ylläpito on varsin helppoa ja muutamalla perussäännöllä selviää pitkälle.

  • Lataa akku aina täyteen ja käytä se aina tyhjäksi. Tällä ehkäiset helpoiten nikkeliakun muisti-ilmiön kehittymistä.
  • Kytke akku aina irti autosta ja laturista, kun et lataa tai käytä laitetta. Laitteeseen kytkettynä oleva akku purkautuu AINA. Nikkeliakun syväpurkautuminen vaurioittaa akkua.
  • Anna akun jäähtyä aina ajon jälkeen ennen uudelleen latausta.
  • Noudata latauksessa sekä säilytyksessä aina valmistajan antamia latausarvoja ja ohjeita
  • Käyttöönotettaessa uusia akkuja tai varastoinnin jälkeen on akuille ominaista, että niitä tarvitsee herätellä n.1-5 lataus/purku sykliä ennen kuin akkujen kemia herää ja akut alkavat taas vastaanottaa ja luovuttaa virtaa normaalisti. 

Lataaminen

Nikkeliakkujen lataaminen nykyisillä automaatti- ja älylatureilla tai ajastetulla laturilla on varsin turvallista. On tärkeää muistaa, että myöskään nikkeliakkuja EI SAA ladata ilman valvontaa. Vanhan kansan ”yön yli” lataaminen EI OLE suositeltavaa vaan lataus TULEE AINA suorittaa siten, että joku on paikalla ja hereillä. Lataus tulee suorittaa palamattomalla alustalla ja selvästi näkösällä.

  • Lataamisessa on tärkeä huomioida, että laturi ja latausohjelma on tarkoitettu Nikkeli akuille (NiCd, NiMh … aina akkutyypin mukaan). Nikkeliakkujen latauksessa laturi mittaa akun vastustusta ottaa virtaa vastaan jolloin parametrit tulee vastata akkutyyppiä, jotta akku ei vaurioidu latauksessa.
  • Nikkeli akuille on normaalia, että ne lämpenevät ladatessa niiden tullessa täyteen. Akuille normaali lämpötila niiden tullessa täyteen on ~45C astetta jolloin akku tuntuu selkeästi jo kuumalta käteen.
  • Nikkeliakuille turvallinen maksimi latausvirta on nimelliskapasiteettia vastaava virtamäärä. Esim. 5000mAh akulla se on 5A ja 2400mAh akulla 2.4A.
  • Huom! Liian matalalla virralla (esim alle 1A laturit) ladattaessa isompaa (mAh) akkua voi akun vastustustus olla niin pientä ettei laturi tunnista akun tulevan täyteen jolloin on mahdollista ”keittää” akku ylilataamalla jolloin akku vaurioituu. → Mikäli huomaat että lataus kestää laskennallista aikaa pidempään ole valmis keskeyttämään lataus mikäli akku alkaa tuntua käteen kuumalta, akku ei silloin ota enempää virtaa vastaan.

Laskentaohje latausajalle (suuntaa antava):

  • Akun kapasiteetti Ah / latausvirta A = latausaika tunteina.
  • Esimerkkinä 2500mAh akkua ladattaessa 2A virralla kaava on 2.5Ah / 2A = 1,25h*60 =75min.   akku todennäköisimmin tulee siis täyteen oin 1h 15min - 1h 30min ajassa.

    Varastointi

    • Nikkeliakkujen kanssa varastoinnissa on tärkeää pitää huoli ettei jännite pääse laskemaan liian alas. Akkuja olisi varastoinnin aikana hyvä ladata välillä, jotta jännite ei pääse laskemaan eikä akku pääse syväpurkautumaan. Akun latailu varastoinnin aikana myös aktivoi akkua ja pitää sen paremmin hereillä verrattuna siihen että olisi pitkään käyttämättä.
    • Säilytä akku aina irti kytkettynä laturista ja laitteesta varastoinnin aikana. 
    • Nikkeliakkuja olisi hyvä säilyttää huoneen lämmössä.  NiMh akkujen purkautuminen nopeutuu kylmässä.

    Tietoa meistä

    RC tietoutta

    RC tietoutta

    Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

    Ostoskorisi on tyhjä

    Toimitusehdot

    Tilaaminen

    Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.

    Ennakkotilaaminen

    Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.

    Kuljetus

    Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Matkahuollon Lähellä Paketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.

    Posti:

    Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.

    * Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 4,90€ ja yli 100€ ostokset kulkevat rahtivapaasti.
    * Kirjelähetykset
    ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.

    Matkahuolto:

    Nouto Matkahuollon palvelupisteestä: Toimitus valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen, kuten pakettiautomaattiin, Matkahuoltoon, K-Marketiin tai R-kioskiin pääsääntöisesti 1-2 työpäivän aikana, isoimmissa kaupungeissa myös lauantaisin. Saat ilmoituksen heti, kun pakettisi on noudettavissa.

    Katso lähin Matkahuollon palvelupiste: https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet

    Nouto:

    Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.

    Maksutavat

    Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Mobiilimaksuista Mobilepay, Pivo ja Apple Pay onnistuvat. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Waley ja OP Lasku), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut). 

    Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

    Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
    Innova 2
    Lutakonaukio 7
    40100 Jyväskylä
    www.paytrail.com

    Klarnan ehdot löydät täältä

    Lue osamaksuohjeistus täältä.

    Tilauksen peruuttaminen

    Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.

    Hyväksymme uusien avaamattomien tuotteiden palautuksen aina 50 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.

    Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen tämä edellyttää vaihdettavan tuotteen olevan käyttämätön ja avaamattomassa paketissa. Toisin sanoen palautettavan tuotteen tulee olla uudenveroisessa myyntikunnossa. Tarkastamme tuotteen jälleenmyyntikunnon sen saavuttua meille. Tarkistuksen jälkeen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse toimituskulun varastollemme.
    Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
    Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.

    Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön ja täydellisessä myyntikunnossa. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
    Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 20€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.

    Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.

    Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.

    Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.

    Lue palautusohjeista lisää täältä.

    Takuukäytännöt

    Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
    Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.

    Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.

    Elektroniikka:
    Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
    Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas)
    . Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.

    Varaosat ja muut komponentit:
    Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.

    Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.

    Kieli

    Valuutta

    Oma tili

    Asiakaspalvelu

    Lisätietoa