Juottaminen/kolvaaminen on RC-harrastuksessa yksi niistä taidoista, joka kannattaa opiskella varhaisessa vaiheessa. Jouttamista tarvitaan silloin, kun esimerkiksi vaihdetaan akkuun sopiva liitin tai moottorin vaihdon yhteydessä. Juottamista kannattaa harjoitella hieman alussa, jotta oppii tekniikan ja pääsee rutiiniin kiinni.
Juottamisen perusidea on juottaa kaksi metallia toisiinsa käyttäen välissä juotostinaa. Jotta juottaminen onnistuu tulee molempien pintojen olla lämpötilaltaan korkeampia, kuin juotostinan sulamispiste. Juotettavien pintojen lämpötila nostetaan juotoskolvilla jossa on sähköllä tai kaasulla kuumeneva kärki. Kolvin kärki painetaan liitettävää pintaa vasten jolloin lämpö johtuu kärjestä liitettävälle pinnalle. Pintojen lämpötilan noustessa yli tinan sulamispisteen tina sulaa pintojen väliin ja luo liitoksen.
Huom! Hyvät liitokset ovat virrankulun kannalta erittäin tärkeitä. Huonot liitokset aiheuttavat virtahävikkiä ja sekä radio-/toimintahäiriöitä.
Tarvittavat työkalut:
Huom! Johdot ja liittimet lämpiävät juotettaessa, joten tarpeen tullen varaudu suojahanskoilla.
Seuraamalla seuraavia askeleita pääset helposti kiinni juottamisen rutiiniin.
1. Laita kolvi lämpiämään (kolvista riippuen 5-15min). Kolvin tulee olla käyttölämpötilassa ennen juottamisen aloittamista
2. Kastele puhdistustyyny. Jos tyynyä ei ole niin pala talouspaperia monin kerroin taitettuna ja kasteltuna käy hyvin.
3. Valmistele juotettavat pinnat:
- Kuori liitettävistä johdoista 3-5mm matkalta eriste
- Leikkaa kutistesukasta tarvittavan mittaiset pätkät liitoksien suojaamiseksi tarvittaessa
- Tarkista liittimien merkinnät ( + & - tai ABC ) valmiiksi ennen juottamista.
Pro Tip: Jos juotat johtoa muovirunkoiseen liittimeen kannattaa juotoksen ajaksi kytkeä vastakkainen irrallinen liitin paikalleen, jotta vältytään vääntymiltä johtimien lämmetessä.
4. Sulata pätkä tinaa kolvn kärkeen ja paina kolvin kärjellä kuorittua johtimen päätä niin kauan, että saat juotettua johdon päähän tinaa. Katso että koko johdin ympäriinsä on imenyt tinaa itseensä.
-Hyvin sulaneen tinan tunnistat siitä, että johdon yksittäiset säikeet näkyvät sulaneen tinan alta. Tällöin tina on ”uinut” kunnolla johtimeen.
5. Sulatetaan seuraavaksi liitettävälle pinnalle (esim. liitin) pieni kerros tinaa.
- Puhdista ensin kolvin kärki puhdistustyynyyn/paperiin.
- Sulata pätkä tinaa kolvin kärkeen ja paina kolvi liitospinnalle siten, että kärkeen sulanut tina jää kolvin ja pinnan väliin.
- Kun sulanut tina ”ui” liitospintaan voit lisätä hieman tinaa pinnalle.
6. Puhdista kolvin kärki tyynyyn
- Pujoita tarvittaessa kutistesukka johtoon tässä vaiheessa
7. Aseta juotettavat kohteet päällekään (tai päittäin, miten ne nyt on tarkoitus juottaakaan) ja pidä pieni paino kokoajan juotettavien pintojen suuntaan. Juota taas tippa tinaa kolvin kärkeen ja paina kolvilla liitoksen päälle tai sivuun siten, että tinatippa jää taas kolvin ja pinnan väliin.
8. Näet kun tina lähtee sulamaan johdossa ja liitospinnalla. Odota kunnes tina on kauttaaltaan sulanut ja huomaat kuinka johtoa saa nyt painettua helposti juotospintaa kohden. Johdon tulee osua liitospintaan ja silloin se on kyllin lähellä. Ota kolvi pois ja odota että tina jähmettyy ja anna jäähtyä.
- Liitoksen jäähdyttyä vedä kutistesukka liitoksen suojaksi ja kutista sukka
Onnistuneen liitoksen tunnistat siitä, että tina yhtyy pintoihin tasaisesti eikä jää ”pisaraksi” pinnalle.
Ennen akun kytkemistä laitteeseen AINA tupla tarkistus, että johtimet ovat juotettu oikein. Plussa plussaan, miinus miinukseen jne.
Onnea harjoitteluun.
Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.
Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.
Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Matkahuollon Lähellä Paketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.
Posti:
Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.
* Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 4,90€ ja yli 100€ ostokset kulkevat rahtivapaasti.
* Kirjelähetykset ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.
Matkahuolto:
Nouto Matkahuollon palvelupisteestä: Toimitus valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen, kuten pakettiautomaattiin, Matkahuoltoon, K-Marketiin tai R-kioskiin pääsääntöisesti 1-2 työpäivän aikana, isoimmissa kaupungeissa myös lauantaisin. Saat ilmoituksen heti, kun pakettisi on noudettavissa.
Katso lähin Matkahuollon palvelupiste: https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet
Nouto:
Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.
Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Mobiilimaksuista Mobilepay, Pivo ja Apple Pay onnistuvat. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Waley ja OP Lasku), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut).
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com
Klarnan ehdot löydät täältä
Lue osamaksuohjeistus täältä.
Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.
Hyväksymme uusien avaamattomien tuotteiden palautuksen aina 50 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.
Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen tämä edellyttää vaihdettavan tuotteen olevan käyttämätön ja avaamattomassa paketissa. Toisin sanoen palautettavan tuotteen tulee olla uudenveroisessa myyntikunnossa. Tarkastamme tuotteen jälleenmyyntikunnon sen saavuttua meille. Tarkistuksen jälkeen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse toimituskulun varastollemme.
Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.
Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön ja täydellisessä myyntikunnossa. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 20€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.
Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.
Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.
Lue palautusohjeista lisää täältä.
Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.
Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.
Elektroniikka:
Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas). Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.
Varaosat ja muut komponentit:
Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.