Hyvää Pääsiäistä! Käytä alennuskoodia 15YEARS saadaksesi -50 % rahdeista!
Yleisin syy sähkökomponenttien lämpenemiseen on liian raskas välitys tai laiteviasta johtuva normaalia raskaampi tai yllätäen kuormitusta nostava vaurio. Perusolettamana voidaan pitää, että myytävä ajovalmis auto on komponenteiltaan auton normaalin käyttöön riittävän tehokas. Ongelmien noustessa esille on tärkeää ymmärtää miksi komponentit lämpenee ennen kuin ongelman voi korjata ja estää sen tapahtuvan jatkossa.
Lämpöongelmat tulevat esille yleensä nopeudensäätimen lämpösuojan aktivoiduttua tai pahimmassa tapauksessa hiilimoottorin palamisena. Näihin ongelmiin on hieman eri aiheuttajat, mutta aina ensin aloitetaan perusteista ongelman aiheuttajaa etsittäessä.
Turvallinen maksimi lämpötila on 90 asteen kohdalla. Sen yli ei ole toivottavaa komponenttien toistuva lämpiäminen.
Onko se liian pitkä (raskas) ajopaikkaan nähden tai onko se ajotapaan epäsopiva. Jos ajetaan nopealla autolla pienellä kentällä /pihalla, jossa kaasua ei juurikaan voi antaa tai maasto on raskasta (hiekkaa tai nurmea) niin nämä kuormittavat auton sähköjärjestelmää ja nostaa sen komponenttien lämpöjä merkittävästi. Liian raskas kaasusormi pehmeässä maastossa tai sladiringin ajelu nostavat sähkökomponenttien lämpöjä myös eli ajotapa on iso tekijä myös.
”nyrkkisääntönä” voisi sanoa, että ajossa auton moottorin tulee saavuttaa täydet kierrokset ja auton huippunopeus noin ¾ pisimmän ajettavan suoran matkalla. Mikäli näin ei tapahdu ja auto kiihtyy loputtomasti saavuttamatta huippunopeutta niin silloin välitys on liian pitkä.
TAI jos auton eteneminen vaatii selvästi enemmän kaasun painamista, kuin tasaisella ajaminen jottei auto puudu niin silloin maasto on raskas ja välitystä tulee keventää.
Mikäli taas ajetaan isolla kentällä ja auto saavuttaa huippunpeuden heti ja moottoria käytetään täysillä kierroksilla kokoajan aiheuttaa tämä myös lämmön nousua. → Tällöin välitystä tulee pidentää (lisätä välitystä)
Välityksen kevennys/lyhentäminen = Vaihtaa moottorin pinjoniratas pienemmäksi
Välityksen pidennys = Vaihtaa moottorin pinjoniratas suuremmaksi
Huom! Välityksen muutoksissa on tärkeää huomata että 2 hammasta pinjonin koossa on suuri muutos. Muista maltilliset muutokset.
Jos välitys on kunnossa ja autolla on ajettu samalla paikalla ennen ongelmitta, mutta nyt sähkökomponentit lämpenevät enemmän kuin ennen.
Jos lämpeneminen alkaa yllättäen sellaisilla säädöillä joilla ennen ei ongelmaa ole ollut niin silloin yleisin syy on voimansiirrossa oleva vika joka jarruttaa voimansiirron vapaata pyörimistä ja näin lisää moottorin kuormaa. → Voimansiirron tarkistus ja huolto on tällöin viimeistään pakko tehdä. Aloita ensin tarkistamalla moottorin pinjonirattaan ja auton päärattaan välys. On varsin normaalia että moottori voi liikahtaa rajussa alastulossa tai värinästä johtuen kiinnitysruuvit voivat löystyä ja moottori liikkua. Samallla on hyvä varmistaa ettei päärattaan ja pinjonin hampaiden välissä ole kiviä ja rattaiden kunto ylipäätään.
Jatka seuraavaksi tarkistamalla ettei kiviä ole voimansiirron välissä kiilautuneena vetoakseliin tai kardaanin väliin. Mikäli mitään ei löydy jatka tarkistamalla että pyörän navoissa olevat laakerit pyörivät normaalisti ja herkästi, jos sieltä ei löydy vikaa niin tarkista seuraavaksi tasauspyörästöjen laakerit ja vaihdelaatikoiden sisäänmenoakseleiden laakerit. Laakerit monesti alkavat ahdistaa vastaa kovemmilla pyörimisnopeuksilla josta syystä ”hieman” rapea laakeri on jo vaihtokunnossa.
Tämän päivän tehokkaat harjattomat autot vaativat myös auton akuilta paljon, joten on tärkeää käyttää laadukkaita ja hyvä kuntoisia akkuja autoissa. Mikäli akut ovat liian kovalla kuormituksella (yleisimmin huomaa siitä että akut lämpiävät tai turpoillevat) niin silloin myös virranannon ongelmat aiheuttavat puutumista ja virtamäärien nousua, joka suoraan näkyy lämpenemisenä ja pitkään käyttämällä myös lopulta varmasti rikkoo nopeudensäätimen.
- Pidä huoli että moottorirattaiden välys on aina oikea ja moottori pysyy kiinni.
- Voimansiirto kuuluu säännöllisesti tarkistaa ja puhdistaa kivistä.
- Laakerit; vaihda ne ajoissa.
- Jos on helle niin täytyy muistaa että komponentit lämpiävät enemmän → ajoaikaa on parempi lyhentää ettei vaurioita synny.
Oikein ja väärin. Jos tuulettimella on tarkoitus viilentää esimerkiksi helteellä toimivaa laitteistoa niin silloin tuuletin on paikallaan. Jos lähtöjään esimerkiksi välitys on pielessä niin tuulettimen lisääminen ei poista alkuperäistä ongelmaa vaikka lämpötila laskisikin. Laitteiden kuormitus on silti mitoitettua suurempi ja variot odottaa vain tapahtumista. → Tuulettimet on ratkaisu jos lämpötilat ovat sinulla kontrollissa ja tiedät miksi ne ovat korkeat vrt. esim kilpakäyttö jolloin ajoaika on määrätty (lyhyt) ja sen ajan on tarkoitus ulosmitata maksimi suorituskyky. Kilpakalusto on hierottu suorituskyky edelellä lyhyisiin vetoihin.
Valmistajien ilmoittamat huippunopeudet ovat yksi markkinoinnin keino tuoda auton suorituskykyä esille. Huippunopeus saavutetaan pidenneteyillä välityksillä suoralla tiellä optimi olosuhteissa ja huippunopeuden mittaukset tehdään lyhyillä ajoajoilla. Pitkä ajoaika pitkillä välityksillä nostaa lämpöjä. Täytyy muistaa ettei henkilöautollakaan voida ajaa keskustassa isoimmalla vaihteella jolloin välitys on liian pitkä matalaan ajonopeuteen. Välitys aina ajopaikan mukaan!!
Renkaiden vaihdolla voi olla pari eri tapaa vaikuttaa kuormitukseen. Leveämmät muhkeat renkaat ovat raskaammat jolloin moottori joutuu kovemmille. Jos renkaiden halkaisija kasvaa ja levenee niin todellisuudessa auton kokonaisvälitys kasvaa (roll-out ratio) jonka lisäksi vielä leveämpi rengas on raskaampi pyörittää.
→ Eli jos kasvatat renkaan kokoa pidennät samalla auton välitystä. Jos renkaan koko kasvaa niin vaihda moottorin pinjoni pienemmäksi saavuttaaksesi saman kokonaisvälityksen.
Ilmavirtaa ei saa estää kulkemasta. Jäähdytyssiili nopeudensäätimessä toimii vain silloin jos sen läpi virtaa viileämpää ilmaa kuin se on itse.
→ Tarkista välitykset ja varmista että ilmaa pääsee sukan etupuolelta sisälle ja takaa ulos jolloin sukan sisällä ilma vaihtuu.
Tarkista liittimet ja niiden juotokset. Älä käytä adaptereita.
→ Bashatessa virtapiikit ovat kovat auton tullessa hypyistä veto päällä alas tai keuliessa etupää laskeutuu takaisin tielle. Nämä kaikki ovat suoria kuormituspiikkejä moottorille, nopeudensäätimelle ja lopulta akuille. Tällöin akkujen liitokset ovat avainasemassa, että virtaa kulkee niin paljon, kun nopeudensäädin tarvitsee. Jokainen liitos ja juotos jarruttaa virran kulkua ja lisää lämpenemistä. Huomaa että liittimet myös kuluvat kytkettäessä eli niitäkin joutuu aika ajoin huoltamaan tai vaihtamaan.
- Jos nopeudensäätimen asetuksia muutetaan kuten esimerkiksi Boost tai Turbo asetuksia saa helposti luotua tilanteen jossa moottori ja nopeudensäädin kuumenee merkittävästi ja pahimmassa tapauksessa palavat. Boost ja Turbo toiminnot muuttavat moottorin ohjauksen ennakkoa, jolla moottori saadaan kiertämään korkeammalle, mutta sen vääntö laskee samalla. Jos välitystä ei muuteta suurien muutoksien jälkeen tulee tilanne ettei moottori jaksakaan kerätä kierroksia jolloin se lämpenee.
→ Jos halutaan ennakkoja muuttaa tulee muutokset olla pieniä ja aina lämpömittarin kanssa tarkkaillen ettei pääse tapahtumaan tilannetta, että moottori tai nopeudensäädin kuumenee liikaa.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.