Hyvää Pääsiäistä! Käytä alennuskoodia 15YEARS saadaksesi -50 % rahdeista!
Polttomoottoriautoa hankittaessa on hyvä ottaa huomioon, että pakissa tarvitaan muutamia tarvikkeita joita sähköautojen kanssa ei tarvita. Kun tarvikkeet ja työkalut ovat kunnossa niin silloin polttomoottoriautojen kanssa on paljon helpompi tulla toimeen.
Yleensä ajovalmiin autosarjan kanssa aloittaminen on lähtökohtaisesti helpompaa.
Rakennussarjasta kun lähdetään rakentamaan ajovalmista pakettia niin näiden lisäksi tarvitaan muutamia tarvikkeita.
Polttomoottoriautoa kasatessa on tärkeää muistaa, että rakentamisen jälkeen on täytyy varata aikaa muutamiin säätökohteisiin joita sähköautoissa ei tarvitse huomioida.
Jarrulinkit ja niiden liikeradat.
Jarrulinkkien asennuksessa on tärkeää huomioida, että linkit liikkuvat esteettä ja jarrun kontaktikohta olisi servon liikkeradan keskivaiheilla (ellet sitten tiedä haluavasi sitä eri kohdalle). Jos autossa on etu- ja takajarru niin alkuun säätö on parempi tehdä siten, että molemmat alkavat jarruttamaan samalla kohdalla
Jarruvoimaa säädettäessä on hyvä lähteä siitä, että renkaat eivät mene lukkoon asti. Työntäessä autoa esim karhealla betonilla renkaat pitää saada pyörimään työnnettäessä.
Huomaa myös että jarrupalojen sisäänajauduttua ja niiden kuluessa joudut palaamaan tähän säätöön.
Kaasulinkki
Kaasulinkki tulee samalta servolta kuin jarrulinkitkin, mutta eri puolelta akselia omalta varreltaan. Kun painat jarrua kaasulinkissä oleva jousi painuu kasaan mahdollistaa servon liikkeen runnomatta kaasuttimen luistia rikki. Huomioi kasatessa että jousessa on tarpeeksi liikevaraa servovarrelle liikkua.
Kaasulinkin maksimiliikkeet tulee määrittää siten, että jarruttaessa linkin jousi painaa luistia kokoajan kiinni päin pitäen luistin tyhjäkäyntiruuvia vasten. Kaasun maksimiliike luistia avatessa tulee olla siten että imukurkkua katsottaessa näet imukanavan aukeavan täysin pyöreäksi, mutta siten että luistiin jää hieman liikevaraa vielä jäljelle. Tällä varmistutaan siitä ettei servo revi kaasutinta ajettaessa täydellä kaasulla.
Kun näitä säätöjä aloitetaan tekemään pyritään siihen, että linkit saadaan paikoilleen ohjaimen kaikkien kaasun trimmien ollessa keskellä. Jos jostain syystä linkkien asettaminen ei onnistu servovarren asennosta johtuen tulee käyttää ainoastaan ohjaimen Sub-trim asetusta jolla yleensä säädetään liikettä siten, että kaasuservo pitää kaasuttimen luistia kiinni.
Tee nämä tarkistukset kasausvaiheessa ennen kuin edes konetta yritetään käynnistää. Näiden säätöön ei kannata paneutua sisäänajon aikana tai radalla. Huoltaessasi autoa on hyvä tarkistaa että kaasulinkin säädöt ovat pysyneet kohdillaan ja rajoittimet eivät ole luistaneet.
Lopuksi säädä vastaanottimen Failsafe asetus siten, että Kaasu menee varmasti kiinni ja jarru noin puoliväliin. Tällä varmistutaan siltä ettei auto karkaa signaalin katkettua.
Lisää vielä kaasuluistille palautusjousi tai kumilanka siltä varalta jos akku irtoaa niin jousi vetää luistin kiinni estäen auton karkaamisen.
Starttiboxin tarkoitus on pyörittää moottoria vauhtipyörästä ja käynnistää moottori. Boxissa itsessään ei ole muuta säädettävää kuin auton asennon määräävät stopparit joita voi säätää sivu ja pituus suunnassa. Stoppareilla säädetään auto asettumaan aina samalle kohdalle jossa boxin kumipyörä pääsee osumaan moottorin vauhtipyörään eikä laahaa pohjalevyn vauhtipyörän aukon nurkkaan. Käytä tähän säätämiseen sen verran aikaa kuin se ottaa, jotta auto asettuu mahdollisimman hyvin aina paikalleen. Näin säästät käynnistyspyörää ja radalla operointi on paljon miellyttävämpää.
Huom! Varmista myös vielä ennen ensimmäistä käynnistystä että boxin pyörimissuunta on oikein ettet yritä käynnistää moottoria väärin päin.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.