Perustuu arvosteluun.
Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

Lipoakkujen merkinnöistä

Lipo-akkujen merkinnät aiheuttavat monelle päänvaivaa akkuja valittaessa. Käydään nyt läpi akkujen merkinnät ja miten ne vaikuttavat akkujen valintaan.

Puretaan merkinnät käyttämällä esimerkkinä 7.4v 7200mah Lipo-akkua jonka merkintä on 70C-7200-2s1p-HardCace.

70C-
 Merkintä kertoo akun purkuvirran ilmoitettuna C kertoimella jossa 1C vastaa akun nimellistä kapasiteettia. Eli 7200mAh akun 1C on 7,2A jolloin 70C on 70*7,2=504A. Eli akku luovuttaa maksimissaan 504A virtaa. C arvo kertoo sen, kuinka paljon akku pystyy luovuttamaan virtaa. Tämän arvon tulisi vastata autosi  moottorin tehontarvetta. C arvolla ei siis ole suoranaista vaikutusta autosi huippunopeuteen vaan siihen, kuinka auto reagoi kaasun käyttöön. Liian pieni C arvo tekee kaasustuntumasta kumilankamaisen. Valittaessa akkuja autoon kannattaa mieluusti valita suuremmalla C-arvolla olevat akut, kuin pienellä sillä liian suuri virranotto
suhteessa akun virranantoon saattaa pahimmassa tapauksessa vaurioittaa akkuja. Yleisesti liian pienen purkuvirran (c-arvon) tunnistaa siitä, että akut lämpiävät käytössä yli käden lämpöisiksi. Samoin myös nopeudensäädin lämpiää heikkotehoisilla akuilla enemmän, kuin tehokkailla.

-7200mah-
 Tämä kertoo akun kapasiteetin. Eli sen kauanko akussa on virtaa käytettäväksi. Tämä vaikuttaa suoraan ajoaikaan. Mitä suurempi kapasiteetti, sen enemmän ajoaikaa on. Normaalit ajoakut ovat kapasiteetiltaan 4000-6000mah. Laskennallisesti suuremmalla kapasiteetilla varustettu akku jaksaa myös luovuttaa virtaa enemmän kuin pienempi kapasiteettinen. Esimerkiksi 25c purkuvirralla oleva 4000mAh akku luovuttaa 100A virtaa, kun vastaava 5000mAh akku luovuttaa 125A.

-2s1p-
 Tämä kertoo akun sisäisen rakenteen. 2s kertoo että akussa kytketty kaksi kennoa sarjaan jolloin jännite on saatu toivottuun 7,4 volttiin. 1p kertoo, että kennoja ei ole kytketty rinnan vaan molemmat kennot ovat kapasiteetiltaan nimelliskapasiteetin kokoisia eli esimerkin tapauksessa 7200mAh.
 Jos merkintä olis 2s2p kertoisi se sen, että akun sisällä olisi kaksi rinnan kytkettyä kennopakettia sarjassa eli
yhteensä 4 kennoa joiden kapasiteetti olisi 3600mah/kenno.

-hardcase
Kertoo akun olevan kovakuorinen. Autoihin suositellaan aina käytettäväksi kovakuorisia akkuja.

 Akun kennotiedon (-2s1p) jälkeen olevat merkit saattavat vaihdella valmistajasta riippuen. Merkistä riippuen saattaa perässä olevat merkinnät kertoa minkä mallisarjan akku on kyseessä tai mihin kuoriin akut ovat kasattu. Akkuja valittaessa on hyvä ymmärtää niiden merkitys, jotta tulee ostettua akut, jotka sopivat jokaisen omaan käyttötarkoitukseen.

Jännitteen vaikutuksesta virtamäärään

 Sähköopin mukaisesti on myös hyvä muistaa, että mitä enemmän kennoja akuissa on sarjassa eli mitä korkeampi jännite on käytössä niin virran määrä pienenee. Toki korkea C arvo tarkoittaa edelleen rivakampaa virranantoa kaasua painaessa, mutta C arvojen ei tarvitse olla yhtä suuria ajettaessa esimerkiksi 3S (11,1V) akuilla, kuin 2S (7,4V). Esimerkki avaa tätä. Jos moottori on 700W ja käytössä on 2s akku jonka jännite on 7,4V tällöin laskennallinen virtamäärä on 700/7,4=94,6A .

 Nostettaessa jännitettä 3S eli 11,1 volttiin saadaan laskennallinen virtamäärä 700/11,1=63,1A. Mitä vähemmän jännitettä on käytössä sitä korkeammat ovat virtamäärät (A). Mitä korkeammat ampeerimäärät sitä enemmän laitteisto myös lämpiää. Huomaathan kumminkin, että jännitettä ei voi nostaa mielivaltaisesti vaan on huomioitava laitteiston tekniset rajoitteet akkuja valittaessa. Jos auton elektroniikka kestää jännitteen noston tulee
silloin huomioida, että auton välitystä lyhentää (eli vaihtaa pienempi pinjoni moottoriin) jolloin vältetään moottorin ylivälittäminen eli moottorin ylikuumeneminen, koska moottorin kierrosluku kasvaa käytettäessä enemmän jännitettä.

Tästä päästään siihen miksi laadukkaat akut kestävät paremmin raskastakin käyttöä. Akkujen virranannon ollessa kunnollinen (60-100C) ei akku pääse käytössä ”kyykkäämään” eli akun jännite ei pääse notkahtamaan esimerkiksi kiihdytyksissä. Tämä tarkoittaa suoraan sitä, että käytössä olevat virtamäärät (ampeerit) ovat pienemmät ja auton sähkökomponentit lämpenevät vähemmän, koska akun jännite pysyy tasaisena koko ajoajan.

Tietoa meistä

RC tietoutta

RC tietoutta

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Tilaaminen

Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.

Ennakkotilaaminen

Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.

Kuljetus

Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Matkahuollon Lähellä Paketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.

Posti:

Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.

* Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 4,90€ ja yli 100€ ostokset kulkevat rahtivapaasti.
* Kirjelähetykset
ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.

Matkahuolto:

Nouto Matkahuollon palvelupisteestä: Toimitus valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen, kuten pakettiautomaattiin, Matkahuoltoon, K-Marketiin tai R-kioskiin pääsääntöisesti 1-2 työpäivän aikana, isoimmissa kaupungeissa myös lauantaisin. Saat ilmoituksen heti, kun pakettisi on noudettavissa.

Katso lähin Matkahuollon palvelupiste: https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet

Nouto:

Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.

Maksutavat

Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Mobiilimaksuista Mobilepay, Pivo ja Apple Pay onnistuvat. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Waley ja OP Lasku), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut). 

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com

Klarnan ehdot löydät täältä

Lue osamaksuohjeistus täältä.

Tilauksen peruuttaminen

Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.

Hyväksymme uusien avaamattomien tuotteiden palautuksen aina 50 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.

Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen tämä edellyttää vaihdettavan tuotteen olevan käyttämätön ja avaamattomassa paketissa. Toisin sanoen palautettavan tuotteen tulee olla uudenveroisessa myyntikunnossa. Tarkastamme tuotteen jälleenmyyntikunnon sen saavuttua meille. Tarkistuksen jälkeen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse toimituskulun varastollemme.
Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.

Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön ja täydellisessä myyntikunnossa. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 20€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.

Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.

Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.

Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.

Lue palautusohjeista lisää täältä.

Takuukäytännöt

Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.

Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.

Elektroniikka:
Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas)
. Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.

Varaosat ja muut komponentit:
Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.

Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.

Kieli

Valuutta

Oma tili

Asiakaspalvelu

Lisätietoa