Perustuu arvosteluun.

Traxxas Power combo - Kamppanjassa nyt kaikkiin Traxxas BL-2s malleihin laturi ja Lipo akku kaupanpäälle! 

Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

How to Fill RC Shocks with Oil: Complete Shock Filling Guide

Iskunvaimentimien öljynvaihto tulee eteen silloin, kun huomataan öljyvajetta vaimentimissa, tehtäessä muutoksia vaimennukseen tai jonkin vaurion sattuessa jonka takia vaimennin joudutaan purkamaan. Joka tapauksessa iskunvaimentimien öljyt olisi myös hyvä vaihtaa n.2-3 kertaa ajokauden aikana. Öljy menettää ajan saatossa ominaisuuksiaan ja sen ominaisuudet muuttuvat. Iskunvaimentimissa ongelmaksi tulee myös lika ja pöly, jota vaimentimien sisälle päätyy ajan mittaa varsinkin ajettaessa ulkona pölyisessä ympäristössä. Likaisilla öljyillä ajettaessa vaimentimen tiivisteet ja muu rakenne myös kuluu huomattavasti nopeammin sen sijaan, että vaimentimissa olisi puhtaat öljyt.

Öljynvaihto aloitetaan luonnollisesti vaimentimien irroittamisella autosta ja huolellisella ulkoisella puhdistuksella. Puhdistus on erityisen tärkeää, jotta vältytään siltä, että vaimentimen sisään päätyisi kasausvaiheessa hiekanjyviä tai muuta vastaavaa joka voisi vaurioittaa vaimenninta sisäpuolelta.

Toimi näin:

  • Irroita vaimentimet ensin autosta
  • Tämän jälkeen kannattaa irroittaa jousi vaimentimesta helpottamaan käsittelyä
  • Puhdistaessa vaimenninta muista puhdistaa myös mahdollisen männänvarren suojakumin alta

Seuraavaksi vanhat öljyt kaadetaan pois. Kannattaa varata esimerkiksi kertakäyttökuppi tätä varten, jonka pohjalle on hyvä laittaa kuiva talouspaperinpala, joka imee öljyn itseensä. Kierrä vaimentimen korkki auki ja aseta korkki pöydälle paperin päälle siten, että mahdollinen öljy valuu paperille. Tämän jälkeen kaada vaimentimen sisältä öljy kupin pohjalle. Liikuta mäntää muutaman kerran edestakaisin samalla jolloin männän alta pääsee öljy valumaan pois. Kun öljystä suurin osa on valunut pois aseta vaimennin väärin päin pystyyn myös paperin päälle jolloin loputkin öljyt pääsevät valumaan pois männän alta. Toista tämä kaikille vaimentimille.


  • Mikäli ulos tullut öljy oli likaista (tummaa ja paksua hyytelömäistä) kannattaa tässä vaiheessa purkaa ja puhdistaa vaimentimen alapään tiivisteet kunnolla ja kasata vaimennin uudelleen. Likaisen öljyn jäämissä on hiekkaa ja metallihilettä, joka saadaan näin pois vaimentimen sisältä eikä näin pääse kuluttamaan vaimenninta jatkossa.
  • Jos ulostullut öljy oli vielä ”normaalia” eli notkeaa ja läpikuulasta, tällöin riittää yleensä sylinterin puhdistaminen esimerkiksi rullatulla paperinpalalla, joka työnnetään vaimentimen sisään ja pyöriteään samalla, kun sen vetää ulos. Samalla voi korkin puhdistaa öljystä ja mikäli käytössä on tutilliset (bladder) korkit niin on hyvä tarkistaa myös tutin kunto ja istuvuus tässä vaiheessa.

Seuraavaksi voidaan aloittaa öljyjen lisääminen. Tässä kohtaa on hyvä käyttää, jotakin huoltotelinettä jossa vaimentimet saa pysymään pystyssä kasaamisen ajan.

  • Vedä vaimentimen männän varsi kokonaan ulos ennen öljyn lisäämistä.
  • Täytä vaimentimet noin puolilleen öljyä.
  • Tämän jälkeen liikuttele mäntää öljyn alla siten, että männän alta pääsee kaikki ilma pois.
  • Odota hetki ja liikuta uudelleen.
  • Tämän jälkeen lisää öljyä siten, että öljyn pinta on noin 1-2mm sylinterin yläreunasta.

  • Liikuttele mäntää edestakaisin öljyn alla ja aseta vaimentimet lepäämään, jotta kaikki ilmakuplat ehtivät hävitä öljystä.

Riippuen iskunvaimentimen tyypistä on korkien asentamisessa eri tavat edetä. Kaikissa vaimennintyypeissä on kumminkin tärkeää, että vaimennin on aina kohtisuorassa ylöspäin jolloin ilmakuplat pääsee aina esteettä ylöspäin.

Vaimentimia löytyy erilaisilla korkkityypeillä:

Emulsiovaimentimet:
Vaimentimessa ilma sallitaan seota öljyyn vaimentimen toimiessa. Tämän tyypin vaimentimissa on tärkeää huomioda se, että kasatun vaimentimen sisälle ei kuulu jäädä ylimääräistä ilmaa silloin kun vaimentimen varsi on painettuna kokonaan sisälle.

Emulsiovaimentimissa korkkityyppejä on:
”Bleeder”-mallisia eli ylimääräinen ilma päästetään korkissa olevasta ilmausruuvista pois
Sekä sitten sellaisia joista ylimääräinen öljy ja ilma tulee korkin kierteen välistä.


Molempia korkkeja käytettäessä vaimentimen sylinteri kannattaa täyttää aivan piripintaan, jotta korkkia asennettaessa korkin sisällä oleva tilavuus varmasti täyttyy öljystä ja ylimääräinen öljy pääsee valumaan ulos.

  • Täytä sylinteri täyteen öljyä
  • Valmistele korkit valmiiksi: Bleeder korkista ruuvi pois. Tiivisteiden asettelu

Bleederkorkkia käytettäessä ruuvaa korkki paikalleen. Sormikireys riittää siten, että siitä tulee tiivis. Tämän jälkeen paina vaimentimen varsi pohjaan asti jolloin korkin ilmausruuvin reiästä pitäisi tulla ylimääräinen ilma ja öljy ulos. Kun varsi on painettu kokonaan sisään ja öljyä tulee ulos niin tiedät että vaimentimessa ei ole enää kuin öljyä sisällä. Kierrä nyt ruuvi paikalleen. Pumppaa vartta muutaman kerran sisään ja ulos. Jos vaimentimen sisälle jäi selkeästi ilmaa niin lisätään öljyä vaimentimeen ja suoritetaan ilmaus uudelleen.

Mikäli korkissa ei ole ilmausruuvia niin silloin täytetään vaimennin täyteen ensin öljyllä. Ennen kuin korkki kierretään paikalleen voi korkin sisälle tiputtaa pari tippaa öljyä jolloin korkin tilavuus on valmiiksi täynnä öljyä. Tämän jälkeen kierrä korkki löysästi paikalleen ja työnnä rauhallisesti männänvarsi pohjaan saakka. Korkin kierteen välistä tulisi tulla kaikki ilma ja ylimääräinen öljy ulos. Pidä mäntä painettuna pohjaan ja kierrä korkki rauhallisesti loppuun asti kiinni jolloin loput ylimääräiset öljyt tulevat ulos. Tämän jälkeen pumppaa muutaman kerran ja tunnustele jäikö vaimentimeen vielä ilmaa, jos jäi niin toistetaan ilmaus.

Emulsiovaimentimeen ei tulisi jäädä yhtään reboundia eli sisään työnnetty männänvarsi ei tulisi työntyä ulos juuri ollenkaan kun sen vapauttaa. Tärkeintä on, että reaktio olisi saman pään vaimentimissa (etu/taka) olisi samanlaiset eli vaimennusarvot olisivat vastaavat. Tällöin vaimennus toimii samalla tavalla vasemmalla ja oikealla puolella.

Bladder eli tutilliset korkit

Jos käytössäsi on tuttikorkit (Bladder) niin kasaus suoritetaan lähes kuten emulsio vaimentimessa jossa ei ole ilmausruuvia. Aloitusvaiheessa yleensä riittää että öljyä on 1-2mm korkin yläreunasta, koska tutti syrjäyttää tilavuutta vaimentimesta. Erona on, että tuttikorkeilla voidaan vaikuttaa myös vaimentimen reboundiin eli sisäänvaimennuksen luonteeseen tehden siitä progressiivisemman mitä enemmän reboundia asetetaan (mitä pidemmälle vaimennin joustaa sitä jäykempi siitä tulee). Tuttikorkki estää myös öljyn vaahtoutumisen jolloin vaimentimen toiminta pysyy pitkänkin ajoerän samanlaisena.


Kasaaminen tapahtuu kuten emulsiovaimentimenkin jossa ei ole ilmaruuvia sillä erolla, että tuon reboundin määrä määrätään sillä kuinka paljon männänvartta jätetään ulos korkkia kierrettäessä kiinni.

  • Mitä enemmän männänvartta on ulkona kasatessa sitä enemmän reboundia.
  • Eli jos varsi on kokonaan sisällä kasattaessa silloin vaimentimeen tulee vähiten reboundia ja on lähimpänä emulsion toimintaa

Kasatessa aloita sillä, että paina männän varsi haluamaasi etäisyyteen (rebound) ja tue se pöydän pintaan samalla, kun kierrät korkin kiinni, jotta varsi ei pääse työntymään ulos. Kun molemmat vaimentimet on kasattu valmiiksi, pumppaa muutaman kerran vaimenninta ja paina se täysin kasaan ja vapauta. Toimi näin molempiin vaimentimiin ja varmista että männänvarsi palautuu saman verran. Mikäli toinen palautuu liian paljon ulos on sisällä liiaksi öljyä. Tai jos varsi palautuu liian vähän on siellä liian vähän öljyä.


Tip! Voidaan sanoa, että hyvä ”perussetuppi” reboundiin löytyy kun jättää 1/3 vartta työntämättä sisälle kasausvaiheessa jolloin vaimentimen jää vähän reboundia. Voi kasata myös varsi kokonaan sisään työnnettynä. Molemmat tekevät rauhallisen ja neutraalin tuntuisen lopputuloksen.

Huom! Huomaa kumminkin ettei mäntä saisi vaurioittaa tuttia kasausvaiheessa eikä mäntä saisi litistää tuttia korkkiin täysin kokoonpainettuna.

Tietoa meistä

RC tietoutta

RC tietoutta

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Kieli

Valuutta

Oma tili

Asiakaspalvelu

Lisätietoa

Toivelista

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.