Hyvää syntymäpäivää meille! Käytä alennuskoodia 15YEARS saadaksesi -50 % rahdeista!
Iskunvaimentimien öljynvaihto tulee eteen silloin, kun huomataan öljyvajetta vaimentimissa, tehtäessä muutoksia vaimennukseen tai jonkin vaurion sattuessa jonka takia vaimennin joudutaan purkamaan. Joka tapauksessa iskunvaimentimien öljyt olisi myös hyvä vaihtaa n.2-3 kertaa ajokauden aikana. Öljy menettää ajan saatossa ominaisuuksiaan ja sen ominaisuudet muuttuvat. Iskunvaimentimissa ongelmaksi tulee myös lika ja pöly, jota vaimentimien sisälle päätyy ajan mittaa varsinkin ajettaessa ulkona pölyisessä ympäristössä. Likaisilla öljyillä ajettaessa vaimentimen tiivisteet ja muu rakenne myös kuluu huomattavasti nopeammin sen sijaan, että vaimentimissa olisi puhtaat öljyt.
Öljynvaihto aloitetaan luonnollisesti vaimentimien irroittamisella autosta ja huolellisella ulkoisella puhdistuksella. Puhdistus on erityisen tärkeää, jotta vältytään siltä, että vaimentimen sisään päätyisi kasausvaiheessa hiekanjyviä tai muuta vastaavaa joka voisi vaurioittaa vaimenninta sisäpuolelta.
Toimi näin:
Seuraavaksi vanhat öljyt kaadetaan pois. Kannattaa varata esimerkiksi kertakäyttökuppi tätä varten, jonka pohjalle on hyvä laittaa kuiva talouspaperinpala, joka imee öljyn itseensä. Kierrä vaimentimen korkki auki ja aseta korkki pöydälle paperin päälle siten, että mahdollinen öljy valuu paperille. Tämän jälkeen kaada vaimentimen sisältä öljy kupin pohjalle. Liikuta mäntää muutaman kerran edestakaisin samalla jolloin männän alta pääsee öljy valumaan pois. Kun öljystä suurin osa on valunut pois aseta vaimennin väärin päin pystyyn myös paperin päälle jolloin loputkin öljyt pääsevät valumaan pois männän alta. Toista tämä kaikille vaimentimille.
Seuraavaksi voidaan aloittaa öljyjen lisääminen. Tässä kohtaa on hyvä käyttää, jotakin huoltotelinettä jossa vaimentimet saa pysymään pystyssä kasaamisen ajan.
Riippuen iskunvaimentimen tyypistä on korkien asentamisessa eri tavat edetä. Kaikissa vaimennintyypeissä on kumminkin tärkeää, että vaimennin on aina kohtisuorassa ylöspäin jolloin ilmakuplat pääsee aina esteettä ylöspäin.
Vaimentimia löytyy erilaisilla korkkityypeillä:
Emulsiovaimentimet:
Vaimentimessa ilma sallitaan seota öljyyn vaimentimen toimiessa. Tämän tyypin vaimentimissa on tärkeää huomioda se, että kasatun vaimentimen sisälle ei kuulu jäädä ylimääräistä ilmaa silloin kun vaimentimen varsi on painettuna kokonaan sisälle.
Emulsiovaimentimissa korkkityyppejä on:
”Bleeder”-mallisia eli ylimääräinen ilma päästetään korkissa olevasta ilmausruuvista pois
Sekä sitten sellaisia joista ylimääräinen öljy ja ilma tulee korkin kierteen välistä.
Molempia korkkeja käytettäessä vaimentimen sylinteri kannattaa täyttää aivan piripintaan, jotta korkkia asennettaessa korkin sisällä oleva tilavuus varmasti täyttyy öljystä ja ylimääräinen öljy pääsee valumaan ulos.
Bleederkorkkia käytettäessä ruuvaa korkki paikalleen. Sormikireys riittää siten, että siitä tulee tiivis. Tämän jälkeen paina vaimentimen varsi pohjaan asti jolloin korkin ilmausruuvin reiästä pitäisi tulla ylimääräinen ilma ja öljy ulos. Kun varsi on painettu kokonaan sisään ja öljyä tulee ulos niin tiedät että vaimentimessa ei ole enää kuin öljyä sisällä. Kierrä nyt ruuvi paikalleen. Pumppaa vartta muutaman kerran sisään ja ulos. Jos vaimentimen sisälle jäi selkeästi ilmaa niin lisätään öljyä vaimentimeen ja suoritetaan ilmaus uudelleen.
Mikäli korkissa ei ole ilmausruuvia niin silloin täytetään vaimennin täyteen ensin öljyllä. Ennen kuin korkki kierretään paikalleen voi korkin sisälle tiputtaa pari tippaa öljyä jolloin korkin tilavuus on valmiiksi täynnä öljyä. Tämän jälkeen kierrä korkki löysästi paikalleen ja työnnä rauhallisesti männänvarsi pohjaan saakka. Korkin kierteen välistä tulisi tulla kaikki ilma ja ylimääräinen öljy ulos. Pidä mäntä painettuna pohjaan ja kierrä korkki rauhallisesti loppuun asti kiinni jolloin loput ylimääräiset öljyt tulevat ulos. Tämän jälkeen pumppaa muutaman kerran ja tunnustele jäikö vaimentimeen vielä ilmaa, jos jäi niin toistetaan ilmaus.
Emulsiovaimentimeen ei tulisi jäädä yhtään reboundia eli sisään työnnetty männänvarsi ei tulisi työntyä ulos juuri ollenkaan kun sen vapauttaa. Tärkeintä on, että reaktio olisi saman pään vaimentimissa (etu/taka) olisi samanlaiset eli vaimennusarvot olisivat vastaavat. Tällöin vaimennus toimii samalla tavalla vasemmalla ja oikealla puolella.
Bladder eli tutilliset korkit
Jos käytössäsi on tuttikorkit (Bladder) niin kasaus suoritetaan lähes kuten emulsio vaimentimessa jossa ei ole ilmausruuvia. Aloitusvaiheessa yleensä riittää että öljyä on 1-2mm korkin yläreunasta, koska tutti syrjäyttää tilavuutta vaimentimesta. Erona on, että tuttikorkeilla voidaan vaikuttaa myös vaimentimen reboundiin eli sisäänvaimennuksen luonteeseen tehden siitä progressiivisemman mitä enemmän reboundia asetetaan (mitä pidemmälle vaimennin joustaa sitä jäykempi siitä tulee). Tuttikorkki estää myös öljyn vaahtoutumisen jolloin vaimentimen toiminta pysyy pitkänkin ajoerän samanlaisena.
Kasaaminen tapahtuu kuten emulsiovaimentimenkin jossa ei ole ilmaruuvia sillä erolla, että tuon reboundin määrä määrätään sillä kuinka paljon männänvartta jätetään ulos korkkia kierrettäessä kiinni.
Kasatessa aloita sillä, että paina männän varsi haluamaasi etäisyyteen (rebound) ja tue se pöydän pintaan samalla, kun kierrät korkin kiinni, jotta varsi ei pääse työntymään ulos. Kun molemmat vaimentimet on kasattu valmiiksi, pumppaa muutaman kerran vaimenninta ja paina se täysin kasaan ja vapauta. Toimi näin molempiin vaimentimiin ja varmista että männänvarsi palautuu saman verran. Mikäli toinen palautuu liian paljon ulos on sisällä liiaksi öljyä. Tai jos varsi palautuu liian vähän on siellä liian vähän öljyä.
Tip! Voidaan sanoa, että hyvä ”perussetuppi” reboundiin löytyy kun jättää 1/3 vartta työntämättä sisälle kasausvaiheessa jolloin vaimentimen jää vähän reboundia. Voi kasata myös varsi kokonaan sisään työnnettynä. Molemmat tekevät rauhallisen ja neutraalin tuntuisen lopputuloksen.
Huom! Huomaa kumminkin ettei mäntä saisi vaurioittaa tuttia kasausvaiheessa eikä mäntä saisi litistää tuttia korkkiin täysin kokoonpainettuna.
Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.
Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.
Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Matkahuollon Lähellä Paketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.
Posti:
Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.
* Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 5,90€
* Kirjelähetykset ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.
Matkahuolto:
*Toimitusmaksu paketeilla alkaen 4,90€ ja yli 100€ tilaukset toimituskuluitta
Nouto Matkahuollon palvelupisteestä: Toimitus valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen, kuten pakettiautomaattiin, Matkahuoltoon, K-Marketiin tai R-kioskiin pääsääntöisesti 1-2 työpäivän aikana, isoimmissa kaupungeissa myös lauantaisin. Saat ilmoituksen heti, kun pakettisi on noudettavissa.
Katso lähin Matkahuollon palvelupiste: https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet
Nouto:
Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.
Jos lähetyksesi ei ole saapunut tavanomaisessa ajassa, tarkista ensin seuranta nähdäksesi, onko viivästykselle annettu jokin syy. Jos seurannan mukaan tilauksesi on toimitettu, mutta et ole saanut sitä, ota meihin yhteyttä heti, jotta voimme auttaa sinua tilauksesi kanssa. Jos et ota meihin yhteyttä 14 päivän kuluessa siitä, kun seuranta näyttää tilauksesi toimitetuksi, mahdollisuutemme auttaa sinua ovat erittäin pienet.
Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Mobiilimaksuista Mobilepay, Pivo ja Apple Pay onnistuvat. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Waley ja OP Lasku), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut).
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com
Klarnan ehdot löydät täältä
Lue osamaksuohjeistus täältä.
Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.
Hyväksymme uusien tuotteiden palautuksen aina 90 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.
Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Myös tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse palautuvan tuotteen toimituskulun varastollemme.
Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.
Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 10€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.
Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.
Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.
Lue palautusohjeista lisää täältä.
Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.
Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.
Elektroniikka:
Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas). Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.
Varaosat ja muut komponentit:
Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.