Hyvää Pääsiäistä! Käytä alennuskoodia 15YEARS saadaksesi -50 % rahdeista!
Ajovalmis (RTR) autosarja on monelle harrastajalle se ensimmäinen kosketus radio-ohjattavien harrastamiseen. RTR-paketit tarjoavat hyvän lähtökohdan harrastukseen siinä, että paketti on valmiiksi mietitty ja komponentit valmiiksi yhteensopivia. Auton ollessa myös valmiiksi kasattu ja kaikki valmiiksi asennettu on ajon aloittaminen varsin vaivatonta.
On hyvä kuitenkin huomioida, että valmiiksi kasattu ajovalmisautopaketti ei poista auton huollon ja ylläpidon tärkeyttä. Tässä artikkelissa on tarkoitus käydä läpi harrastuksen perusasioita joihin on hyvä kiinnittää huomiota ajovalmiin RTR-paketin kanssa riippumatta minkä merkkisestä tuotteesta on kyse. Kyse on perusjutuista ja harrastuksen rutiineista, joilla kalusto pysyy hyvänä ja turhilta vaurioilta tai mahdollisilta vaaratilanteilta vältytään.
Ensimmäisenä luetaan auton oma ohjekirja!
Automerkistä riippuen käyttöönotoissa voi olla erilaisia toimenpiteitä, joita voi joutua tekemään. Esimerkiksi kaasun kalibrointia tai ohjauksen hienosäädöt ovat sellaisia joita ei välttämättä tehtaalla ole voitu tehdä. Näihin kaikkiin on selkeät ohjeet auton omissa ohjeissa mikäli näitä tulee tehdä.
Riippuen autosarjasta voi auton mukana olla akku ja laturi tai ne on täytynyt ostaa erikseen. Akkujen kanssa kannattaa aina olla erityisen tarkkana, jotta niitä tulee käytettyä, ladattua ja säilytettyä oikein. Akkuja on pääasiassa 2 erilaista Lithium Polymer (Lipo) ja Nickeli MetalliHybridi (NiMh) akkuja. Näitä käytetään hyvinkin erilailla ja varsinkin Lithium Polymer akkujen käytön kanssa tulee olla tarkkana. Akkujen toinen merkittävä ero on myös siinä, että LiPo akut merkitään eri tavalla.
Esi- ja jälkitoimet ensimmäistä ajoa ennen ja jälkeen
Kun ohjekirja on luettu ja akku on latautumassa ensimmäiselle ajokerralle on hyvä käydä läpi, että autossa on kaikki kunnolla kiinni ja auto myös rullaa kevyesti eteenpäin. Akun ollessa täysi voidaan lähteä ensimmäiselle ajolle.
Auton kunnollinen ylläpito on tärkeää, jotta sen elinkaari on mahdollisimman pitkä ja auto toimii moitteetta. Perusasioita on ruuvien kireyksien tarkistus ja kaikkien osien virheetömän toiminnan tarkistus. On myös tärkeää muistaa, että auton puhdistaminen ja huoltaminen kuuluu auton käyttäjälle eikä huolto tai korjaaminen ole takuunalaista. Eli auton kunnosta vastaa aina käyttäjä. Harrastuksessa kannattaa suhtautua niin, että ajaminen on lajista vain 50%. Loput 50% tulee oheistoiminnasta ja huollosta. Laiminlyömällä huollon vaaka kääntyy enemmän ja enemmän huollon puolelle. Oikealla asenteella ja vastuullisella ylläpidolla sekä varsin perustason huoltotarvikkeilla saat helposti pidettyä auton 100% kunnossa ja saat lajista parhaan kuvan.
RC autojen kanssa
kokeneillakin kuskeilla välillä sattuu ja tapahtuu. Tämä johtaa
yleensä siihen, että tulee tarve auton korjaamiselle. Johtuu auton
hajoaminen sitten kiinteän objektin kohtaamisesta tai sitten
kolarista toisen auton kanssa niin aina välillä tulee tarve
varaosille ja ruuvaamiselle. Auton mekaaninen korjaaminen ei vaadi
asentajan tutkintoa vaan aivan perinteisellä kotonakin tarvittavalla
mekaniikan ymmärryksellä pärjää. Autojen mukana toimitetaan
ohjekirja, jonka liitteenä on auton räjäytyskuvat josta näet
helposti osanumerot joiden avulla varaosien tilaaminen on helppoa.
Korjaaminen onnistuu helposti seuraamalla seuraavia kohtia:
Ajopäivään valmistautumiseen kehittyy kokemuksen karttuessa monelle omat rutiininsa. Moni asia on toki uutta ja siksi kannattaa "kysyä kokeneemmilta" mikäli ei ole varma siitä mitä kaikkea tulisi tehdä. Vinkkiä huoltorutiineista kannattaa lukaista EuroRC:n kilpakuljettaja Joel Valander kertomana omasta valmistautumisesta treeni- tai kilpapäivään. Hyvällä valmistautumisella väistää helposti monta ongelmaa.
Mikäli mieltäsi kohtaat ongelmia autosarjasi kanssa ole rohkeasti yhteydessä meidän asiakaspalveluun sähköpostilla, chatilla tai puhelimella neuvomme sinua kyllä.
Onnea uuden harrastuksen kanssa ja vauhdikkaita hetkiä lajin parissa!
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.