Perustuu arvosteluun.

Traxxas Power combo - Kamppanjassa nyt kaikkiin Traxxas BL-2s malleihin laturi ja Lipo akku kaupanpäälle! 

Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

Katselmuksessa Hobbywing Xerun AXE Crawling Combo

Testissä HobbyWing Xerun AXE Brushless crawling combo

Kirjoittanut Tero Piispa

Miksi päätin valita Xerun AXE combon?

Hobbywing Xerun AXE combo on minun ensimmäinen harjatonjärjestelmä scale crawlereissa. Traxxas TRX-4 omistajana tuli todettua sen olevan hyvin kestävä voimansiirron ja alustan osalta suoraan paketista, mutta samalla tuli huomattua TRX-4 kuluttavan virtaa enemmän kuin muut valtamerkkien scale crawlerit. Joten Hobbywing AXE olisi paikallaan juuri tässä autossa, tuoden lisää ajoaikaa, huolettoman vesitiiviin ja suorituskykyisen harjattoman sensorillisen järjestelmän. Nautin että maasturini pystyvät ryömiä tarkasti ja hallitusti sekä, että vauhtia löytyy pahojen esteiden ylittämiseen. Tästä on hyötyä kun teen scale crawlingvideoita, missä haluan auton käyttäytyvän realistisen näköisesti. Olen ymmärtänyt että kilpailevien yritysten kuten Castle Creations ja Holmes Hobbies harjattomat crawlingjärjestelmät ovat myös hyviä, mutta tämä ei ole vertailu, koska minulla ei ole omia kokemuksia niistä. Lisäksi em. yritysten harjattomien crawlingjärjestelmien saatavuus EU:n alueella on huonoa, toisin kuin Hobbywing tuotteilla. Lisäksi erinomaiset kokemukset HW:n harjallisesta Quickrun 1080 wpnopeudensäätimestä, joka osoittaunut tämän hetken hinta/laadultaan parhaaksi crawlingsäätimeksi, sai minut vakuuttumaan että tämän täytyy olla myös hyvä tuote ja että HW haluaa tosissaan scale crawlingmarkkinoilta osansa.

Kuvaus

AXE järjestelmää myydään ainoastaan combona, eli mukana tulee aina säätimen lisäksi moottori. Muita harjattomia moottoreita tähän ei ole mahdollista laittaa, ei edes HW:n omia. AXE järjestelmään on kolme eri moottorivaihtoehtoa, 1200kV jota suositellaan kun halutaan super hidasta ryömintää. 1800kV Taas vähän nopeampaan menoon ja sitten valitsemani 2300kV millä pitäisi päästä hiljaa ja kovaa.

Uutta tässä on FOC (field oriented control) moottori- ja sensorijärjestelmä. Jonka tarkoituksena on tulkita moottorin kuormaa ottaen huomioon auton painon, välityksen ja ylä- tai alamäen tuoman kuorman. Tämän tarkoitus on että auto olisi helpommin hallittava ja tarkemmin ajettava.

Uutta tässä järjestelmässä on myös se, että sillä on IP67 vesi- ja pölytiiveys luokitus, johtuen ainutlaatuisesta sensorikaapelin liitoksesta. Lisäksi säätimessä on langaton säätömahdollisuus eli säätimessä on sisäänrakennettu Bluetooth vastaanotin jolla säädintä voi säätää IOS/Android sovelluksen kautta. Toivottavasti langaton BT-säätö asettuu kaikkiin parempiin nopeudensäätimiin vakioksi, ja uskon että tulevaisuudessa se löytyisi jo halvemmistakin säätimistä. AXE järjestelmää näyttää saavan ympäri maailman n. 230-240 eurolla tai dollarilla.

Ensikosketus

AXE combo tulee kahdessa tyylikkäässä mustassa paketissa, toisessa moottori missä minun tapauksessa 2300kV tarra ja toisessa paketissa säädin. Tuotteet ovat pakattu kirkkaaseen muovikalvoon ja tuotteet on aseteltu laadukkaasti pakkauksiin. Tulee hyvin tunne, kuin avaisi laadukkaita viihde-elektroniikkapakkauksia. Moottorissa on kiinni kaikki johdot valmiina. Säätimelle menevät kolme johtoa ovat kaikki mustia ja noin 10-15cm pitkiä ja selkeasti merkitty moottorin kylkeen A B C .


Moottorin johtojen takapuolelta lähtee pyöreä ja musta kuorinen urosliittimellä varustettu sensorijohto. Ja tässä sensoriliitin erilainen kuin on totuttu, iso ,mutta mikä takaa vesitiiveyden.

AXE-säädin on kookkaampi ja painavampi verrattuna Hobbywing 1080-säätimeen. Pakkauksessa tulee mukana kokoon taiteltu A4-kokoinen käyttöohje, irralliset virtajohdot joissa valmiina XT-60 akkuliitin ja niihin sopivat kutistesukat. Tietysti totuttuun tapaan perinteiset Hobbywingtarrat. Säätimeen täytyy itse juottaa akulle menevät virtajohdot sekä moottorilta tulevat kolme johtoa. Vastaanottimelle menävä musta signaalijohto on reilun mittainen. AXEN virtakytkin on HW-tuotteista tuttu johdon päässä oleva punanappinen kytkin minkä yläpuolella on ohjelmointinappi.


Asennus

Säätimen sijoittamista auton runkoon rajoittaa hieman senrorijohdon pituus. TRX-4 autossa moottori sijaitsee keskellä hieman edessä, josta sensori- ja moottorinjohdot ylettävät hyvin jos säädin sijoitetaan keskelle runkoaisojen sivuille. Jos haluaisi sijoittaa säätimen tilanpuutteen takia kauas moottorista, on hankittava sensorijohdolle erillinen jatko. Esimerkkinä suositussa Axial Wraith autossa moottori on auton keskellä ja monesti säädin halutaan sijoittaa keulaan avautuvan konepellin alle, tässä todennäköisesti tarvittaisiin sensorinjohdon jatkoa.


Moottorin johdot olivat helppo juottaa kiinni säätimeen moottorin ollessa autossa paikallaan ja säätimen ollessa vieressä lopullisessa paikassaan. Ensin moottorin johdolle mittaus, jotta johto on sopivan pituinen ja ylimääräinen johto pois.

Sensorinjohtoa liittäessä pitää olla huolellinen että kontaktipinnat menevät perille asti yhteen ja kierrettävä lukkorengas menee oikeille kierteilleen ja kiristyy loppuun asti.

Akulta tuleviin virtajohtoihin totuttuun tapaan juotan kiinni ylimääräisen pienen jst-liittimen jos tulevaisuudessa jokin lisävaruste tarvitsee sähköä.

Vastaanottimelle menevä johto on kokonaan musta. Liittimestä tietenkin löytyy + - s merkinnät, jotta sen saa asennettu oikein päin vastaanottimelle.

Johtojen kytkennän jälkeen oli vuorossa säätimen kalibrointi ohjaimeen. Ohjeet vaihe vaiheelta löytyvät ohjekirjasta. Ohjeita pilkun tarkasti noudattaen en onnistunut kalibroimaan säädintä heti. Kokeiltuani SET-napin vapauttamista välittömästi virran kytkemisen jälkeen, tuotti se onnistuneen kalibroinnin.


AXE:n säätäminen bluetoothin avulla.

Hobbywing nimellä löytyy sovelluskaupasta (ios tai android) ilmainen sovellus jolla säädetään ja ladataan päivitykset AXE:en. Sovelluksesta valitaan ensimmäisellä kerralla bluetooth-yhteys Wifi-yhteyden sijaan. Mobiililaitteeseen kytketään bluetooth päälle ja valitaan laite löydetyistä bt-laitteista. Ensimmäisellä kerralla sovellus kysyy säätimen salasanaa, joka löytyy ohjekirjasta. Tämä on mahdollista muuttaa myöhemmin asetuksissa. Sovelluksessa pystyy asettamaan valmiita tallennettuja profiileja ja nimeämään niitä. Kun halutut asetukset on asetettu, ne tallennetaan jonka jälkeen säädin sammutetaan ja uudelleen käynnistyksen jälkeen uudet asetukset ovat käytössä. Asetukset mitä pystyy muuttamaan on hyvin perinteiset mitä Hobbywing säätiemien ohjelmointikorteista löytyy. Esimerkiksi samat mitkä 1080 harjallisessasäätimessä löytyy, lisäksi moottorin pyörimissuuntaa ja moottorin ennakoita pystyy vaihtamaan. Eri asetuksissa on valmiina portaat mitkä valitaan. Itse hieman odotin että erilaisia säätöjä olisi voinut säätää portaattomasti, esimerkiksi kaasukäyrää. Se mikä on hyvä että et tarvitse mitään muuta kuin älypuhelimen ja voit vaikka keskellä metsää muuttaa asetuksia vain muutamassa minuutissa. Toivottavasti tämä on mahdollista tulevaisuudessa kaikissa nopeudensäätimissä.

Ensitestit ja ajakokemukset

Vaikka minulla oli käsitys kuinka FOC autoa ajaessa toimii, mutta silti sen toiminta omissa käsissä sai aikaan positiivisen ihmettelyn. Omassa pihassa minulla on iso kivi, mihin olen lisännyt kivilaattoja testinousujen muotoon. Tässä pystyn helposti toteamaan auton hyvän tai huonon painopisteen, sekä toteamaan säätimen dragbraken ”mäkijarrun” toimivuuden.

Heti säätimen vakioasetuksilla auto oli pehmeän tuntuinen ajaa. Hitaasti ajaminen oli todella helppoa. Jyrkässä n. 45° mäessä auto kipeää juuri niin hitaasti kun haluat ja auton välitys antaa mahdollisuuden. Pysäyttäminen eli kaasun päästäminen neutraaliin asentoon jyrkässä mäessä onnistuu hyvin ja auto nytkähtää ainostaan sen verran kuin koko voimansiirtolinjassa on välystä (renkaat->vetoakselit->akselin rattaat->nivelakselit->jakovaihteisto->vaihteisto ja pinion/spur väli=voimansiirtolinja). Dragbraken saa tietysti säädettyä pehmeäksi jottei auto pysähdy kuin seinään ja kaadu nokalleen. Positiivisen ihmettelyn sai aikaan se, kun testasin TRX-4 nopean vaihteen ryömintäkykyä. Tarkalla kaasusormella pystyy ajamaan yhtä hitaasti nopealla vaihteella, kuin hitaalla vaihteella. Tästä oli pakko tehdä testivideo missä erityisesti tämän todistan ja osoitan ajanottokellolla ettei videota ole hidastettu. Ensimmäisissä AXE-videoissa oli spekulointia maailamalla että olisi nopeutta manipuloitu videoita editoimalla. 2300kV moottorin vauhti on hyvin vastaavanlainen kuin TRX-4 vakio harjamoottorilla ja välityksellä. Hivenen jopa yllätyin ettei vauhtia tai pyörimisnopeutta tullut enempää. Auton hidasajo ja dragbrake sekä käsittelyn pehmeys teki hyvän vaikutuksen. Nyt olen jo ajanut AXE järjestelmällä n. 10 tuntia, ja olen saanut helposti jo säädöt mieleiseksi.

Yksi asia mitä en ole saanut kaivettua säädöistä on että saisin nopean ja terävän kaasutuksen lähdössä, eli kaasu menisi ”pohjaan” viiveittä. Tästä olisi hyötyä crawlingkisoissa missä vältetään peruuttamista ja auton pieni kääntymissäde auttaisi.

Hyvillä harjallisilla crawlingmoottoreilla pystyy pitävällä alustalla kääntymään enemmän kuin kääntösäde kun kääntää renkaat täysin haluttuun suuntaan ja tekee teräviä lyhyitä täysiä kaasutuksia jolloin auton keula saattaa hypähtää haluttuun suuntaan enemmän mitä pyörät kääntyvät. Tälläistä ominaisuutta jään kaipaamaan.

Olen ehtinyt jo kisata AXE voimaisella autolla kahdessa Suomen scale crawlingkilpailussa, missä on tärkeää auton hallittu käsittely. Jyrkät alamäet ovat AXE:n FOC:in takia huolettoman helppoja ajaa hallitusti. Sekä pehmästi ja vahvasti toimiva dragbrake antavat etua mäissä, missä joudut välillä pysäyttämään auton. Myös tarkat ja ahtaat portit on helpompaa ajaa todella hitaasti ja hallitusti.

Hyötysuhde eli ajoaika oli yksi asia mihin odotin parannusta AXE:n tuovan TRX-4:lle. Harjattomienmoottoreissa on aina parempi hyötysuhde kuin harjallisissamoottoreissa, joten odotin että ajoaika olisi jopa puolella kasvanut. Jo viime syksynä tuli todettua että harjalliselle vakiomoottoriselle TRX-4 autolle maistuu hyvin akku, n. 2h taukoamatonta ajoa safarikisassa King of Näkkimäessä ja 4 kappaletta 3s 2200 mAh lipoakkua. Kun vertailuna harjattomalla AXE-järjestelmällä ajoin kavereiden kanssa rauhallista safaria metsässä ja rantakallioilla 3 tuntia kahdella 3s 2200mAh lipoakulla. Tämän tarkempaa hyötysuhteen ja ajoajan tutkimista en tehnyt, mutta voin todeta että ajoaika piteni ainakin yhdellä kolmasosalla. TRX-4:lla hitaalla vaihteella rauhallista ryömintää ajaessa voi päästä puolet pidempäänkin ajoaikaan. Mutta aina pitää muistaa että että on monta tekijää mitkä vaikuttavat akun kulutukseen; voimalinjan vierintävastus, auton paino ja välitys, raskas kaasusormi, ajotottumukset, vallitseva lämpötila ja jne.

Loppusanat

Olen ymmärtänyt että Hobbywing AXE crawlingcombo on FOC ominaisuutensa takia erilainen harjaton järjestelmä kuin kilpailijansa Castlen crawlingjärjestelmä. Ilmeisesti myös FOC ominaisuuden takia AXE moottoreiden kV lukematkaan ei suoraan vastaa normaalisti totuttuihin harjattomien moottoreiden kV-lukemiin. Nyt myös ymmärrän miksi muut harjattamatmoottorit ei sovellu AXE:n säätimen kanssa, se ei ole ainoastaan rahastamisen vuoksi vaan, koska se on erilainen järjestelmä kuin muut harjattomat crawlingjärjestelmät. AXE:n parhaimpia ominaisuuksia mielestäni ovat sen järjestelmän vesitiiveys, sisäänrakennettu BT-yhteys ja auton hallinta alamäessä. FOC tekee auton ajamisen tarkoissa paikoissa ja mäissä helpommaksi kuitenkin säilyttäen kohtalaisen ajotuntuman.

Väistämättä jään kuitenkin miettimään asiaa; saako Hobbywing AXE:lla rahoilleen vastinetta? Saa jos olet scale crawleri harrastaja joka ajaa paljon ja usein. Sinulla on hyvä, laadukas, kestäväksi voimalinjaltaan todettu auto esim. Traxxas TRX-4 tai Axial Wraith, Bomber tai SCX10.2 . Haluat huolettoman harjattoman vesi- ja pölytiiviin järjestelmän. Haluat vauhtia ja hyvät hidasajoominaisuudet, sekä varmasti luotettavan dragbraken. Myös AXE-järjestelmän voisi nähdä pidemmän ajan hankintana esim. kun auto vaihtuu mutta AXE:n järjestelmä pysyy.

Mutta yli 200€ harjattomasta crawling järjestelmästä on paljon ja liikaa monelle harrastajalle. Etenkin kun voisi miettiä että jo n. sadalla eurolla saa laadukkaan harjallisen nopeudensäätimen (HW 1080) ja lisäksi moottorin jolla pääset hitaasti ja tarkasti sekä nopeutta löytyy, ja laitat autoosi hitaan välityksen. Tietysti huippuluokan erityisen laadukkaan crawling-moottoreiden löytäminen EU:n alueelta on vaikeaa ja valikoima niukkaa, jolloin hintaan voi lisäillä isoja postimaksuja sekä tullimaksuja. Tietysti halvempaan kuin 200€ autoon ja 1:10 kokoista pienempään en missään nimessä laittaisi tätä crawling järjestelmää. Myös AXE-järjestelmien moottoreiden 1200kV ja 1800kV vauhdit pistää miettimään, miksi joku hankkisi harjattomanjärjestelmän jolla ajaa vain hitaasti? Tietysti autot jossa kaksi vaihdetta, mutta kun hitaasti ja tarkasti pystyt ajamaan verrattain edullisemmalla harjallisellajärjestelmällä.

Pidän Hobbywing Xerun AXE crawlingcomboa laadukkaana ja onnistuneena hieman erilaisena kuin muut kilpailijansa. Nautin sillä ajamisesta kun hidas ryömintä ylämäessä kuin alamäessä onnistuu helposti ja odotan innolla syyskuun alussa Italiassa järjestettävää 4 päiväistä ajotapahtumaa Parkerfestiä jossa saan ajaa tällä järjestelmällä vähintäänkin riittävästi. RC scale crawling harrastajia hemmotellaan tänä aikana enemmän kuin koskaan, kun markkinoille tulee viikottain jotain uutta, selkeästi huomaan että kilpailu eri valmistajien välillä kovenee ja tuotteet kehittyvät nopeammin paremmiksi ja laadukkaimmiksi.

Intohimoinen RC scale crawling harrastaja ja Bishop’s RC Crusade youtube-kanavan luoja

Tero Piispa

Tietoa meistä

RC tietoutta

RC tietoutta

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Kieli

Valuutta

Oma tili

Asiakaspalvelu

Lisätietoa

Toivelista

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.