Perustuu arvosteluun.

Hyvää Pääsiäistä! Käytä alennuskoodia 15YEARS saadaksesi -50 % rahdeista!

Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

Nopeudensäätimen ja Moottorin valinta

Sopivan nopeudensäätimen ja moottorin valitseminen voi olla haaste suuren valikoiman keskellä. Jos mietit uuden nopeudensäätimen ja/tai moottorin ostamista, pääasia mielessä on usein teho ja nopeus, mutta huomionotettavia asioita on lukuisia, joten tässä käydään läpi perusasiat jotka sinun on tiedettävä.

Nopeudensäädin

Nopeudensäätimen valinta riippuu paljon siitä millaista moottoria aiot käyttää, koska säädin ja moottori on oltava yhteensopivia keskenään. Ensimmäinen valinta on onko nopeudensäädin harjallisille tai harjattomille moottoreille. Useimmissa käyttökohteissa valinta on tänä päivänä helppo, eli harjaton. Harjatonta nopeudensäädintä valittaessa sinun on kuitenkin kiinnitettävä huomiota siihen, onko sensoriton vai sensorillinen, vai toimiiko säädin molemmilla moottorityypillä.

Lopuksi on myös tarkistettava että säädin kestää sellaisia akkuja ja moottoreita joka on tarkoitus käyttää. Nopeudensäätimellä on tyypillisesti jonkinlainen moottorin raja (kv tai T), jota on noudatettava. Jos säätimen moottorin raja on 8.5 T 2S-akulla, sinun on käytettävä moottoria joka on 8.5T tai enemmän. Jos tieto on ilmoitettu kv-arvolla, on valittava moottori jolla on alhaisempi kv-arvo.

Nopeudensäätimessä kannattaa myös huomioida fyysinen koko, eli varmistaa että se sopii kunnolla autoosi. Jotkut säätimet ovat vedenpitäviä, kun taas useimmat eivät ole, joten on myös harkittava onko tämä ominaisuus jota tarvitset.

Moottori

Moottorissa ensimmäinen asia mikä kannattaa tarkistaa on mitat, koska erityyppisille autoille on saatavilla erilaisia moottorikokoja. Auton tiedoissa määritetään yleensä minkä kokoiselle moottorille auto on suunniteltu, joten tarkista tämä ennen valinnan tekemistä jos olet epävarma.


RC-autoissa käytetyin moottorin koko on “540”. Niitä käytetään monissa kevyemmissä 1/10-autoissa, kun taas suurempia “550” tai “1/8” -moottoreita käytetään usein raskaammissa 1/10-ajoneuvoissa ja 1/8 kokoisissa autoissa. Nämä moottorit ovat nykyään usein ”4-pole” moottoreita. Pienempiä moottoreita (kuten 370 tai 380) käytetään joissain pienemmissä autoissa, kun taas suurissa autoissa käytetään vielä suurempiakin moottoreita.

Varsinaisen moottorin pituus- ja halkaisijaerojen lisäksi on myös eroja moottorin akselin halkaisijassa. Yleisin akselin koko on 3.175mm (1/8 ”), kun taas monet suuret moottorit käyttävät 5mm akselia. Akselin halkaisija vaikuttaa suoraan saatavilla olevien pinjonirattaiden valintaan, eli välityksiin.

Kaikkien näiden tekijöiden takia on tärkeää tarkistaa, mikä moottori sopii autoosi.

RC autojen sähkömoottoreita on harjattomia ja harjallisia, mutta harjattoman tekniikan kehittyessä viimeisen 15 vuoden aikana, useimmissa tapauksissa tätä ei tarvitse enää paljon harkita. Ellet käytä autoasi hyvin erityisissä luokissa tai olosuhteissa, suosittelemme aina harjatonta moottoria. Huomioi kuitenkin että jos olet vaihtamassa harjallisesta moottorista harjattomaan, on samalla päivittävä nopeudensäädin harjattomaan.

Harjattomia moottoreita löytyy sensorittomia ja sensorillisia, erona näiden välissä että sensorillisissa moottoreissa on antureita jotka rekisteröivät roottorin sijainnin. Sensorilliset moottorit reagoivat alhaisemmista kierroksista ja antavat tarkemman kaasutuntuman, ja siksi niitä käytetään enemmän kilpailuissa. Sensorittomat moottorit ovat yksinkertaisempia ja yleensä edullisempia, ja niitä käytetään usein RTR- ja harrasteautoissa.

Tässä on taas tarkeä muistaa että moottori ja nopeudensäädin pitää olla keskenään yhteensopivia. Eli onko nopeudensäädin vsensoriton vai sensorillinen, vai toimiiko säädin molemmilla moottorityypillä.

Moottorin teho ilmoitetaan yleensä ”kv” tai “T” luvulla, tai molemmilla. Moottorin kv luku kertoo kuinka paljon moottori kiertää per voltti. Tämä siis tarkoittaa että 3000kv moottori pyörii nopeudella 25200 rpm 8.4V:lla (3000 x 8,4 = 25200). T-luku käytetään usein kv:n sijasta osoittamaan 540-kokoisten moottorien, etenkin 1/10-kilpailumoottorien, tehon. T-luku toimii niin että pienempi numero enemmän tehoa. Eli 6.5T moottorissa on enemmän tehoa kuin 13.5T moottorissa.


On tärkeä muistaa että eri autot vaativat erilaisia asioita, eikä kyse ole pelkästään tehosta tai kierrosluvusta. Mitä suurempi ja painavampi auto on, sitä tärkeämpää vääntömomentti on. Todellisuudessa esimerkiksi isolle 1/8 ajoneuvolle sellainen moottori missä on pieni kv-luku mutta suuri vääntömomentti on usein parempi vaihtoehto.

Kaikilla moottorivalinnoilla välitys on todella tärkeä. Joten jos aiot vaihtaa huomattavasti erilaiseen moottoriin kuin mitä olet käyttänyt, muista vaihtaa välitys samanaikaisesti noudattamalla valmistajan suositusta.

Tehokkaampi moottori lyhentää myös ajoaikaa yhdellä latauksella, ja tuottaa samalla enemmän lämpöä.

Tietoa meistä

RC tietoutta

RC tietoutta

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Kieli

Valuutta

Oma tili

Asiakaspalvelu

Lisätietoa

Toivelista

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.