Yli 100€ Tilaukset Matkahuollolla Toimituskuluitta Koko Suomeen!
Johdantona: Halusimme järjestää kilpailun jossa palkintona olisi jotain erilaista. Käynnistimme yhteistyön yhden Suomen tunnetuimman ja maailmallakin palkitun (Scale Builders Guild) Scale Crawling harrastaja Heikki Halmeen ("halme" lukuisilla foorumeilla).Käytännössä rakensimme paketin FTX Outback2 rungon ympärille ja annoimme taiteilijalle hyvinkin vapaat kädet toteuttaa autosarjasta omansa näköinen.
Rakentajan omasta kynästä projektin etenemisestä
lisää.
Kirjoittanut Heikki Halme
FTX Outback 2 Roller Chassis setti on erinomainen alusta persoonallisen radio-ohjattavan maastoauton rakentamiseen. Paketti sopii hyvin perustiedot omaavalle aloittelijallekin ja pientä huolellisuutta noudattaen saa helposti näyttävää jälkeä aikaiseksi! Setti toimitetaan valmiiksi rakennettuna autona ja korivaihtoehtoja on kolme erilaista. Korit ovat maalaamattomia polykarbonaattikoreja.
Roller Chassis -kitin mukana ei tule muita sähköosia moottoria ja puskureihin valmiiksi asennettuja valoja lukuunottamatta.
Tähän projektiin valikoituivat seuraavat modernit sähkötekniset
saavutukset:
Nopeudensäädin: Quicrun 1060 Brushed
Servo:
Highest DT450 jossa vääntöä 7.9kg.cm
Akku: 2S Halko Dark Core 5000mAh 7.4V
Lisäksi sähköihin tarvittiin Deans-liitinpari juotostarvikkeineen, nippusiteitä ja kaksipuoleista teippiä.
Korin maalaus:
Korin pohjatyöt kannattaa tehdä huolella etenkin jos halutaan että auton ikkunat jäävät läpinäkyviksi. Mukana tulevat myös yksinkertaiset harmaat ikkunatarrat jolloin kori voidaan maalata nopeasti sisäpuolelta yhteen väriin ilman suurempia maskausoperaatioita. Polykarbonaattikoreja maalattaessa tulee muistaa oikea maalausjärjestys niin että tummat alueet ja sävyt maalataan ennen vaaleita.
Korin sisäpuolelle levitetään ns. nestemaski vähintään kolmeen kertaan ikkunoita, valoumpioita ja mustiksi jääviä alueita lukuunottamatta. Maskin annetaan kuivua levityskertojen välissä. Nestemaskia leikataan varovasti askarteluveitsen kanssa ja suoriksi haluttavat rajaukset kannattaa tehdä teipillä. Teippien kanssa voi käyttää luovuuttakin! Käytin ulkopuolelle tarkoitetut ikkunatarrat sisäpuolella maskeina ja valmiita pyöreänmuotoisia tarroja.
Tosin kuin lexan-korien kanssa yleensä, tälläkertaa auton pääväri maalataan korin ulkopuolelle ja peitetään mattalakalla. Sisäpuolelle maalataan ensin mustiksi jäävät alueet eli kumitiivisteet, konepellin keskialue ja lokasuojien levikkeet. Näiden jälkeen nestemaski sekä teipit poistetaan ja kori maalataan sisäpuolelta hopealla, imitoimaan korimallin esikuvan alkuperäistä valmistusmateriaalia, alumiinia. Tarkoituksena olisi että pintamaali ajan kanssa kiviin hankautuasseen paljastaa läpinäkyvän korin alta metallisävyä luoden realistisemman vaikutelman maalipinnan kulumisesta.
Maskiteipin kanssa tulee olla todella huolellinen ja painaa teipin
reunat huolellisesti kiinni. Onneksi tälläkertaa valumat eivät
haittaa koska kori saa vielä lopullisen maalina ulkopintaan.
Korissa on ulkopuolella suojakalvo jota kannattaa käyttää myös maskina. Kalvosta leikataan varovasti askarteluveitsellä irti ne alueet jotka halutaan maalata pintaväriin. Mustaksi jäävät alueet jäävät vielä toistaiseksi peittoon.
Punainen väri pintaan ja sen päälle vielä Tamiyan mattalakka (PS-55) maalin liiallista kiiltoa tasoittamaan. Suojakalvon irroittamalla paljastuu lexanin sisäpinnalla oleva hopeinen pohjaväri.
Seuraavaksi maalataan korin ulkopuolelle musta väri. Tässä projektissa käytettiin harrastajaporukoissa jo entuudestaan testattua ja hyväksihavaittua maalivaihtoehtoa eli Mastonin Rubber Spray -kumimaalia. Tämäkin vaihe luonnollisesti vaatii huolellisen maskauksen onnistueen lopputuloksen varmistamiseksi!
Leikattu kori näyttää tältä..
..ja tältä! Lavamalliin muokkaaminen keventää ja jopa virtaviivaistaa auton olemusta
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.