Perustuu arvosteluun.

Traxxas Power combo - Kamppanjassa nyt kaikkiin Traxxas BL-2s malleihin laturi ja Lipo akku kaupanpäälle! 

Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

Nitro RC Cars & Trucks - Complete Buying Guide 2025

Polttomoottoriautot (nitro) ovat varmastikin monen harrastajan mielessä ainakin harrastuksen
alkuvaiheissa punnittaessa sähkön ja nitron välillä. Polttomoottoriautojen kanssa on hyvä olla
kumminkin perillä muutamista perusasioista koskien auton ominaisuuksia ja ylläpitoon liittyviä
tehtäviä. Polttomoottoriautojen etuja on täysin oma kaasutuntumansa, pidempi yhtenäinen
ajoaika ja monelle niin tärkeä ääni. Nämä kolme päätekijää kumminkin edellyttää auton ylläpidon olevan kunnossa ja maksimoidakseen auton elinkaaren on myös hyvä sisäistää, että
polttomoottoriautojen toiminta vaatii tietyt toimet ajojen aikana ja niiden välissä. Nämä asiat kun on tiedossa ja myös hoidossa niin väistät suurimmat harrasteen sudenkuopat. Parhaimmillaan polttomoottoriautoilu on silloin, kun pääsee päivän ajelemaan ilman ongelmia ja saa nautiskella polttomoottorien parhaista puolista.

Tässä artikkelissa ei perehdytä niinkään moottorin säätämiseen vaan harrastuksen perusasioihin ja ylläpitoon, jotka tekemällä sekä tiedostamalla sinulla on parhaat lähtökohdat pitää kalustosi kunnossa ja harrastamisen mielekkäänä.

Polttomoottoriautoilussa on hyvä muistaa, että auto on muutakin kuin pelkkä moottori. Polttomoottoriin liittyvien toimenpiteiden ja ylläpidon lisäksi auto itsessään tarvitsee kaiken sen saman ylläpidon, kuin sähköautokin. Polttomoottoriautoille on ominaista kuluttaa laakereita enemmän kuin sähköauto. Laakereiden kulumiseen vaikuttaa merkittävästi lämpiävä moottori ja pakoputki sekä koko auton läpi kulkeva värinä, joka syntyy koneen käydessä. Varsinkin voimansiirrossa olevat laakerit ovat huomattavasti nopeammin kuluvia kuin sähköversiossa.

http://fi.eurorc.com/tuotekuvat/1200x1200/v_650002%20FX%20K501R%20-%20Combo_produkt.png

Polttomoottoreiden kanssa on tärkeää opiskella rauhassa auton käyttöä ja tulla tutuksi auton
käyttöön liittyvien rutiinien kanssa. Harrastuksessa on tärkeää ensimmäisillä ajokerroilla opetella rauhassa auton käytöstä ja varsinkin moottorin. Moottorin säädöt tehdään paljolti käyntiäänen, kaasunreagoinnin ja lämpötilan mukaan, joten ensimmäisillä kerroilla kannattaa varata rauhallinen paikka ja aikaa kaiken oppimiseen.

Huom! Muista myös, että polttomoottorin ääni ei ole kaikkien mielestä mielekäs joten noudata
alueesi tai ratasi ajallisia säädöksiä.

Toimintaperiaatteesta
Tärkeimpiä asioita polttomoottoreissa on se, että moottorin pitää saada polttoainetta ja ilmaa
oikeassa suhteessa toimiakseen kuten pitää. Tähän vaikuttaa käytössä eniten tietysti moottorin säädöt, oikea polttoaine sekä puhdas ilmansuodatin. Aloittelevan harrastajan on hyvä muistaa, että uusi ilmansuodatin tulisi vaihtaa jokaiselle ajopäivälle. Tämä siksi, että ilmansuodattimen tukkiutuessa pölystä moottorin seos menee pieleen ja sen huomaa huonosta kaasutuntumasta ja siitä, että moottori alkaa savuttamaan normaalia enemmän. Pölyisenä päivänä suodatin kannattaa vaihtaa, jopa kesken päivän niin ongelmilta säästytään varmasti.

Tärkeätekijä on myös oikea polttoaine. Varmista ostaessasi polttoainetta, että se on tarkoitettu käytössäsi olevaan moottoriin (lentokoneilla ja autoilla on omat seoksensa). Polttoaineita löytyy yleisesti 16-25% nitroseoksella joista perussääntönä voi sanoa, että perinteiset RTR moottorit käyvät 16%:lla ja 1:8 Turbotulpalliset moottorit 20-25%:lla. Aina voi ajaa pienemmän nitrosuhteen polttoaineella autossasi. Suositeltua suurempi nitrosuhde voi vaurioittaa moottoriasi. Noudata tässä autosi tai moottorin valmistajan ohjetta.

http://fi.eurorc.com/tuotekuvat/1200x1200/500cc_Fuel_Pump__4a693c44b7b5e.jpg

Tip! Polttoaineen kanssa on hyvä muistaa myös, että polttoaineessa on öljyä, jonka tarkoitus on voidella moottoria samalla, kun se virtaa koneen lävitse. Öljy on metanolia painavampaa, joten varastoitaessa polttoainetta öljy painuu tonkan pohjalle. Tullessasi radalle ja tankatessasi on hyvä ravistaa polttoaine kunnolla, jotta öljy sekoaa kunnolla polttoaineeseen ja takaa kunnollisen voitelun.

Huom! Muista myös, että polttoaine on myrkyllistä. Siis oikeasti myrkyllistä. Käsittele polttoainetta aina käsineet kädessä, sekä muista pitää erityinen huoli ettei polttoainetta päädy suuhun tai silmiin. Käytännössä suu kiinni tankatessa ettei vahingossa tankin korkki roiskaise metanolia suuhun ja pidetään ne silmät kaukana. Käsien puhtaudesta on hyvä pitää radalla muutenkin huolta.


Voitelusta päästään siihen, että yleisimmät ongelmat moottorin vaurioitumiseen löytyy näiden
kaikkien summasta. Polttomoottorin voitelu kulkee polttoaineen mukana, joten polttoaineen
tulee olla puhdasta. Samoin ilman tulee olla puhdasta siksi pitää ilmansuodattimen olla puhdas. Kaikki lika, joka kulkee moottorin lävitse polttoaineen tai ilman mukana kiertää koko koneen lävitse ja kuluttaa konetta.

Tip! Hyvänä perussääntönä voi sanoa, että aina vaihdettaessa ilmansuodatinta tai tulppaa on hyvä puhdistaa moottorin ympäristö ensin. Tällä varmistutaan siitä, ettei ilmanottoon tai suoraan palotilaan pääse tippumaan likaa suodatinta tai tulppaa vaihtaessa. Likaista suodatinta tai vaihdettaessa tulppaa vaihdettaessa, on hyvä kallistaa auto kyljelleen siten, että mahdollisesti irtoava lika tippuu poispäin moottorista.

Harrastusta aloittelevan on hyvä muistaa hillitä säätämisen intoa auton käynnin muuttuessa ajon aikana. Mikäli käynti huononee eikä kone jaksa ottaa kierroksia normaalisti, niin vika monesti löytyy tuosta ilmanpuhdistimesta. Huomaa myös että auton mekaaninen kunto tulee tarkistaa, ettei voimansiirto ole liian raskas. Säätöjä tulee tehdä vasta silloin, kun moottori on
käyntilämmössä. Säädettäessä on hyvä muistaa, ettei säädä jos ei tiedä mitä säätää.

Käyntilämpötila

Polttomoottorille on tärkeää, että se käy oikeassa käyntilämpötilassa. Jokaisella moottorilla on
oma lämpötila-alue jossa se on suunniteltu käyvän. Tarkista oman moottorisi käyntilämpötila
moottorin ohjeesta. Käyntilämpötila mitataan hehkutulpan päältä/kannen pohjalta. Yleisesti
normaali käyntilämpötila on n.105-125 Celsiusta. Yli asteikon käyvä moottori tai liian matalalla
lämpötilalla käyvä moottori on säädetty väärin ja tämän huomaa moottorin käynnistä.

Säätämisen tärkeimpiä työkaluja on lämpömittari, joka tulisi löytyä jokaisen harrastajan
pakista.

http://fi.eurorc.com/tuotekuvat/1200x1200/SK500016_1.jpg

Tulppa

Yleinen turhautumista aiheuttava vaiva on se, ettei auto enää käynnisty. Jos auto on päivän
toiminut ja ilman oireita lakkaa käynnistymästä on hyvä olla varalla toinen hehkutulppa, joka on nopea ja yleinen syy jos auto ei käynnisty. Tulpan hajoamiseen voi olla monia syitä, mutta tulppa on myös kuluva osa eli kyseessä voi olla myös ihan käyttömäärästä johtuva hajoaminen.

http://fi.eurorc.com/tuotekuvat/1200x1200/3232X.jpg

Sammuttaminen

Polttomoottoriauton sammuttamisessa noudata aina auto- tai moottorivalmistajan ohjetta. Mikäli ohjeessa ei tästä ole mainintaa niin helppo tapa sammuttaa auto on käyttää vauhtipyörään sammutustyökalua, joka sammuttaa moottorin hetkessä. Käytännössä työkalulla vain pysäytetään moottorin pyöriminen painamalla työkalu vauhtipyörään.

Muistilista lähdettäessa ajamaan
- Vastaanottimen täysi akku tai uudet paristot
- Hehkun lataus. Ainakin uudet patterit mukaan
- Vaihda ilmansuodatin
- Lämpömittari
- Varahehkutulppa
- Uusi öljyttyilmansuodatin varalle
- Työkalut
- Polttoaine

Muistilista ajaessa
- Moottorin käynti: Muista tarkkailla koneen käyntiä ajaessasi. Jos moottori alkaa käymään
huonommin ja huonommin on yleisesti ilmansuodatin tukossa.
Tip! Seoksen perussääntönä voi pitää sitä että: Aina pitää tulla hieman savua, jotta
moottori ei ole liian laihalla -> ei voitele kunnolla.
- Moottorin lämpötila. Mittaa muutaman kerran käyntilämmön saavutuksen jälkeen, että
lämmöt ovat toivotulla alueella. Ennen kuin sammutat moottorin on hyvä mitata lämpötila
mahdollisimman nopeasti auton pysähdyttyä.
- Jos ohjaus tuntuu laiskalta tai kaasu ei palauta normaalisti on se ensimmäinen merkki
loppuvista vastaanottimen paristoista tai akusta – lataa tai vaihda

Käytös radalla:
- Jos ajat radalla ja mukana on myös sähköautoharrastajia muista noudattaa radan
ohjeistusta ajoajoista ja ajovuoroista. Vaikka ohjeistusta ajovuoroista ei ole niin kannattaa
vuorottaa ajo muiden kuskien mukaan niin kaikki kokevat harrastuksen mielekkäänä.
- Käytä auton lämpimäksi käyttöön erillistä huoltopöytää, joka yleensä löytyy varikolta tai
ajoluiskan reunaa. Melu ja pakoputken polttoainejäämät huoltopöydällä/muiden
tavaroiden päällä ei ole mielekästä.

Muistilista lopetettaessa ajaminen
- Aja viimeinen tankki mahdollisimman tyhjäksi
- Vastaanottimen akun tai paristojen irroittaminen autosta
- Yleinen puhdistus ja auton tarkistus
- Mahdollisten vikojen kartoitus
- Jos auto säilötään pitkiä aikoja – Pari tippaa After Run öljyä tulpan reiästä tauon ajaksi
- Säilö polttoaine viileään ja pimeään pois lasten ulottuvilta. Muista sulkea tonkka kunnolla.


Tietoa meistä

RC tietoutta

RC tietoutta

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Kieli

Valuutta

Oma tili

Asiakaspalvelu

Lisätietoa

Toivelista

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.