Yleisin syy sähkökomponenttien lämpenemiseen on liian raskas välitys tai laiteviasta johtuva normaalia raskaampi tai yllätäen kuormitusta nostava vaurio. Perusolettamana voidaan pitää, että myytävä ajovalmis auto on komponenteiltaan auton normaalin käyttöön riittävän tehokas. Ongelmien noustessa esille on tärkeää ymmärtää miksi komponentit lämpenee ennen kuin ongelman voi korjata ja estää sen tapahtuvan jatkossa.
Lämpöongelmat tulevat esille yleensä nopeudensäätimen lämpösuojan aktivoiduttua tai pahimmassa tapauksessa hiilimoottorin palamisena. Näihin ongelmiin on hieman eri aiheuttajat, mutta aina ensin aloitetaan perusteista ongelman aiheuttajaa etsittäessä.
Turvallinen maksimi lämpötila on 90 asteen kohdalla. Sen yli ei ole toivottavaa komponenttien toistuva lämpiäminen.
Onko se liian pitkä (raskas) ajopaikkaan nähden tai onko se ajotapaan epäsopiva. Jos ajetaan nopealla autolla pienellä kentällä /pihalla, jossa kaasua ei juurikaan voi antaa tai maasto on raskasta (hiekkaa tai nurmea) niin nämä kuormittavat auton sähköjärjestelmää ja nostaa sen komponenttien lämpöjä merkittävästi. Liian raskas kaasusormi pehmeässä maastossa tai sladiringin ajelu nostavat sähkökomponenttien lämpöjä myös eli ajotapa on iso tekijä myös.
”nyrkkisääntönä” voisi sanoa, että ajossa auton moottorin tulee saavuttaa täydet kierrokset ja auton huippunopeus noin ¾ pisimmän ajettavan suoran matkalla. Mikäli näin ei tapahdu ja auto kiihtyy loputtomasti saavuttamatta huippunopeutta niin silloin välitys on liian pitkä.
TAI jos auton eteneminen vaatii selvästi enemmän kaasun painamista, kuin tasaisella ajaminen jottei auto puudu niin silloin maasto on raskas ja välitystä tulee keventää.
Mikäli taas ajetaan isolla kentällä ja auto saavuttaa huippunpeuden heti ja moottoria käytetään täysillä kierroksilla kokoajan aiheuttaa tämä myös lämmön nousua. → Tällöin välitystä tulee pidentää (lisätä välitystä)
Välityksen kevennys/lyhentäminen = Vaihtaa moottorin pinjoniratas pienemmäksi
Välityksen pidennys = Vaihtaa moottorin pinjoniratas suuremmaksi
Huom! Välityksen muutoksissa on tärkeää huomata että 2 hammasta pinjonin koossa on suuri muutos. Muista maltilliset muutokset.
Jos välitys on kunnossa ja autolla on ajettu samalla paikalla ennen ongelmitta, mutta nyt sähkökomponentit lämpenevät enemmän kuin ennen.
Jos lämpeneminen alkaa yllättäen sellaisilla säädöillä joilla ennen ei ongelmaa ole ollut niin silloin yleisin syy on voimansiirrossa oleva vika joka jarruttaa voimansiirron vapaata pyörimistä ja näin lisää moottorin kuormaa. → Voimansiirron tarkistus ja huolto on tällöin viimeistään pakko tehdä. Aloita ensin tarkistamalla moottorin pinjonirattaan ja auton päärattaan välys. On varsin normaalia että moottori voi liikahtaa rajussa alastulossa tai värinästä johtuen kiinnitysruuvit voivat löystyä ja moottori liikkua. Samallla on hyvä varmistaa ettei päärattaan ja pinjonin hampaiden välissä ole kiviä ja rattaiden kunto ylipäätään.
Jatka seuraavaksi tarkistamalla ettei kiviä ole voimansiirron välissä kiilautuneena vetoakseliin tai kardaanin väliin. Mikäli mitään ei löydy jatka tarkistamalla että pyörän navoissa olevat laakerit pyörivät normaalisti ja herkästi, jos sieltä ei löydy vikaa niin tarkista seuraavaksi tasauspyörästöjen laakerit ja vaihdelaatikoiden sisäänmenoakseleiden laakerit. Laakerit monesti alkavat ahdistaa vastaa kovemmilla pyörimisnopeuksilla josta syystä ”hieman” rapea laakeri on jo vaihtokunnossa.
Tämän päivän tehokkaat harjattomat autot vaativat myös auton akuilta paljon, joten on tärkeää käyttää laadukkaita ja hyvä kuntoisia akkuja autoissa. Mikäli akut ovat liian kovalla kuormituksella (yleisimmin huomaa siitä että akut lämpiävät tai turpoillevat) niin silloin myös virranannon ongelmat aiheuttavat puutumista ja virtamäärien nousua, joka suoraan näkyy lämpenemisenä ja pitkään käyttämällä myös lopulta varmasti rikkoo nopeudensäätimen.
- Pidä huoli että moottorirattaiden välys on aina oikea ja moottori pysyy kiinni.
- Voimansiirto kuuluu säännöllisesti tarkistaa ja puhdistaa kivistä.
- Laakerit; vaihda ne ajoissa.
- Jos on helle niin täytyy muistaa että komponentit lämpiävät enemmän → ajoaikaa on parempi lyhentää ettei vaurioita synny.
Oikein ja väärin. Jos tuulettimella on tarkoitus viilentää esimerkiksi helteellä toimivaa laitteistoa niin silloin tuuletin on paikallaan. Jos lähtöjään esimerkiksi välitys on pielessä niin tuulettimen lisääminen ei poista alkuperäistä ongelmaa vaikka lämpötila laskisikin. Laitteiden kuormitus on silti mitoitettua suurempi ja variot odottaa vain tapahtumista. → Tuulettimet on ratkaisu jos lämpötilat ovat sinulla kontrollissa ja tiedät miksi ne ovat korkeat vrt. esim kilpakäyttö jolloin ajoaika on määrätty (lyhyt) ja sen ajan on tarkoitus ulosmitata maksimi suorituskyky. Kilpakalusto on hierottu suorituskyky edelellä lyhyisiin vetoihin.
Valmistajien ilmoittamat huippunopeudet ovat yksi markkinoinnin keino tuoda auton suorituskykyä esille. Huippunopeus saavutetaan pidenneteyillä välityksillä suoralla tiellä optimi olosuhteissa ja huippunopeuden mittaukset tehdään lyhyillä ajoajoilla. Pitkä ajoaika pitkillä välityksillä nostaa lämpöjä. Täytyy muistaa ettei henkilöautollakaan voida ajaa keskustassa isoimmalla vaihteella jolloin välitys on liian pitkä matalaan ajonopeuteen. Välitys aina ajopaikan mukaan!!
Renkaiden vaihdolla voi olla pari eri tapaa vaikuttaa kuormitukseen. Leveämmät muhkeat renkaat ovat raskaammat jolloin moottori joutuu kovemmille. Jos renkaiden halkaisija kasvaa ja levenee niin todellisuudessa auton kokonaisvälitys kasvaa (roll-out ratio) jonka lisäksi vielä leveämpi rengas on raskaampi pyörittää.
→ Eli jos kasvatat renkaan kokoa pidennät samalla auton välitystä. Jos renkaan koko kasvaa niin vaihda moottorin pinjoni pienemmäksi saavuttaaksesi saman kokonaisvälityksen.
Ilmavirtaa ei saa estää kulkemasta. Jäähdytyssiili nopeudensäätimessä toimii vain silloin jos sen läpi virtaa viileämpää ilmaa kuin se on itse.
→ Tarkista välitykset ja varmista että ilmaa pääsee sukan etupuolelta sisälle ja takaa ulos jolloin sukan sisällä ilma vaihtuu.
Tarkista liittimet ja niiden juotokset. Älä käytä adaptereita.
→ Bashatessa virtapiikit ovat kovat auton tullessa hypyistä veto päällä alas tai keuliessa etupää laskeutuu takaisin tielle. Nämä kaikki ovat suoria kuormituspiikkejä moottorille, nopeudensäätimelle ja lopulta akuille. Tällöin akkujen liitokset ovat avainasemassa, että virtaa kulkee niin paljon, kun nopeudensäädin tarvitsee. Jokainen liitos ja juotos jarruttaa virran kulkua ja lisää lämpenemistä. Huomaa että liittimet myös kuluvat kytkettäessä eli niitäkin joutuu aika ajoin huoltamaan tai vaihtamaan.
- Jos nopeudensäätimen asetuksia muutetaan kuten esimerkiksi Boost tai Turbo asetuksia saa helposti luotua tilanteen jossa moottori ja nopeudensäädin kuumenee merkittävästi ja pahimmassa tapauksessa palavat. Boost ja Turbo toiminnot muuttavat moottorin ohjauksen ennakkoa, jolla moottori saadaan kiertämään korkeammalle, mutta sen vääntö laskee samalla. Jos välitystä ei muuteta suurien muutoksien jälkeen tulee tilanne ettei moottori jaksakaan kerätä kierroksia jolloin se lämpenee.
→ Jos halutaan ennakkoja muuttaa tulee muutokset olla pieniä ja aina lämpömittarin kanssa tarkkaillen ettei pääse tapahtumaan tilannetta, että moottori tai nopeudensäädin kuumenee liikaa.
Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.
Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.
Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Matkahuollon Lähellä Paketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.
Posti:
Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.
* Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 4,90€ ja yli 100€ ostokset kulkevat rahtivapaasti.
* Kirjelähetykset ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.
Matkahuolto:
Nouto Matkahuollon palvelupisteestä: Toimitus valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen, kuten pakettiautomaattiin, Matkahuoltoon, K-Marketiin tai R-kioskiin pääsääntöisesti 1-2 työpäivän aikana, isoimmissa kaupungeissa myös lauantaisin. Saat ilmoituksen heti, kun pakettisi on noudettavissa.
Katso lähin Matkahuollon palvelupiste: https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet
Nouto:
Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.
Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Mobiilimaksuista Mobilepay, Pivo ja Apple Pay onnistuvat. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Waley ja OP Lasku), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut).
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com
Klarnan ehdot löydät täältä
Lue osamaksuohjeistus täältä.
Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.
Hyväksymme uusien avaamattomien tuotteiden palautuksen aina 50 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.
Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen tämä edellyttää vaihdettavan tuotteen olevan käyttämätön ja avaamattomassa paketissa. Toisin sanoen palautettavan tuotteen tulee olla uudenveroisessa myyntikunnossa. Tarkastamme tuotteen jälleenmyyntikunnon sen saavuttua meille. Tarkistuksen jälkeen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse toimituskulun varastollemme.
Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.
Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön ja täydellisessä myyntikunnossa. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 20€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.
Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.
Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.
Lue palautusohjeista lisää täältä.
Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.
Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.
Elektroniikka:
Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas). Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.
Varaosat ja muut komponentit:
Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.