Johdantona: Halusimme järjestää kilpailun jossa palkintona olisi jotain erilaista. Käynnistimme yhteistyön yhden Suomen tunnetuimman ja maailmallakin palkitun (Scale Builders Guild) Scale Crawling harrastaja Heikki Halmeen ("halme" lukuisilla foorumeilla).Käytännössä rakensimme paketin FTX Outback2 rungon ympärille ja annoimme taiteilijalle hyvinkin vapaat kädet toteuttaa autosarjasta omansa näköinen.
Rakentajan omasta kynästä projektin etenemisestä
lisää.
Kirjoittanut Heikki Halme
FTX Outback 2 Roller Chassis setti on erinomainen alusta persoonallisen radio-ohjattavan maastoauton rakentamiseen. Paketti sopii hyvin perustiedot omaavalle aloittelijallekin ja pientä huolellisuutta noudattaen saa helposti näyttävää jälkeä aikaiseksi! Setti toimitetaan valmiiksi rakennettuna autona ja korivaihtoehtoja on kolme erilaista. Korit ovat maalaamattomia polykarbonaattikoreja.
Roller Chassis -kitin mukana ei tule muita sähköosia moottoria ja puskureihin valmiiksi asennettuja valoja lukuunottamatta.
Tähän projektiin valikoituivat seuraavat modernit sähkötekniset
saavutukset:
Nopeudensäädin: Quicrun 1060 Brushed
Servo:
Highest DT450 jossa vääntöä 7.9kg.cm
Akku: 2S Halko Dark Core 5000mAh 7.4V
Lisäksi sähköihin tarvittiin Deans-liitinpari juotostarvikkeineen, nippusiteitä ja kaksipuoleista teippiä.
Korin maalaus:
Korin pohjatyöt kannattaa tehdä huolella etenkin jos halutaan että auton ikkunat jäävät läpinäkyviksi. Mukana tulevat myös yksinkertaiset harmaat ikkunatarrat jolloin kori voidaan maalata nopeasti sisäpuolelta yhteen väriin ilman suurempia maskausoperaatioita. Polykarbonaattikoreja maalattaessa tulee muistaa oikea maalausjärjestys niin että tummat alueet ja sävyt maalataan ennen vaaleita.
Korin sisäpuolelle levitetään ns. nestemaski vähintään kolmeen kertaan ikkunoita, valoumpioita ja mustiksi jääviä alueita lukuunottamatta. Maskin annetaan kuivua levityskertojen välissä. Nestemaskia leikataan varovasti askarteluveitsen kanssa ja suoriksi haluttavat rajaukset kannattaa tehdä teipillä. Teippien kanssa voi käyttää luovuuttakin! Käytin ulkopuolelle tarkoitetut ikkunatarrat sisäpuolella maskeina ja valmiita pyöreänmuotoisia tarroja.
Tosin kuin lexan-korien kanssa yleensä, tälläkertaa auton pääväri maalataan korin ulkopuolelle ja peitetään mattalakalla. Sisäpuolelle maalataan ensin mustiksi jäävät alueet eli kumitiivisteet, konepellin keskialue ja lokasuojien levikkeet. Näiden jälkeen nestemaski sekä teipit poistetaan ja kori maalataan sisäpuolelta hopealla, imitoimaan korimallin esikuvan alkuperäistä valmistusmateriaalia, alumiinia. Tarkoituksena olisi että pintamaali ajan kanssa kiviin hankautuasseen paljastaa läpinäkyvän korin alta metallisävyä luoden realistisemman vaikutelman maalipinnan kulumisesta.
Maskiteipin kanssa tulee olla todella huolellinen ja painaa teipin
reunat huolellisesti kiinni. Onneksi tälläkertaa valumat eivät
haittaa koska kori saa vielä lopullisen maalina ulkopintaan.
Korissa on ulkopuolella suojakalvo jota kannattaa käyttää myös maskina. Kalvosta leikataan varovasti askarteluveitsellä irti ne alueet jotka halutaan maalata pintaväriin. Mustaksi jäävät alueet jäävät vielä toistaiseksi peittoon.
Punainen väri pintaan ja sen päälle vielä Tamiyan mattalakka (PS-55) maalin liiallista kiiltoa tasoittamaan. Suojakalvon irroittamalla paljastuu lexanin sisäpinnalla oleva hopeinen pohjaväri.
Seuraavaksi maalataan korin ulkopuolelle musta väri. Tässä projektissa käytettiin harrastajaporukoissa jo entuudestaan testattua ja hyväksihavaittua maalivaihtoehtoa eli Mastonin Rubber Spray -kumimaalia. Tämäkin vaihe luonnollisesti vaatii huolellisen maskauksen onnistueen lopputuloksen varmistamiseksi!
Leikattu kori näyttää tältä..
..ja tältä! Lavamalliin muokkaaminen keventää ja jopa virtaviivaistaa auton olemusta
Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.
Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.
Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Matkahuollon Lähellä Paketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.
Posti:
Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.
* Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 4,90€ ja yli 100€ ostokset kulkevat rahtivapaasti.
* Kirjelähetykset ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.
Matkahuolto:
Nouto Matkahuollon palvelupisteestä: Toimitus valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen, kuten pakettiautomaattiin, Matkahuoltoon, K-Marketiin tai R-kioskiin pääsääntöisesti 1-2 työpäivän aikana, isoimmissa kaupungeissa myös lauantaisin. Saat ilmoituksen heti, kun pakettisi on noudettavissa.
Katso lähin Matkahuollon palvelupiste: https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet
Nouto:
Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.
Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Mobiilimaksuista Mobilepay, Pivo ja Apple Pay onnistuvat. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Waley ja OP Lasku), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut).
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com
Klarnan ehdot löydät täältä
Lue osamaksuohjeistus täältä.
Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.
Hyväksymme uusien avaamattomien tuotteiden palautuksen aina 50 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.
Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen tämä edellyttää vaihdettavan tuotteen olevan käyttämätön ja avaamattomassa paketissa. Toisin sanoen palautettavan tuotteen tulee olla uudenveroisessa myyntikunnossa. Tarkastamme tuotteen jälleenmyyntikunnon sen saavuttua meille. Tarkistuksen jälkeen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse toimituskulun varastollemme.
Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.
Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön ja täydellisessä myyntikunnossa. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 20€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.
Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.
Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.
Lue palautusohjeista lisää täältä.
Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.
Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.
Elektroniikka:
Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas). Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.
Varaosat ja muut komponentit:
Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.