Perustuu arvosteluun.

Yli 100€ Tilaukset Matkahuollolla Toimituskuluitta Koko Suomeen!  

Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

Harrastajan perustarvikkeet

Harrastajan perustarvikkeet

Monelle harrastusta aloittelevalle tulee monesti eteen kysymys harrastuksessa tarvittavista työkaluista. Mitään 100% oikeaa vastausta tähän kysymykseen ei ole, mutta käydään tässä artikkelissa läpi muutamia perustyökaluja ja oheistarvikkeita joita harrastajien pakista/varikkolaukusta yleensä löytyy.

Työkalut

Työkalujen tärkein tekijä on se, että ne on laadukkaat. Erityisesti ruuvimeisseleiden on tärkeä olla laadukkaita ja kunnolliset kahvamalliset. Hyvillä työkaluilla joissa on koneistetutkärjet vaikutat merkittävästi siihen, kuinka kauan autosi ruuvien kannat pysyvät hyvinä ja käyttökelpoisina. Varsinkin kuusiokoloruuveissa työkalun istuvuus ruuvin kantaan näyttelee suurta osaa siinä, kuinka ruuvi kestää kiertämistä uudestaan ja uudestaan. Huonosti istuva tai liian pehmeäkärki kuluttaa myös ruuvin kannan helposti aiheuttaen kannan tuhoutumisen. Suosittelemme siis panostamaan laadukkaisiin työkaluihin laajan valikoiman sijaan.

Työkalujen koot

Oikeastaan kaikki modernit RC-autot ovat jo millikoikoisia ja niissä on käytössä kuusiokoloruuvit Huom! Joitakin valmistajia on vielä, jotka käyttävät tuumaisia ruuveja. Niitä varten on saatavilla omat työkalut . Tämä helpottaa pajonkin työkalujen hankintaa sillä samat työkalut käyvät autosta toiseen. Kilpavarikoilla katsottaessa kuskien työkaluja niin monella pöydällä näkyy vanhoja paljon käytettyjä työkaluja joiden ikä voi hyvinkin olla jo 5-10 vuotta. Paremmissa työkaluissa on vaihdettava kärki joten hyvään kahvaiseen työkaluun kannattaa sijoittaa sillä se seuraa sinua vuosia.

1:12, 1:10 ja 1:8 kokoluokan autoissa pärjää pitkälti samoilla työkaluilla. Kuusiokoloista löytyy 4 kokoa joita löytyy oikeastaan kaikien kokoluokkien autoista. 1.5mm, 2.0mm, 2.5mm ja 3.0mm kuusiokolot ovat yleisimpiä, mutta ehdottomasti yleisin on 2.0mm. Näitä kokoja löytyy monelta valmistajalta valmiina työkalusarjana tai sitten niitä voi ostaa myös erikseen oman tilanteen mukaan. Mikäli harrastus on jo vienyt mennessään ja huomaat käyttäväsi työkaluja enemmän ja enemmän niin on suositeltavaa myös pitää varakärkiä pakissa varsinkin 1.5mm ja 2.0mm työkaluihin. Radalla huoltaessa voi ruuvin kannassa oleva hiekka/savi aiheuttaa kärjen pyöristymisen helpostikin jolloin kannattaa tuo kärki vaihtaa mielummin heti, kuin ruuvata loppupäivä samalla vaurioituneella kärjellä.

https://www.eurorc.com/tuotekuvat/1200x1200/111549.jpg

Hylsyavaimet (muttereille) luonnollisesti kuuluvat myös pakin perusvarustukseen. Yleisimmät ovat avaimet 5.5mm (M3 ruuvien mutterit) ja 7.0mm (M4 ruuvien mutterit) 1:10 kokoluokassa ja 1:8 kokoisiin lisätään valikoimaan vielä 17mm pyöränmutteriavain.

Muista työkaluista on hyvä mainita seuraavat:

  • Vanttiruuviavain– Turnbuckle wrench (on helpompi käyttää kuin pihdit)
  • Yhdet kärkipihdit yleisesti riittää (lukkosokkien ja tappien vetämiseen)
  • Sakset ja askarteluveitsi (Korin/teippien leikkaus)

Toki mikäli autosarjassasi tarvitaan joitain erikoistyökaluja niin sellaiset tarvitaan, mutta näillä perustyökaluilla selviää pääsääntösesti autosta kuin autosta.

Muut tarvikkeet

Jokaisella kuljettajalla tai harrastajalla on taatusti omat tarvikkeensa, joita pitävät omissa varastoissaan, mutta käydään muutama perustuote läpi joita monelta enemmän harrastaneelta varmastikin löytyy pakistaan.

  • Mekkauspyyhe eli työalusta (Pit Mat): Helpottaa pitämään ympäristön puhtaana ja samoin myös luo puhtaan ympäristön ei niin puhtaalle varikolle. Erittäin hyödyllinen silloin, kun harrastetilassa ei ole erikseen tilaa rc-autoille. Levitä Pit mat vaan pöydälle ja kun mekkaukset tehty kerää alusta pois.
  • Ruuvirasia: Varisinkin radalla mekatessa helpottaa ruuvien yms. tallessa pysymistä.
  • Kaksipuoleista teippiä: Sähkökomponenttien kiinnittämiseen
  • Puhdistusharja: Savi ja pöly lähtee helpoiten tuoreeltaan heti ajon jälkeen
  • Paksua puhdistusliinaa/-paperia
  • HuoltoStandi: autoa on helpompi käsitellä auton ollessa irti pöydän pinnasta
  • Lajitelma yleisimpiä autosarjasi ruuveja. Radalla pyörähtävä kanta tai muuten huono ruuvi kannattaa aina vaihtaa heti. Ruuvin kannan pyörähtäminen ei katso ikää, aikaa eikä paikkaa joten varalla kannattaa aina olla muutama koko.
  • Ohjaimen varaparistot

Nesteet:

  • Puhdistusaine: Jarrucleaner tai vastaava
  • Rengasliima: Tämä on perustarvike jokaisessa pakissa.
  • Iskunvaimennin- ja tasauspyörästö-öljy: on hyvä olla varalla autosi vakioöljyä jos ei muuta. Ajopäivänä tehty huolto ilman uutta korvaavaa öljyä keskeyttää päivän
  • Ruuvilukite: Sinistä peruslukitetta (medium). Ruuvilukitetta tarvitaan vetoakselien pidätinruuveissa, ripustuksien kiinnityksissä yms.
  • Laakeriöljy: Isomman huollon ja puhdistuksen jälkeen tippa öljyä laakereihin pidentää laakerien käyttöikää ja alentaa harrastekuluja pitkässä juoksussa.


Joel Valanderin huoltopöydältä

Tietoa meistä

RC tietoutta

RC tietoutta

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Kieli

Valuutta

Oma tili

Asiakaspalvelu

Lisätietoa

Toivelista

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.