Perustuu arvosteluun.

Hyvää Pääsiäistä! Käytä alennuskoodia 15YEARS saadaksesi -50 % rahdeista!

Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

Ensimmäistä polttomoottoriautoa hankkivalle tietoa

Polttomoottoriauton hankinta

Polttomoottoriautoa hankittaessa on hyvä ottaa huomioon, että pakissa tarvitaan muutamia tarvikkeita joita sähköautojen kanssa ei tarvita. Kun tarvikkeet ja työkalut ovat kunnossa niin silloin polttomoottoriautojen kanssa on paljon helpompi tulla toimeen.

Yleensä ajovalmiin autosarjan kanssa aloittaminen on lähtökohtaisesti helpompaa.

RTR vaihtoehto

Check list:
  • Auto jossa vetokäynnistin
  • Vastaanottimen akku - Varmista jännite, RTR autoissa yleensä 6v 
  • Hehkulaite ja sille laturi – hehkut ovat standardeja tänä päivänä
  • Tulppa-avain sekä säätöruuvimeisseli kaasuttimelle - litteä tasapäinen
  • väh. 2 varatulppaa – Varmista tulppatyyppi Standard vai Turbo
  • väh. 2 kpl valmiiksi öljyttyjä ilmanpuhdistimia (kotiin kaappiin useita puhtaita)
  • Ilmanpuhdistin öljyä
  • Sammutustyökalu – Kuminen tai muovinen
  • Tankkauspullo jossa hyvä nokka
  • Polttoainetta (muista ravistaa ennen tankkausta)

Kit - vaihtoehto

Rakennussarjasta kun lähdetään rakentamaan ajovalmista pakettia niin näiden lisäksi tarvitaan muutamia tarvikkeita.

  • Autosarja
  • Servo ohjaukseen +18kg (huomaa vastaanottimen akun jännite)
  • Servo kaasulle ja jarrulle +18kg (huomaa vastaanottimen akun jännite)
  • Moottori – Huomaa koko 2.1cc (.12) vai 3.5cc (.21) - O.S tai FX on varma valinta
  • Moottorille pilli ja käyrä - huomaa moottorin suunta käyrän ja pillin kanssa (buggy vai rata)
  • Kaasulle palautusjousi
  • Starttiboxi jolla moottori saadaan käymään – Huomaa moottorin suunta (Buggy vai rata)
  • Starttiboxille akku/Akut – yleensä 2S+2S tai yksi 4S lipo - Huomaa näiden liittimet ja stopparit autolle
  • Vastaanottimelle akku (Hump vai pötkö) – jos teet 2S lipolla niin huomioi HV servot
  • Radiolaitteet tulee olla sellaiset joissa on EPA säädöt servojen liikeradoille sekä Failsafe
  • Renkaat - Rakennussarjoissa ei yleensä tule mukana
  • Korimaalia: Spraymaali polykarbonaatille tai ruiskumaalia
  • Ruuvilukite – Moni kohde on sellainen johon tarvitaan polttomoottoriautossa
Kasaamisesta

Polttomoottoriautoa kasatessa on tärkeää muistaa, että rakentamisen jälkeen on täytyy varata aikaa muutamiin säätökohteisiin joita sähköautoissa ei tarvitse huomioida.

Jarrulinkit ja niiden liikeradat.

Jarrulinkkien asennuksessa on tärkeää huomioida, että linkit liikkuvat esteettä ja jarrun kontaktikohta olisi servon liikkeradan keskivaiheilla (ellet sitten tiedä haluavasi sitä eri kohdalle). Jos autossa on etu- ja takajarru niin alkuun säätö on parempi tehdä siten, että molemmat alkavat jarruttamaan samalla kohdalla

Jarruvoimaa säädettäessä on hyvä lähteä siitä, että renkaat eivät mene lukkoon asti. Työntäessä autoa esim karhealla betonilla renkaat pitää saada pyörimään työnnettäessä.

Huomaa myös että jarrupalojen sisäänajauduttua ja niiden kuluessa joudut palaamaan tähän säätöön.

Kaasulinkki

Kaasulinkki tulee samalta servolta kuin jarrulinkitkin, mutta eri puolelta akselia omalta varreltaan. Kun painat jarrua kaasulinkissä oleva jousi painuu kasaan mahdollistaa servon liikkeen runnomatta kaasuttimen luistia rikki. Huomioi kasatessa että jousessa on tarpeeksi liikevaraa servovarrelle liikkua.

Kaasulinkin maksimiliikkeet tulee määrittää siten, että jarruttaessa linkin jousi painaa luistia kokoajan kiinni päin pitäen luistin tyhjäkäyntiruuvia vasten. Kaasun maksimiliike luistia avatessa tulee olla siten että imukurkkua katsottaessa näet imukanavan aukeavan täysin pyöreäksi, mutta siten että luistiin jää hieman liikevaraa vielä jäljelle. Tällä varmistutaan siitä ettei servo revi kaasutinta ajettaessa täydellä kaasulla.

Kun näitä säätöjä aloitetaan tekemään pyritään siihen, että linkit saadaan paikoilleen ohjaimen kaikkien kaasun trimmien ollessa keskellä. Jos jostain syystä linkkien asettaminen ei onnistu servovarren asennosta johtuen tulee käyttää ainoastaan ohjaimen Sub-trim asetusta jolla yleensä säädetään liikettä siten, että kaasuservo pitää kaasuttimen luistia kiinni.

Tee nämä tarkistukset kasausvaiheessa ennen kuin edes konetta yritetään käynnistää. Näiden säätöön ei kannata paneutua sisäänajon aikana tai radalla. Huoltaessasi autoa on hyvä tarkistaa että kaasulinkin säädöt ovat pysyneet kohdillaan ja rajoittimet eivät ole luistaneet.

Failsafe

Lopuksi säädä vastaanottimen Failsafe asetus siten, että Kaasu menee varmasti kiinni ja jarru noin puoliväliin. Tällä varmistutaan siltä ettei auto karkaa signaalin katkettua.

Lisää vielä kaasuluistille palautusjousi tai kumilanka siltä varalta jos akku irtoaa niin jousi vetää luistin kiinni estäen auton karkaamisen.

Tärkeää! seuraa auton ohjekirjaa säätöjen ja linkkien asennuksessa, jotta saat linkit kerralla kuntoon.

Starttiboxi

Starttiboxin tarkoitus on pyörittää moottoria vauhtipyörästä ja käynnistää moottori. Boxissa itsessään ei ole muuta säädettävää kuin auton asennon määräävät stopparit joita voi säätää sivu ja pituus suunnassa.  Stoppareilla säädetään auto asettumaan aina samalle kohdalle jossa boxin kumipyörä pääsee osumaan moottorin vauhtipyörään eikä laahaa pohjalevyn vauhtipyörän aukon nurkkaan.  Käytä tähän säätämiseen sen verran aikaa kuin se ottaa, jotta auto asettuu mahdollisimman hyvin aina paikalleen. Näin säästät käynnistyspyörää ja radalla operointi on paljon miellyttävämpää.

Huom!  Varmista myös vielä ennen ensimmäistä käynnistystä että boxin pyörimissuunta on oikein ettet yritä käynnistää moottoria väärin päin.

Tietoa meistä

RC tietoutta

RC tietoutta

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Kieli

Valuutta

Oma tili

Asiakaspalvelu

Lisätietoa

Toivelista

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.