Ajovalmis (RTR) autosarja on monelle harrastajalle se ensimmäinen kosketus radio-ohjattavien harrastamiseen. RTR-paketit tarjoavat hyvän lähtökohdan harrastukseen siinä, että paketti on valmiiksi mietitty ja komponentit valmiiksi yhteensopivia. Auton ollessa myös valmiiksi kasattu ja kaikki valmiiksi asennettu on ajon aloittaminen varsin vaivatonta.
On hyvä kuitenkin huomioida, että valmiiksi kasattu ajovalmisautopaketti ei poista auton huollon ja ylläpidon tärkeyttä. Tässä artikkelissa on tarkoitus käydä läpi harrastuksen perusasioita joihin on hyvä kiinnittää huomiota ajovalmiin RTR-paketin kanssa riippumatta minkä merkkisestä tuotteesta on kyse. Kyse on perusjutuista ja harrastuksen rutiineista, joilla kalusto pysyy hyvänä ja turhilta vaurioilta tai mahdollisilta vaaratilanteilta vältytään.
Ensimmäisenä luetaan auton oma ohjekirja!
Automerkistä riippuen käyttöönotoissa voi olla erilaisia toimenpiteitä, joita voi joutua tekemään. Esimerkiksi kaasun kalibrointia tai ohjauksen hienosäädöt ovat sellaisia joita ei välttämättä tehtaalla ole voitu tehdä. Näihin kaikkiin on selkeät ohjeet auton omissa ohjeissa mikäli näitä tulee tehdä.
Riippuen autosarjasta voi auton mukana olla akku ja laturi tai ne on täytynyt ostaa erikseen. Akkujen kanssa kannattaa aina olla erityisen tarkkana, jotta niitä tulee käytettyä, ladattua ja säilytettyä oikein. Akkuja on pääasiassa 2 erilaista Lithium Polymer (Lipo) ja Nickeli MetalliHybridi (NiMh) akkuja. Näitä käytetään hyvinkin erilailla ja varsinkin Lithium Polymer akkujen käytön kanssa tulee olla tarkkana. Akkujen toinen merkittävä ero on myös siinä, että LiPo akut merkitään eri tavalla.
Esi- ja jälkitoimet ensimmäistä ajoa ennen ja jälkeen
Kun ohjekirja on luettu ja akku on latautumassa ensimmäiselle ajokerralle on hyvä käydä läpi, että autossa on kaikki kunnolla kiinni ja auto myös rullaa kevyesti eteenpäin. Akun ollessa täysi voidaan lähteä ensimmäiselle ajolle.
Auton kunnollinen ylläpito on tärkeää, jotta sen elinkaari on mahdollisimman pitkä ja auto toimii moitteetta. Perusasioita on ruuvien kireyksien tarkistus ja kaikkien osien virheetömän toiminnan tarkistus. On myös tärkeää muistaa, että auton puhdistaminen ja huoltaminen kuuluu auton käyttäjälle eikä huolto tai korjaaminen ole takuunalaista. Eli auton kunnosta vastaa aina käyttäjä. Harrastuksessa kannattaa suhtautua niin, että ajaminen on lajista vain 50%. Loput 50% tulee oheistoiminnasta ja huollosta. Laiminlyömällä huollon vaaka kääntyy enemmän ja enemmän huollon puolelle. Oikealla asenteella ja vastuullisella ylläpidolla sekä varsin perustason huoltotarvikkeilla saat helposti pidettyä auton 100% kunnossa ja saat lajista parhaan kuvan.
RC autojen kanssa
kokeneillakin kuskeilla välillä sattuu ja tapahtuu. Tämä johtaa
yleensä siihen, että tulee tarve auton korjaamiselle. Johtuu auton
hajoaminen sitten kiinteän objektin kohtaamisesta tai sitten
kolarista toisen auton kanssa niin aina välillä tulee tarve
varaosille ja ruuvaamiselle. Auton mekaaninen korjaaminen ei vaadi
asentajan tutkintoa vaan aivan perinteisellä kotonakin tarvittavalla
mekaniikan ymmärryksellä pärjää. Autojen mukana toimitetaan
ohjekirja, jonka liitteenä on auton räjäytyskuvat josta näet
helposti osanumerot joiden avulla varaosien tilaaminen on helppoa.
Korjaaminen onnistuu helposti seuraamalla seuraavia kohtia:
Ajopäivään valmistautumiseen kehittyy kokemuksen karttuessa monelle omat rutiininsa. Moni asia on toki uutta ja siksi kannattaa "kysyä kokeneemmilta" mikäli ei ole varma siitä mitä kaikkea tulisi tehdä. Vinkkiä huoltorutiineista kannattaa lukaista EuroRC:n kilpakuljettaja Joel Valander kertomana omasta valmistautumisesta treeni- tai kilpapäivään. Hyvällä valmistautumisella väistää helposti monta ongelmaa.
Mikäli mieltäsi kohtaat ongelmia autosarjasi kanssa ole rohkeasti yhteydessä meidän asiakaspalveluun sähköpostilla, chatilla tai puhelimella neuvomme sinua kyllä.
Onnea uuden harrastuksen kanssa ja vauhdikkaita hetkiä lajin parissa!
Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.
Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.
Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Matkahuollon Lähellä Paketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.
Posti:
Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.
* Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 4,90€ ja yli 100€ ostokset kulkevat rahtivapaasti.
* Kirjelähetykset ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.
Matkahuolto:
Nouto Matkahuollon palvelupisteestä: Toimitus valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen, kuten pakettiautomaattiin, Matkahuoltoon, K-Marketiin tai R-kioskiin pääsääntöisesti 1-2 työpäivän aikana, isoimmissa kaupungeissa myös lauantaisin. Saat ilmoituksen heti, kun pakettisi on noudettavissa.
Katso lähin Matkahuollon palvelupiste: https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet
Nouto:
Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.
Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Mobiilimaksuista Mobilepay, Pivo ja Apple Pay onnistuvat. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Waley ja OP Lasku), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut).
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com
Klarnan ehdot löydät täältä
Lue osamaksuohjeistus täältä.
Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.
Hyväksymme uusien avaamattomien tuotteiden palautuksen aina 50 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.
Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen tämä edellyttää vaihdettavan tuotteen olevan käyttämätön ja avaamattomassa paketissa. Toisin sanoen palautettavan tuotteen tulee olla uudenveroisessa myyntikunnossa. Tarkastamme tuotteen jälleenmyyntikunnon sen saavuttua meille. Tarkistuksen jälkeen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse toimituskulun varastollemme.
Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.
Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön ja täydellisessä myyntikunnossa. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 20€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.
Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.
Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.
Lue palautusohjeista lisää täältä.
Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.
Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.
Elektroniikka:
Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas). Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.
Varaosat ja muut komponentit:
Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.