Yli 100€ tilaukset Matkahuollolla toimituskuluitta!
Nykypäivän radio-ohjattavissa autoissa on yleensä mahdollisuus säätää alustaa monipuolisesti. Vaikka perus RTR autossa voi olla säätömahdollisuuksia vain vähän, jotakin säätöjä löytyy jokaisesta autosta. Erilaisilla optio-osilla saa myös lisää säätömahdollisuuksia. Tämän artikkelin tarkoituksena on antaa aloittelijoille opas autojen perus säätömahdollisuuksiin.
Ennen kuin aloitat muuttamaan säätöjä on aina hyvä idea laittaa nykyiset säädöt muistiin, jotta voit palata takaisin jos muutokset eivät toimineet toivotulla tavalla. On myös syytä huomauttaa että ensin on varmistettava että auto on hyvässä kunnossa. Tukivarret pitäisi liikkua vapaasti, laakerit pitää olla kunnossa jne. Auton on oltava hyvässä kunnossa, muuten et huomaa kuinka tekemäsi muutokset vaikuttavat autoon.
Kannatta myös ensin varmistaa että sinulla on pinnalle sopivat renkaat, jotka ovat hyvässä kunnossa. Renkaat ovat aina kaikista tärkein säätö.
Seuraavaksi sitten katsaus useimpien autojen käytettävissä oleviin perus säätömahdollisuuksiin.
Maavara
Maavaralla tarkoitetaan radan ja rungon etäisyys toisistaan. Maavaraa säädetään kiristämällä iskunvaimentimien jousia, mikä tapahtuu yleensä joko välikappaleilla tai jousen kiristyslautasilla.
Maavaraa mitataan käyttämällä maavaramittaa. Erityyppisille autoille on saatavana erilaisia malleja. Mittaa aina maavaraa samassa rungon pisteessä, edessä ja takana.
Perussääntönä, mitä tasaisempi rata sitä pienempi maavara ja päinvastoin. Toinen perussääntö on että mitä enemmän pitoa, sitä pienempi maavara. Maavara edessä ja takana pidetään yleensä hyvin lähellä toisiaan.
Droop tai ulosjousto
Droopilla tarkoitetaan paljonko jousituksesta löytyy ulosjoustoa. Joissakin autoissa, esim. rata-autoissa, tämä säädetään tukivarsissa olevilla ruuveilla, kun taas toisissa autoissa tämä säätö tehdään rajoittamalla ulosjoustoa prikoilla iskarin sisällä. Iskarin kiinnityspaikat tukivarsiin sekä torniin voi myös vaikuttaa ulosjoustoon.
Ulosjoustoa mitataan droop mitalla. Erityyppisille autoille on saatavana erilaisia malleja.
Kun säädät ulosjoustoa on erittäin tärkeää varmistaa että säädöt ovat samanlaiset vasemmalla ja oikealla puolella autoa. Lisäämällä ulosjoustoa auto toimii karkealla pinnalla paremmin. Pienemmällä ulosjoustolla auto reagoi nopeammin sekä muuttaa suuntaa nopeammin.
Camber
Camber-kulma on auton renkaan pystysuoran akselin ja auton pystysuoran akselin välinen kulma, kun autoa katsotaan edestä tai takaa. Jos pyörän alareuna on kauempana autosta kuin yläreuna, kutsutaan sitä negatiiviseksi camber-kulmaksi.
Camber-kulma on yleensä erittäin helppo säätää RC-autoissa koska useimmissa autoissa on säädettävät linkit tai vanttiruuvit. Camber-kulmaa mitat camber mitalla, ja säädöt tehdään yleensä vanttiruuvi avaimella.
Lisää camberia antaa enemmän sivuttaispitoa - tiettyyn pisteeseen saakka. Normaali säätöalue useimmille autoille on noin 1-3 asteen negatiivinen camber-kulma.
Auraus (toe-in / toe-out)
Aurauskulma tai haritus (englanniksi toe-in ja toe-out), on samalla akselilla olevien pyörien symmetrinen kulma. Auraus tarkoittaa että pyörät osoittavat sisäänpäin (ylhäältä katsottuna) kun taas harituksella tarkoitetaan että pyörät osoittavat ulospäin.
Aurauskulmilla pystyt helposti tekemään hienosäätöjä autoon. Aurauskulmia pystyy esim. tarkistamaan erikoistyökalulla.
Etupään aurausta säädetään säädettävillä ohjauslinkeillä, ja tähän tarvitaan yleensä vanttiruuvi avain.
Etuakselin auraus tekee autosta vakaan, mutta auto reagoi hitaammin ohjaukseen. Etupään harituksella auto kääntyy nopeammin sisään mutkaan.
Takapäässä haritusta ei käytetä, vaan yleensä autossa on noin 1-4 astetta aurausta per sivu. Takapään aurauksen säädöt tehdään yleensä vaihdettavilla tukivarsien kiinnikkeillä. Enemmän aurausta antaa enemmän vetopitoa sekä vakautta.
Iskunvaimentimet
Iskunvaimentimet, tai lyhyesti iskarit, ovat erittäin tärkeä osa jokaisesta RC-autosta. RC-auton iskunvaimennus säädetään yleensä vaihtamalla iskariöljyä ja/tai vaihtamalla iskunvaimentimen mäntiä.
Jos haluat jäykentää iskunvaimennusta voit käyttää paksumpaa iskariöljyä, tai vaihtaa mäntiä (pienempiä tai vähemmän reikiä). Jäykempi öljy hidastaa auton jousitusliikettä, kun taas kevyempi öljy toimii päinvastoin.
Iskariöljy on merkattu niin että mitä suurempi luku, sitä paksumpi öljy on. Koska eri merkkien välillä on eroja, on parasta käyttää saman merkin öljyä.
Paksumpaa öljyä käytetään usein jos rata on erittäin tasainen ja kovapitoinen, kun taas huono pito ja pomppuinen rata vaatii löysempää öljyä. Krossiautoissa vaimennuksella on myös tärkeä osa kun lasketaan hypyistä.
Lämpötila vaikuttaa myös iskariöljyyn, joten lämpimät olosuhteet vaativat yleensä jäykempää öljyjä verrattuna viileisiin olosuhteisiin.
Jouset
Jousilla on suuri vaikutus auton toimintaan, ja niitä on myös helppo vaihtaa.
Yleensä jäykempi jousi vähentää pitoa, kun taas pehmeämpi jousi lisää pitoa. Jousille on kuitenkin vaikeaa antaa yleistä opasta, ja kysymys on enemmän oikean yhdistelmän löytämisestä eri olosuhteille.
Siksi on hyvä pitää eri jousia mukana, ja kokeilemalla eri yhdistelmiä löydät kyllä sen parhaan.
Kirisämällä jousia (maavaran säätöön) et vaikuta jousen jäykkyyteen.
Tämä oli vain lyhyt opas autojen perus säätömahdollisuuksiin.
Jos haluat lukea aiheesta lisää, löydät paljon hyvää tietoa esim. Hudyn Set-Up kirjoista.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.