Perustuu arvosteluun.
Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

Ajaminen Kosteissa Olosuhteissa

Ajettaessa RC-autolla kosteissa tai märissä olosuhteissa on hyvä muistaa, että vaikka elektroniikka olisikin kosteussuojattu niin auton muu rakenne ei välttämättä sitä ole. Kosteissa olosuhteissa ajaminen edellyttää kunnolliset esivalmistelut ja huolellisen jälkihoidon mikäli haluaa pitää kalustonsa hyvässä kunnossa. Käymme tässä artikkelissa läpi muutamia perusasioita elektroniikan suojaamisesta sekä ajon jälkeisistä toimista.

RC-autojen elektroniikkapuolella on yleistynyt kosteussuojaus ja vesisuojaus valmistajien uudemmissa tuotteissa. On kumminkin aina hyvä muistaa, että sähkö ja vesi eivät sovi yhteen. Vesi johtaa sähköä ja edesauttaa mm. hapettumista kontaktipinnoilla. Siksi on suositeltavaa myös kosteusuojattujen komponenttien kanssa käyttää hetki aikaa varmistaakseen ettei laitteita tietentahtoen riko uittamalla niitä vedessä. Esimerkiksi waterproof nopeudensäädinkin rikkoutuu jos vastaanotimen tai servon päässä BEC-virranantopiiri pääsee oikosulkuun toistuvasti veden takia. Kosteissa olosuhteissa ajettaessa on hyvä muistaa, että kaikki komponentit tulee olla suojattu kunnolla mikäli haluaa pelata varman päälle.

Elektroniikkakomponenttien suojauksessa voi esimerkiksi käyttää seuraavia keinoja.

Ilmapallo: Perinteinen ja helppo tapa suojata nopeudensäätimet ja vastaanottimet. Yksinkertaisuudessaan haluttu objekti pujotetaan ilmapalloon siten että vain johdot tulevat ulos ilmapallon suulta. Ilmapallon suu suljetaan sähköteipillä tai nippusiteellä.

Kumimaalit: Uusien kumimaalien saavuttua markkinoille ne löysivät tiensä nopeasti elektroniikkakomponenttien suojaukseen. Kumimaaleilla voi helposti suojata vastaanottimen, nopeudensäätimen ja ohjausservon. Kumimaalin idea on siinä, että sen voi repiä pois myöhemmin komponentin pintaa vaurioittamatta. Suojaamalla elektroniikan kumimaalilla on hyvä muistaa tulpata ne paikat ja kolot jonne ei halua maalia joutuvan esimerkiksi vastaanottimen ja nopeudensäätimen ohjelmointinappien reiät.
Käytännössä suojaaminen yksinkertaisesti suoritetaan dippaamalla komponentti kumimaaliin tai sitten suditaan/suihkutetaan maali komponentin päälle.

Teippaaminen: helpot neliskanttisen muotoiset komponentit (pääasiassa vastaanottimet) voidaan myös teipata sähköteipillä. Teipataan vastaanotin kauttaaltaan teipin sisään siten, että kiinni olevat johdot pääsevät teipin alta ulos.

Servon roiskevedeltä suojaaminen: Servoille voidaan tehdä parannuksia vedenkestoon lisäämällä servon rattaiston puolelle vedenkestävää vaseliinia. Tämän lisäksi servojen joiden kuori koostuu kolmesta osasta (kansi-runko-pohja) suojausta voidaan parantaa avaamalla kuoria sen verran, että saumakohdissa oleviin tiivisterenkaisiin/-uriin saadaan sipaistua vaseliinia. Uudelleen kiristyksen jälkeen ylipursuava vaseliini vain pyyhitään pois. Tämän lisäksi on hyvä pujoittaa rasvattu o-rengas servoakselin päälle ennen servovarren paikalleen laittamista.

Ennen ajoa autosta on hyvä suojata laakerit laakeriöljyllä ja metalliosat esimerkiksi WD40 öljyllä.

Ajon jälkeen on tärkeää saada auto mahdollisimman nopeasti kuivaksi ja esim. irtolumi pois autosta ennen sen sisälle tuomista. Paineilmalla ja harjalla/sudilla saa helposti auton puhtaaksi. Tämän jälkeen auto olisi hyvä tuoda lämpöiseen kuivumaan. Auton ollessa kuiva (viimeistään muutama tunti sisääntulon jälkeen) tulee laakerit öljytä uudelleen ja hieroa metalliosat uuudestaan esimerkiksi WD40:llä. Tämän jälkeen auton voi nostaa varastoon odottamaan seuraavaa ajokertaa.

On hyvä muistaa, että kosteissa olosuhteissa ajaminen kuluttaa auton laakereita moninkertaisella vauhdilla ja lisää huoltotarvetta. Siksi emme suosittele kosteissa olosuhteissa ajamista ilman täydellistä varautumista auton huollon tarpeelle. Sama koskee myös elektroniikkakomponentteja. Veden kanssa tekemisiin joutuessaan suojatutkin komponentit kuluvat enemmän ja hapettumisen riski moninkertaistuu. Nopeudensäätimet lämpenevät sisältä aina ajaessa ja kondensiovesi aiheuttaa monesti toiminnallisia häiriöitä ja pahimmassa tapauksessa vaurioittaa elektroniikkakomponentteja.

Tietoa meistä

RC tietoutta

RC tietoutta

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Tilaaminen

Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.

Ennakkotilaaminen

Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.

Kuljetus

Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Matkahuollon Lähellä Paketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.

Posti:

Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.

* Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 4,90€ ja yli 100€ ostokset kulkevat rahtivapaasti.
* Kirjelähetykset
ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.

Matkahuolto:

Nouto Matkahuollon palvelupisteestä: Toimitus valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen, kuten pakettiautomaattiin, Matkahuoltoon, K-Marketiin tai R-kioskiin pääsääntöisesti 1-2 työpäivän aikana, isoimmissa kaupungeissa myös lauantaisin. Saat ilmoituksen heti, kun pakettisi on noudettavissa.

Katso lähin Matkahuollon palvelupiste: https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet

Nouto:

Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.

Maksutavat

Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Mobiilimaksuista Mobilepay, Pivo ja Apple Pay onnistuvat. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Waley ja OP Lasku), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut). 

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com

Klarnan ehdot löydät täältä

Lue osamaksuohjeistus täältä.

Tilauksen peruuttaminen

Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.

Hyväksymme uusien avaamattomien tuotteiden palautuksen aina 50 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.

Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen tämä edellyttää vaihdettavan tuotteen olevan käyttämätön ja avaamattomassa paketissa. Toisin sanoen palautettavan tuotteen tulee olla uudenveroisessa myyntikunnossa. Tarkastamme tuotteen jälleenmyyntikunnon sen saavuttua meille. Tarkistuksen jälkeen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse toimituskulun varastollemme.
Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.

Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön ja täydellisessä myyntikunnossa. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 20€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.

Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.

Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.

Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.

Lue palautusohjeista lisää täältä.

Takuukäytännöt

Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.

Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.

Elektroniikka:
Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas)
. Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.

Varaosat ja muut komponentit:
Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.

Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.

Kieli

Valuutta

Oma tili

Asiakaspalvelu

Lisätietoa