Ohjauservon vaihtaminen tulee ajankohtaiseksi silloin, kun vanha servo hajoaa tai jos haluaa päivittää esim. RTR autosarjan ohjausservon parempaan. Servon vaihdossa on tärkeää huomioida tärkeät seikat ennen servon hankintaa ja servoa asentaessa.
Helpoin tapa korvata vioittunut servo on ostamalla vastaava malli, kuin autossa oli entuudestaan. Mikäli halutaan päivittää parempaan tulee ensin selvittää millainen servo autoosi sopii ja millaisilla suoritusarvoilla oleva servo on riittävä. Normaalisti yleisimpien 1:10 ja 1:8 kokoluokien autoissa on käytössä ”Standard”-kokoinen servo. Mikäli epäilet servon kokoa on helppo varmistua asiasta, kun mittaat alkuperäisen servon fyysiset mitat ja uutta servoa valittaessa varmistaa uuden servon fyysisen koon.
Seuraavaksi servon valinnassa on tärkeää valita kyllin vahva ja nopea servo autosi tarpeisiin. Servon riittävään vahvuuteen ei ole olemassa mitään oikeaa taulukkoa, joten ensisijaisesti kannattaa tarkistella servovalmistajien suosituksia. Varsinkin ohjauksessa on tärkeää, että servo on kyllin nopea ja tarpeeksi vahva, jotta se jaksaa ja ehtii ohjata autoa. Etenkin 4wd autoissa veto päällä ajettaessa vaaditaan servolta dynaamista voimaa kääntää renkaita haluttuun suuntaan.
Ohessa karkea suuntaa antava taulukko autoluokista ja niihin esimerkki sopivista servoista.
1:10 2WD Buggy / Short Course
Vääntö: 6-12kg Nopeus: max. 0,12s
Highest DS400
1:10 Touring yleensä Matalaprofiilinen
Vääntö: 6-15kg Nopeus: Max.0.1S
Highest DLP650 Kilpa- ja vakavaan harrastamiseen Tai Savöx SC-1251MG kevyeen käyttöön
1:10 4WD Buggy
Vääntö: 10-20kg Nopeus: max. 0.15s
Highest DT450
1:10 4WD Short Course
Vääntö: 15-25kg Nopeus: Max. 0.18s
Highest DS700
1:8 Autot
Vääntö : +20kg Nopeus Max. 0.2s
Highest DT750
Servojen hintahaitari on melkoinen. Servoissa käytännössä voidaan verrata hintaa suhteessa luotettavuuteen. Isojen valmistajien kuten Highest, Savöx ja Sanwa valmistamat servot maksavat enemmän, mutta vastaavasti niiden kestävyys ja luotettavuus on merkittävästi parempi verrattuna halvempiin samoilla suoritusarvoilla myytäviin ”merkittömiin” servoihin. Yhden merkkiservon elinkaaren aikana yleensä hajoaa muutama halpa ”merkitön”servo vaikka paperilla olisivatkin vastaavat tuotteet.
Korvattaessa toista servoa on tärkeää huomata myös tarkistaa alkuperäisen servovarren sopivuus uuteen servoon ja tarpeen tullen ostaa uusi varsi joka sopii uuteen servoon. Tämä siksi että servovalmistajat käyttävät eri hammastuksia akseleillaan. Yleisimmät ovat 23T (Sanwa, Acoms, Spektrum) ja 25T (Futaba, Highest, Savöx). Servovarsia on kahden tyyppisiä: lyhyet (yleisesti Touring ja 2wd buggyt) ja pitkät (yleisesti 1:8 Buggy). Polttomoottoriautoja varten löytyy erikseen kaksisarvisia (kaasu ja jarru varsi). Osa servovarsista on myös Offset-tyyppisiä, jotka tuovat servovartta ulospäin servon akselin suhteen. On myös mahdollista, että autoosi ei edellä mainitut yleismallin servovarret sovi vaan joudut käyttämään alkuperäistä servovartta.
Servon asentaminen
Uuden servon asentaminen paikalleen aloitetaan servon keskittämisellä:
1. Säädä ohjaimesi liikeradan asetukset 100%:in ( EPA, TRAVEL, ST D/R)
2. Säädä ohjaimesi Trim ja Sub Trim asetukset 0 eli keskelle
3. Kytke servo vastaanottimen ohjauskanavaan (ohjaus ch1. Kaasu/jarru ch.2)
4. Kytke ohjaimeen ja autoon virrat päälle jolloin näet servon keskittävän itsensä. Käännä tässä kohtaa rattia ja varmista, että servo kääntyy ja toimii normaalisti.
5. Sammuta autosta ja ohjaimesta virrat.
→ Servo on nyt keskitetty
Ohjaimesta tehtävät säädöt
Tämän jälkeen säädetään ohjaimesta servon toimintasuunta, maksimiliikkerata sekä keskikohta. Säädöt on hyvä tehdä auton renkaat ilmassa jolloin liikeradat on helpompi havaita.
Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.
Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.
Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Matkahuollon Lähellä Paketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.
Posti:
Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.
* Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 4,90€ ja yli 100€ ostokset kulkevat rahtivapaasti.
* Kirjelähetykset ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.
Matkahuolto:
Nouto Matkahuollon palvelupisteestä: Toimitus valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen, kuten pakettiautomaattiin, Matkahuoltoon, K-Marketiin tai R-kioskiin pääsääntöisesti 1-2 työpäivän aikana, isoimmissa kaupungeissa myös lauantaisin. Saat ilmoituksen heti, kun pakettisi on noudettavissa.
Katso lähin Matkahuollon palvelupiste: https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet
Nouto:
Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.
Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Mobiilimaksuista Mobilepay, Pivo ja Apple Pay onnistuvat. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Waley ja OP Lasku), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut).
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com
Klarnan ehdot löydät täältä
Lue osamaksuohjeistus täältä.
Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.
Hyväksymme uusien avaamattomien tuotteiden palautuksen aina 50 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.
Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen tämä edellyttää vaihdettavan tuotteen olevan käyttämätön ja avaamattomassa paketissa. Toisin sanoen palautettavan tuotteen tulee olla uudenveroisessa myyntikunnossa. Tarkastamme tuotteen jälleenmyyntikunnon sen saavuttua meille. Tarkistuksen jälkeen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse toimituskulun varastollemme.
Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.
Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön ja täydellisessä myyntikunnossa. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 20€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.
Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.
Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.
Lue palautusohjeista lisää täältä.
Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.
Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.
Elektroniikka:
Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas). Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.
Varaosat ja muut komponentit:
Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.