Perustuu arvosteluun.

Traxxas Power combo - Kamppanjassa nyt kaikkiin Traxxas BL-2s malleihin laturi ja Lipo akku kaupanpäälle! 

Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

The Markings and meanings on LiPo Batteries

Lipo-akkujen merkinnät aiheuttavat monelle päänvaivaa akkuja valittaessa. Käydään nyt läpi akkujen merkinnät ja miten ne vaikuttavat akkujen valintaan.

Puretaan merkinnät käyttämällä esimerkkinä 7.4v 7200mah Lipo-akkua jonka merkintä on 70C-7200-2s1p-HardCace.

70C-
 Merkintä kertoo akun purkuvirran ilmoitettuna C kertoimella jossa 1C vastaa akun nimellistä kapasiteettia. Eli 7200mAh akun 1C on 7,2A jolloin 70C on 70*7,2=504A. Eli akku luovuttaa maksimissaan 504A virtaa. C arvo kertoo sen, kuinka paljon akku pystyy luovuttamaan virtaa. Tämän arvon tulisi vastata autosi  moottorin tehontarvetta. C arvolla ei siis ole suoranaista vaikutusta autosi huippunopeuteen vaan siihen, kuinka auto reagoi kaasun käyttöön. Liian pieni C arvo tekee kaasustuntumasta kumilankamaisen. Valittaessa akkuja autoon kannattaa mieluusti valita suuremmalla C-arvolla olevat akut, kuin pienellä sillä liian suuri virranotto
suhteessa akun virranantoon saattaa pahimmassa tapauksessa vaurioittaa akkuja. Yleisesti liian pienen purkuvirran (c-arvon) tunnistaa siitä, että akut lämpiävät käytössä yli käden lämpöisiksi. Samoin myös nopeudensäädin lämpiää heikkotehoisilla akuilla enemmän, kuin tehokkailla.

-7200mah-
 Tämä kertoo akun kapasiteetin. Eli sen kauanko akussa on virtaa käytettäväksi. Tämä vaikuttaa suoraan ajoaikaan. Mitä suurempi kapasiteetti, sen enemmän ajoaikaa on. Normaalit ajoakut ovat kapasiteetiltaan 4000-6000mah. Laskennallisesti suuremmalla kapasiteetilla varustettu akku jaksaa myös luovuttaa virtaa enemmän kuin pienempi kapasiteettinen. Esimerkiksi 25c purkuvirralla oleva 4000mAh akku luovuttaa 100A virtaa, kun vastaava 5000mAh akku luovuttaa 125A.

-2s1p-
 Tämä kertoo akun sisäisen rakenteen. 2s kertoo että akussa kytketty kaksi kennoa sarjaan jolloin jännite on saatu toivottuun 7,4 volttiin. 1p kertoo, että kennoja ei ole kytketty rinnan vaan molemmat kennot ovat kapasiteetiltaan nimelliskapasiteetin kokoisia eli esimerkin tapauksessa 7200mAh.
 Jos merkintä olis 2s2p kertoisi se sen, että akun sisällä olisi kaksi rinnan kytkettyä kennopakettia sarjassa eli
yhteensä 4 kennoa joiden kapasiteetti olisi 3600mah/kenno.

-hardcase
Kertoo akun olevan kovakuorinen. Autoihin suositellaan aina käytettäväksi kovakuorisia akkuja.

 Akun kennotiedon (-2s1p) jälkeen olevat merkit saattavat vaihdella valmistajasta riippuen. Merkistä riippuen saattaa perässä olevat merkinnät kertoa minkä mallisarjan akku on kyseessä tai mihin kuoriin akut ovat kasattu. Akkuja valittaessa on hyvä ymmärtää niiden merkitys, jotta tulee ostettua akut, jotka sopivat jokaisen omaan käyttötarkoitukseen.

Jännitteen vaikutuksesta virtamäärään

 Sähköopin mukaisesti on myös hyvä muistaa, että mitä enemmän kennoja akuissa on sarjassa eli mitä korkeampi jännite on käytössä niin virran määrä pienenee. Toki korkea C arvo tarkoittaa edelleen rivakampaa virranantoa kaasua painaessa, mutta C arvojen ei tarvitse olla yhtä suuria ajettaessa esimerkiksi 3S (11,1V) akuilla, kuin 2S (7,4V). Esimerkki avaa tätä. Jos moottori on 700W ja käytössä on 2s akku jonka jännite on 7,4V tällöin laskennallinen virtamäärä on 700/7,4=94,6A .

 Nostettaessa jännitettä 3S eli 11,1 volttiin saadaan laskennallinen virtamäärä 700/11,1=63,1A. Mitä vähemmän jännitettä on käytössä sitä korkeammat ovat virtamäärät (A). Mitä korkeammat ampeerimäärät sitä enemmän laitteisto myös lämpiää. Huomaathan kumminkin, että jännitettä ei voi nostaa mielivaltaisesti vaan on huomioitava laitteiston tekniset rajoitteet akkuja valittaessa. Jos auton elektroniikka kestää jännitteen noston tulee
silloin huomioida, että auton välitystä lyhentää (eli vaihtaa pienempi pinjoni moottoriin) jolloin vältetään moottorin ylivälittäminen eli moottorin ylikuumeneminen, koska moottorin kierrosluku kasvaa käytettäessä enemmän jännitettä.

Tästä päästään siihen miksi laadukkaat akut kestävät paremmin raskastakin käyttöä. Akkujen virranannon ollessa kunnollinen (60-100C) ei akku pääse käytössä ”kyykkäämään” eli akun jännite ei pääse notkahtamaan esimerkiksi kiihdytyksissä. Tämä tarkoittaa suoraan sitä, että käytössä olevat virtamäärät (ampeerit) ovat pienemmät ja auton sähkökomponentit lämpenevät vähemmän, koska akun jännite pysyy tasaisena koko ajoajan.

Tietoa meistä

RC tietoutta

RC tietoutta

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Kieli

Valuutta

Oma tili

Asiakaspalvelu

Lisätietoa

Toivelista

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.