Hyvää Pääsiäistä! Käytä alennuskoodia 15YEARS saadaksesi -50 % rahdeista!
Vaikka jotkut RTR-autot toimitetaan edelleen NiMh (nikkelimetallihydridi) akuilla, ylivoimaisesti eniten käytetään RC-autoissa tänä päivänä Lipo (litiumpolymeeri) akkuja. RTR-autoissa lipoakku toimitetaan joskus jopa auton mukana paketissa, tai akun valinta on jätetty asiakkaan tehtäväksi. Lisäksi kaikissa RC-autojen kilpa-autoluokissa käytetään nykyään lipoakkuja.
Lipoakkuja löytyy todella kattavasti eri malleja, mutta mitä kaikki lipoakun merkinnät tarkoittavat, ja miten tiedät mikä on oikea valinta sinulle? Tässä vähän lipoakkujen perustietoja.
Lipoakku on kasattu erillisistä kennoista, jotka on kytketty yhteen akun muodostamiseksi. Yhden lipokennon nimellisjännite on aina 3.7V. Kun kytket nämä sarjaan, jännite kasvaa, mikä tarkoittaa 7.4V 2-kennoiselle akulle, 11.1V 3-kennoiselle akulle, 14.8V 4-kennoiselle akulle jne. Kapasiteettia voidaan lisätä yhdistämällä lisää kennoja rinnakkain.
Näitä näkee yleisesti eri RC-autoissa:
Akuissa tai niiden tuotekuvauksissa näet erilaisia merkintöjä, kuten 2S2P. Nämä numerot ovat tapa kuvata akun kokoonpanoa lyhyellä tavalla, ja esimerkissä ne tarkoittavat, että akussa on 2 kennoa (2S) kytketty sarjaan, ja 2 kennojoukkoa kytketty rinnakkain (2P). Korkeampi jännite tarkoittaa enemmän tehoa, suurempi kapasiteetti taas pidempi ajoaika.
"Normaalien" lipoakkujen lisäksi on saatavilla myös erityisiä LiHV (High Voltage Lithium Polymer) akkuja. Nämä ovat hyvin samanlaisia kuin normaalit lipoakut, mutta niiden avulla voit ladata akun jopa 4.35V / kennoa kohden, kun taas tavallisten lipojen maksimi on 4.20V.
Toinen tärkeä merkintä tai ominaisuus kaikissa lipoakuissa on C-arvo, joka löydät aina akun etiketistä tai tuotekuvauksesta. C arvo kertoo kuinka paljon akku pystyy luovuttamaan virtaa turvallisesti. Jos akun C-arvo on 50C ja kapasiteetti 5000mAh, se tarkoittaa että akku luovuttaa maksimissaan 250A (50 x 5000mAh = 250 000mAh = 250A). Tämän arvon tulisi vastata autosi moottorin tehontarvetta.
C-arvo voi olla hyödyllinen Lipo-akun valinnassa, mutta valitettavasti monet valmistajat yliarvioivat C-arvoja markkinointitarkoituksiin, mikä tarkoittaa että et voi aina luottaa siihen 100-prosenttisesti.
Erittäin tärkeä ominaisuus lipoakuissa IR-arvo, mikä tarkoittaa sisäistä resistanssia. Toisin kuin muut mainitsemamme ominaisuudet, et löydä mistään akusta ilmoitettua IR-arvoa. Akun sisäinen resistanssi muuttuu ajan myötä ja lämpötilasta riippuen, joten oikean luvun antaminen olisi mahdotonta. Se ei tarkoita että se ei ole tärkeää, vaan sisäinen resistanssi on tietyllä tavalla akkujen tärkeimpiä arvioita. Mitä pienempi resistanssi akussa on, sitä suurempi teho välittyy moottorille.
Lipoakun valitseminen
Tämä on ensimmäinen asia joka on otettava huomioon, koska sinun on valittava akku jonka fyysinen koko todella sopii autoon. Tarvitset myös akun jossa on oikeat liittimet. Tietysti liittimet voidaan vaihtaa, mutta helppo ratkaisu on ostaa akku suoraan oikeilla liittimillä.
Akkujännite tai kennomäärä on toinen päätös joka on tehtävä. Monet autot ja niiden elektroniikka on suunniteltu tietylle jännitteelle, kuten korkeintaan 2S (7.4V) akku, mutta joillekin autoille voit valita useista vaihtoehdoista. Korkeamman jännitteen akuilla teho kasvaa, mutta akut ovat raskaampia ja usein myös kalliimpia. Tärkeintä on tietysti että ei mene valmistajan suosituksen yli. Eli jos auto kestää max 3S akkua, älä osta 4S akkua!
Tarvitsemasi kapasiteetti riippuu suoraan auton koosta ja painosta, sekä käytetystä moottorista. Kevyellä ja pienellä autolla saat riittävästi ajoaikaa myös pienikokoisella akulla. Mitä enemmän energiaa auto ja elektroniikka kuluttavat, sitä enemmän kapasiteettia tarvitset saadaksesi riittävän ajoajan. Suuremman kapasiteetin akku maksaa yleensä myös enemmän, joten valinta päätyy kompromissiin hinnan ja suorituskyvyn välillä.
Auton liian suuri virranotto suhteessa akun virranantoon saattaa pahimmassa tapauksessa vaurioittaa akkuja. Lisäksi liian pieni C-arvo tekee kaasustuntumasta kumilankamaisen. Nykyään useimpien myytävien akkujen C-arvo on kuitenkin riittävän suuri useimpiin käyttötarkoituksiin. Muista että akun maksimit virranantokyky riippuu kapasiteetista ja C-arvosta. Siksi, mitä pienempi akun kapasiteetti on, sitä korkeamman C-arvon on oltava.
Useimmat RC autoille tarkoitetut lipoakut ovat kovakuorisia, mutta myös pehmeäkuorisia lipoakkuja on saatavilla. RC autoihin suositellaan aina käytettäväksi kovakuorisia akkuja.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.