Perustuu arvosteluun.

Yli 100€ Tilaukset Matkahuollolla Toimituskuluitta Koko Suomeen!  

Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

Tamiya TT-02:n päivitys harjattomille sähköille

Olemme jo jonkin aikaa ajaneet Tamiya Audi quattro Rallye A2 (TT-02) autoa täysin vakiona, mutta nyt haluamme päivittää harjattomaan järjestelmään samaan aikaan kuin haluamme autoon vähän enemmän tehoa.

Tässä artikkelissa vaihdetaan Tamiyan vakiomoottorin sekä nopeudensäätimen Hobbywing harjattomaan järjestelmään.

Tässä on lähtökohta, eli TT-02 vakiosähköillä:

Ensimmäinen askel on tietysti uuden elektroniikan valitseminen. Tässä sinun täytyy kysyä itseltäsi mitä haluat, kuinka paljon rahaa haluat käyttää, mitkä ovat auton rajat jne. Jne.

Suosittu Tamiya TT-02 kestää vakiona kyllä vähän enemmän tehoa, mutta samalla kun päivität elektroniikan on hyvä päivittää myös voimansiirtoa, esimerkikisi näillä osilla:

- Fastrax Tamiya TT02 Aluminium Main Driveshaft
- Fastrax Tamiya TT02 Aluminium Front / Rear Prop Shafts (2)
- Tamiya TT-02 Ball Bearing Set
- Tamiya TT02 Aluminum Motor Mount

Samalla täytyy myös harkita mikä olisi uudelle moottorille oikea välitys.

Tätä päivitystä varten valitsimme Hobbywing XR10 Justock Black 60A nopeudensäätimen, ja Xerun Justock 3650SD G2.1 13.5T moottorin.

Tämä moottorivalinta tekee jo TT-02 autosta huomattavasti nopeamman. Tätä moottoria on saatavana myös eri tehoilla, kuten 10.5T (vielä enemmän) ja 17.5T (vähemmän). Hobbywing elektroniikka toimii luotettavasti ja antaa hyvän kaasutuntuman, ja on lisäksi erittäin helppo ottaa käyttöön, minkä vuoksi teimme tämän valinnan.

Aloitetaan vaihto-operaatio irroittamalla vanha säädin ja moottori autosta.

Päätimme myös jättää vastaanottimen suojalaatikon pois ja asennamme vastaanottimen suoraan servon päälle.

Irroituksen jälkeen puhdistetaan auton pohjalevy mahdollisista liimajäämistä ja liasta.

Tässä tapauksessa helpoin tapa asentaa uudet sähkölaitteet autoon on aloittaa ruuvaamalla uusi moottori paikalle.

Kun vaihdat moottorin eritehoiseen uuteen moottorin, pitää aina harkita mikä on uudelle moottorille sopiva välitys.

Tamiyan ohjekirjassa on tämä selkeä välitystaulukko. Jos et ole varma mitä rattaita tarvitset, voit aina kysyä meiltä, mutta TT-02 on suosittu auto, ja löydät netistä paljon neuvoja millaista välitystä on käytetty.

Nyrkkisääntö on aina, moottorissa enemmän tehoa - lyhyempi välitys (pienempi pinjoni)), vähemmän tehoa - pidempi välitys (isompi pinjoni).

Päätimme tässä vaiheessa pitää vakiovälitystä, vaikka 13.5T moottorilla voisimme käyttää hyvin myös tätä pidempää välitystä. Voisimme esimerkiksi valita 25T pinjonin ja saisimme enemmän huippunopeutta. Tamiyan TT-02:ssa on helppo vaihtaa pinjonit koska moottorilevyssä on valmiiksi reikiä eri pinjoneille, millä saa heti oikean hammasvälyksen ilman säätöä.

Hobbywing XR10 Justock ESC on sensorillinen harjaton nopeudensäädin ESC mikä sopii siis yhteen Xerun Justock 3650SD sensorillisen moottorin kanssa. Muista kiinnittää moottorin mukana toimitettu sensorijohto. Sensorijohdon kiinnitys ennen noparin asentamista autoon on se helpompi tapa.

Suurin osa säätimistä toimitetaan ilman liittimiä, eli juotostöitä joutuu tekemään, joko virtaliitintä vaihtaessa tai liitettäessä säädin moottoriin. Näin myös tässä. 

Tämä on kuitenkin helppoa, ja voit lukea aiheesta enemmän tässä artikkelissa.

Hobbywing Justock on pieni nopeudensäädin ja siihen on runsaasti tilaa TT-02-rungossa, joten asennus on helppoa. Asennus kannattaa tehdä rauhassa ja ilman stressiä. Tarkista sen jälkeen kaikki liitännät ja yritä asentaa johdot siististi.

Kun olet kiinnittänyt noparin ja on/off katkaisimen kaksipuolisella teipillä, juotostyöt tehty ja sensorijohto kytketty myös moottoriin, on aika kytkeä vastaanotinjohto vastaanottimeen. Ohjaus servo on aina kanava 1, ja nopari on kanava 2. Tarkista vielä, että johdot ovat varmasti oikein päin ja sitten itse asennus onkin valmis.

Seuraavaksi on vuorossa nopeudensäätimen kalibrointi.

Kalibroinnissa säätimelle asetetaan ohjaimesi kaasukanavan 0-kohta ja molemmat ääriasennot (kaasu ja jarru). Nopeudensäätimen kalibrointi on pakollinen tehdä kaikille säätimille, jotta säädin toimii kunnolla. (Poislukien säätimet joissa on automaatiinen kalibrointi → tarkista säätemesi ohjeista)

Hobbywing säätimessä kalibrointi on todella helppoa, ja hyvin selkeästi näytetty ohjeissa.

Tämän jälkeen päivitetty TT-02 on taas valmis ajoon, ja voit nauttia laadukkaasta harjattomasta sähköjärjestelmästä.

Muista tarkistaa ensimmäisten ajojen aikana, että moottori ei kuumene liikaa. Jos näin on, välitystä pitää tarkistaa.

Tietoa meistä

RC tietoutta

RC tietoutta

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Kieli

Valuutta

Oma tili

Asiakaspalvelu

Lisätietoa

Toivelista

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.