Yli 100€ tilaukset Matkahuollolla toimituskuluitta!
Tasauspyörästöjen (diffien) kasaamisen helpottamiseksi ja yhtenäistämiseksi kuljettajamme Aleksi Reiman on kehittänyt ja testannut kahta modifikaatiota Xray XB2 2wd krossarissaan ja Xray T4 touring autossaan. Molemmat muokkaukset ovat sellaisia, jotka vaativat tarkkuutta tekovaiheessa ja niiden tekeminen on täysin omalla vastuulla.
Diffin kuoren kierteet kuluvat ja se on varmasti monelle tuttua. Kuoren kierteiden tuhoutumiseen yleisin syy on niiden yli kiristäminen esimerkiksi ruuvinvääntimellä, jossa varmasti jokainen on varmasti jossain vaiheessa onnistunut. Sitten on toinen mahdollinen syy jos öljyä lisätessä öljyä joutuu ruuvin koloihin. Öljyn valuttua kierteen pohjalle jää se sinne ja tällöin se "lyhentää" kierteen pituutta kupissa. Kun ruuvi sitten kantta kiristäessä ruuvataan paikalleen muodostaa varsinkin jäykempi öljy kierteen pohjalle nestelukon eikä mahdollista ruuvin loppuun asti kiertämistä. Kiristysvoiman lisääminen saa lopulta kierteen kääntymään yli ja lopuksi muovissa ei enää ole materiaalia johon ruuvin kierre purisi.
Tämän ongelman estämiseksi voi ruuvien reikien pohjalle porata 2mm poranterällä reiät siten, että reikä tulee läpi diffin kuoren pohjasta. Näin estetään se, että öljy jäisi tuon kierteen kolon pohjalle vaan öljy valuu reiän läpi ja kiristäminen onnistuu normaalisti vaikka öljyä olisi kierteisiin päässytkin.
- Tämä muokkaus kannattaa tehdä uuteen diffikupiin, jotta olemassa oleva kierre ei porauksen aikana vaurioidu.
Kuvassa alla näkyy auki poratut ruuvin reiät XB2 auton diffikupissa.
Tasauspyörästöä (diffiä) kasatessa moni on varmasti kohdannut ongelman löytää se "optimaalinen" öljymäärä, johon diffi on helppo kasata kerta toisensa jälkeen. Xrayn oma suositus on täyttää öljy painon mukaisesti vaakaa apuna käyttäen, jolloin öljymäärä on sen mukaan aina sama. Käyttämällä tätä nyt esiteltävää "bleedaus" tapaa tulee öljyä aina täyden diffin verran. Diffin kasauksen tärkein seikka on se, se tehdään aina samalla määrällä öljyä jolloin öljyjen viskositeetti on aino asia joka muuttuu. Jos öljyn määrä ei ole sama öljynvaihtoa tehdessä ei myöskään viskositeetin vaikutus ole pelkästään öljyn jäykkyyden tuoma vaan öljyn sekoittuminen ilmaan diffin sisällä vaikuttaa lopputulokseen.
Bleeder-reiän saa tehtyä poraamalla 2.5mm poranterällä reiän yhden ristitapin päädyn alle, kuvan osoittamaan paikkaan. Kun reikä on porattu kannattaa reikään kiertää tässä vaiheessa kierteet käyttämällä M3x2.5 tasapäistä pidätin ruuvia. Kun kierre on tehty, kierrä ruuvi pois reiästä kokonaan odottamaan viimeistä vaihetta.
Alla olevasta kuvasta näkee ylivuoto reiän paikan.
Tämän jälkeen muuten kootun diffin voi täyttää öljyllä kokonaan yläreunaan asti. Kun kansi painetaan paikalleen pääsee tuosta reiästä vuotamaan ylimääräinen öljy pois. Kun kansi on ruuvattu paikalleen, pyöräytetään ulostuloja pystyasennossa pari kierrosta jolloin viimeiset ylimääräiset öljyt pääsee diffistä ulos. Tämän jälkeen kierretään pidätinruuvi reikään siten, että sen kanta on tasossa kannen kanssa eikä se estä laakeria asettumasta paikalleen. Bleeder reiän ansiosta diffin sisälle ei jää ylimääräistä öljyä, joka pakottaisi diffin kannen kieroksi sitä kiristäessä ja diffissä on aina sama määrä öljyä.
Tämän jälkeen kierretään pidätinruuvi reikään siten, että sen kanta
on tasossa kannen kanssa eikä se estä laakeria asettumasta paikalleen.
Bleeder reiän ansiosta diffin sisälle ei jää ylimääräistä öljyä, joka
pakottaisi diffin kannen kieroksi sitä kiristäessä ja diffissä on näin aina
sama määrä öljyä.
Näiden kahden muokkauksen ansiosta tasauspyörästön kasaaminen on huomattavasti helpompaa ja helpommin toistettavissa kerta toisensa jälkeen.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.