Perustuu arvosteluun.
Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

Tiimikuski Kasaa - Destiny RX-10S

Tiimikuski Kasaa: Destiny RX-10S
By Henry Salmén

RC markkinoiden yksi uusimmista merkeistä Destiny olikin jo viimetalvena alkanut rantautumaan Suomeen ja nyt viralliseksi jälleenmyyjäksi on tullut EuroRC. Destinyn RX-10S autolla on jo voitettu FTT TSS-10 sarjan mestaruus viime kaudella. RX-10S on hinnaltaan 399€ hieman edullisempi kuin muut markkinoilla olevat kilpailijat.

Sain EuroRC:ltä testattavaksi tähän alkusyksyyn (uutta Xray T4´18 odotellessa) Destinyn touringin ja samalla ajattelin kirjoitella vähän kokemuksia auton kasaamisesta ja ensi tuntumista.

Paketti ja sisällöt on aika pitkälti tuttua muilta merkeiltä. Tyylikäs pienehkö paketti, paperinen kohtalaisen selkeä mustavalkoinen ohjekirja, pieni tarra-arkki ja osat pakattuna kasausvaiheittain kirjaimilla eriteltyihin pusseihin. Ruuvit olivat näppärästi pakattuna erilleen siten, että samassa pussissa oli eri kokoiset ruuvit jaettu eri osioihin. Pussin reunan kun leikkasi auki, oli helppo aina valita sopivan kokoisia ruuveja tarvittava määrä. Monesti välyksiä hienosäädettäessä tarvittavia 3 mm shimmejä tulee mukana pussillinen.

Kasaus perinteisesti alkoi pohjalevyn ja hiilikuituosien reunojen pyöristämisellä. Moni tätä vaihetta ei jaksa tehdä, joten ihan vapaavalintainen lisätyö. Pyöristetyt hiilikuituosien reunat vaan tuntuu omaan käteen mukavammilta autoa käsitellessä. Ensin hioin hiilikuidun reunaa noin 220-260 hiomapaperilla ja lopuksi vielä 600 paperilla tein loppuviimeistelyn. Pohjalevyssä olevien aukkojen reunat hieman viimeistelin pienellä pyöreällä viilalla. Hiilikuituosien reunoja en nykyisin enään pikaliimaa, sillä se saattaa hieman vaikuttaa varsinkin pohjalevyssä ja ylädekissä fleksaukseen.

Pohjalevystä kannattaa myös ohuella viilalla pyöristää akkuteipin kolojen reunat. Kestää kolauttaa vähän kovempaa ilman, että teippi katkeaa. Hiilikuitua työstäessä pitää muistaa käyttää hengityssuojainta, sillä hiilikuitupöly ei ole kovin hyväksi keuhkoille.


Bulkit on nykystandardin mukaiset. Edessä/takana identtiset ja kahdella ruuvilla pohjalevyyn. Lisänä vielä bulkista tapit pohjalevyyn jotka vähentävät taipumusta mennä tweakiin kolaritilanteissa kuitenkaan jäykistämättä runkoa. Moottoripukki on hieman isompi kokonaisuus ja moottori/keskiakselin bulkit ovat yhtä palikkaa. Tällä saadaan aika paljon erilaisia fleksisäätöjä nykytrendin mukaisesti auton takapäähän ja taatusti tasapuolinen fleksi keskilinjan suhteen. Metalliosat ovat hienosti viimeistellyt ja samalla viivalla kilpailijoiden kanssa.

Seuraavana vuorossa oli voimansiirron kasaus. Keskiakseli on hyvin samankaltainen kuin Xrayssä. Keskihihnapyörien tapeille on lukitusmahdollisuus keskiakselin läpi kahdella matoruuvilla. Tämän hyöty tosin jäi hieman kyseenalaiseksi sillä tapit ovat jokatapauksessa jumissa hihnapyörien sisällä. Paketissa mukana tuleva spurri oli laadukas Panaracerin 64dp 116t. Takadiffin kasaus oli hieman työläs sillä rattaat joutui varovasti irroittelemaan valupuusta. Kaikki valupurseet kannattaa huolellisesti putsata pois herkän toiminnan varmistamiseksi.

Ainakin tässä yksilössä diffin pikkurattaiden ristitappia joutui hiomaan jonkunverran hienolla hiomapaperilla ennenkuin pikkurattaat pyörivät herkästi paikoillaan. Takadiffin tiivistykseen kuuluu normaali paperitiiviste sekä myös iso O-rengas tiiviste. O-rengasta koitin saada paikoilleen onnistumatta siinä ja lopulta heitin sen roskiin. Ainakaan Xrayssä sillä ei mitään merkitystä tunnu olevan muuta kuin hankaloittaa kasaamista. Teräksiset spoolin ulostulot ovat ainakin virikäytössä suositeltavat, sillä alkuperäiset ovat muovia. Alkuperäisetkin tosin kestivät ainakin ensimmäiset kaksi päivää 4.5T virimoottorillakin eli varmasti Stanu/ProStock käytössä täysin riittävät.

Diffin/spoolin laakereiden säätöpesistä tarvitsi leikkaa valupurseet pois, että diffit sai laitettua bulkkien väliin. Laitoin tipat maalia hihnankireuden merkkeihin sillä se helpottaa radalla pikaisia säätötoimenpiteitä huomattavasti.

Seuraavaksi oli ohjauksen kasaus vuorossa. Hieman hämmennystä aiheutti se, että ohjekirjassa ohjauksen kerrotaan olevan valmiiksi kasattu, mutta paketissa se kuitenkin oli osina. Onneksi ohjekirjassa on kuitenkin selkeät kasausohjeet. Ohjaus on Awesomatix tyylinen kelkkaohjaus eli poikkeaa valtavirrasta. Ohjauksen kasaus meni muuten mutkattomasti, mutta ohjauksen kaikki kolme laakeria olivat viallisia paketista. Korvaavien laakereiden saapumisen jälkeen ohjaus menikin mutkattomasti kasaan.




Muualta kuultujen kokemuksien mukaan ohjauksessa on vakiona taipumus siihen, että ohjauskelkka saattaa päästä kolauksesta tippumaan pois paikoiltaan. Tähän auttaa se, että takimmaisten laakerien ruuvien alle laittaa prikat pitämään kelkka paikallaan. Vaihdoin takimmaisten laakerien ruuvit pitempiin ja laitoin 9mm halkaisijaltaan olevat prikat joiden alle ennen laakeria vielä 0,8mm shimmilevyä. Eli ruuvin kannan alle järjestyksessä: 9 mm leveä prikka, 0,5 mm paksu perus prikka ja lisäksi paketin shimmilevysarjasta 0,3 mm paksu shimmi ennen laakeria.

Seuraavassa kasausvaiheessa rakennettiin jousitus. Jousitus on aika normaali nykypäivän touring auton jousitus muutamilla pienillä yksityiskohta eroilla. Etu C-paloissa on caster-kulman säätöön holkkirakenne. Näiden holkkien painamisessa C-palaan kannattaa olla tarkkana sillä itselläni molemmat holkit menivät ensimmäisellä yrittämällä hieman vinoon. Valusauman tulisi olla pystysuorassa suhteessa C-palaan. Holkki painetaan sisään C-palan etureunasta ja C-palan etureunassa pinnin reikä tulee olla alareunassa. Ohjekirja suosittelee liimaamaan holkin paikalleen, mutta Vesa Yliltä saatujen kokemuksien mukaan ei tarvitse liimata ja näin casterin säätömahdollisuus säilyy käytössä.

Auto tulee perinteisillä vetoakseleilla edessä/takana ja ehdottomasti kannattaa samantien investoida tuplanivel vetoakseleihin eteen. Destinyn tuplanivel vetoakselit tulevat valmiiksi kasattuna ja niitä en lähteny avaamaan vaan voitelin ne teflon ketjuöljysprayllä päältäpäin. Takavetoakselit kasasin Hudyn mustarasvalla.

Hexit ovat tavanomaisesta poiketen holkit jotka menevät vetoakselin päälle. Hexin holkkiosan halkaisija on hieman isompi kuin tavanomaisen vetoakselin ja näin tuntui, että vetoakseli/hexi/hubi yhdistelmästä tuli varsin välyksetön. 

Takahubeihin perinteinen vinkki on laittaa matoruuvit ulommaisiin pallon reikiin. Jos ei kasaa alkuperäisiä etuvetoakseleita, niin niistä jää tähän käyttöön juuri sopivat matoruuvit.

Tukivarsien sisemmät pinnit ovat Yokomo/Tamiya tyyliin “laakeroitu” pinnien päihin tulevilla palloilla eli tukivarsien ei tarvitse liikkua herkästi pinneissä. Laitoin näihinkin Hudyn mustarasvaa herkistämään ja estämään kulumista. Akselivälishimmit tukivarsien etu/takapuolella olivat ohjekirjassa aika epämääräisesti ilmoitettu. Laitoin etutukivarsien etupuolelle 1 mm +0,3 mm shimmit ja takapuolelle 0,5 mm shimmit. Takatukivarsien etupuolelle ohjeen mukaan 2mm ja takapuolelle 2mm shimmit + 0,3mm shimmit. Muoviosien laatu on hyvällä mallilla sillä hubeja/tukivarsia ei tarvinut viimeistellä ollenkaan viilalla herkistely mielessä. Pallokupit tuntuvat hieman heppoisilta, mutta ovat kuitenkin herkät palloissa ja ensimmäisten ratatestien perusteella pysvät paikoillaankin.



Iskarit ovat perinteiset touring iskarit ja nykystandardin mukaisesti varsin lyhyet. Mukana tulee 4 reikäiset männät, todennäköisesti laajalti käytössä olevilla 1,1mm reijillä vaikka sitä missään ei kerrottukkaan. Iskarit kasaantuivat helposti ja männätkin olivat ilman ylimääräisiä shimmejä tiukasti paikoillaan varressaan.


Iskareiden kasaamisessa ehkä eniten huomiota joutui käyttämään iskunvaimentimien ylä/alapäiden pallokuppien herkistelyyn. Pallot eivät liikkuneet herkästi, mutta vanha kikka eli pallokuppien puristelu pihdeillä auttoi. Käytännössä siis pihdeillä puristetaan sivuilta pallokuppia kun pallo on paikoillaan. Kannattaa kuitenkin aika kevyesti painelemalla aloittaa ettei kerralla tee pallokupeista liian löysiä. Mukana tulee 2.6 jouset eteen ja 2.5 jouset taakse. Ensimmäisen ajopäivän jälkeen iskarit tuntuvat hieman vuotavan joten kokeilemisen arvoista olisi vaikka testata Xrayn O-renkaita iskarin varren tiivistämiseen.

Viimeinen kasausvaihe oli lähinnä viimeistelyä, kuten koritolppien ja etupuskurin asennus. Tähän vaiheeseen tuntui paketissa olevan vähän vääränlaisia ruuveja ja etupuskuriin jouduin laittamaan ohjeita hieman pidempiä ruuveja. Tosin nykyään varsinkin mattoradoilla kovalla pidolla laitetaan jopa lisäpainoja puskurin sisälle, joten muutama gramma ei haittaakkaan. Mukavasti paketissa tuli mukana suoraan laadukkaat sahalaidalla muoviin lukkiutuvat pyöränmutterit, eli niitäkään ei tarvitse jälkikäteen päivittää. Akkustopperit olisi ollut mukava lisä pakettiin, mutta Xrayn servokiinnikkeestä sain akun eteen sopivan osan rakenneltua ja takapuolelle riitti 10g paino tukemaan. Akun sivuttaiseen tukemiseen servokiinnikkeen kyljessä on ruuvinreikä johon muiden merkkien tyyliin saa asennettua pitkän ruuvin sopivalla shimmimäärällä tukemaan Akkua etuosasta. Takapäässä moottoripukki on aikalailla sopivalla etäisyydellä.

Koritolppien jako oli hieman eri kuin Xrayssä joten maalasin autoon uuden Protoformin LTC-R LW korin. Sähköiksi laitoin luottosähköt Highestin DLP 650 servon, Hobbywingin XR10 Pro nopeudensäätimen ja varmasti riittävän tehokkaan Hobbywingin V10 G2 4.5t moottorin.

Ratatestejä ajoin pari päivää Lahden kerholla ETS matoilla. Kasasin auton aika pitkälti Vesa Ylin tämän syksyn perussetuppiin . Auto oli heti ensimmäisestä hiitistä lähtien mukavan tuntuinen käteen. Vakiojouset olivat pidon parantuessa hieman löysät joten siirtyminen Xrayn 2.5-2.8 etujouseen ja 2.6 takajouseen auttoi vauhdillisesti ja auto pysyi paremmin hanskassa. Iskariöljyssä kanssa menin 500->550 ja se auttoi varsinkin nopeissa suunnanvaihdoissa. Kahden päivän ja noin 20 hiitin aikana en saanut autosta mitään rikki ja mukaan mahtui yksi kohtalaisen kova nokkakolari toisen auton kanssa. Kaikinpuolin autosta jäi varsin positiivinen kuva. Vauhtiakin tuntui ihan kierrosajallisesti olevan ja radanvarresta kuului kannustavia kommentteja siitä miltä auton eteneminen radalla näytti. Destinyn RX-10S voi kyllä suositella varteenotettavana vaihtoehtona ihan tosissaan kisaavalle kuskille joka ei halua maksaa melkein 200€ enemmän muiden merkkien uusimmista malleista. Tietääkseni useampikin kuski on lähdössä kiertämään FTT sarjaa Destinyllä, joten apuja radallakin on saatavilla.

Henryn Setup

Tietoa meistä

RC tietoutta

RC tietoutta

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Tilaaminen

Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.

Ennakkotilaaminen

Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.

Kuljetus

Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Matkahuollon Lähellä Paketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.

Posti:

Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.

* Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 4,90€ ja yli 100€ ostokset kulkevat rahtivapaasti.
* Kirjelähetykset
ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.

Matkahuolto:

Nouto Matkahuollon palvelupisteestä: Toimitus valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen, kuten pakettiautomaattiin, Matkahuoltoon, K-Marketiin tai R-kioskiin pääsääntöisesti 1-2 työpäivän aikana, isoimmissa kaupungeissa myös lauantaisin. Saat ilmoituksen heti, kun pakettisi on noudettavissa.

Katso lähin Matkahuollon palvelupiste: https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet

Nouto:

Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.

Maksutavat

Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Mobiilimaksuista Mobilepay, Pivo ja Apple Pay onnistuvat. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Waley ja OP Lasku), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut). 

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com

Klarnan ehdot löydät täältä

Lue osamaksuohjeistus täältä.

Tilauksen peruuttaminen

Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.

Hyväksymme uusien avaamattomien tuotteiden palautuksen aina 50 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.

Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen tämä edellyttää vaihdettavan tuotteen olevan käyttämätön ja avaamattomassa paketissa. Toisin sanoen palautettavan tuotteen tulee olla uudenveroisessa myyntikunnossa. Tarkastamme tuotteen jälleenmyyntikunnon sen saavuttua meille. Tarkistuksen jälkeen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse toimituskulun varastollemme.
Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.

Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön ja täydellisessä myyntikunnossa. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 20€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.

Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.

Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.

Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.

Lue palautusohjeista lisää täältä.

Takuukäytännöt

Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.

Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.

Elektroniikka:
Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas)
. Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.

Varaosat ja muut komponentit:
Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.

Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.

Kieli

Valuutta

Oma tili

Asiakaspalvelu

Lisätietoa