Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää

Mitä on bashaus? - EuroRC Harrastekirje #3/21

10.5.2021

Järjettömän Mäiskimisen Autuus

Morjesta pöytään. Kevät on monella tapaa ihanaa aikaa RC-elämäntyylille. Valoa riittää, eikä aluskasvillisuus ole vielä puskenut pintaan. Etenkin skalemaastureiden ajamiseen vuoden paras aika alkaa olla kohta käsillä. Nyt on myös hyvä aika vetää loppuun se projekti, jonka marraskuussa aloitit. Tänään ei kuitenkaan körötellä sunnuntai-ajelulla metsäpoluilla, vaan lyödään oikein kunnolla löylyä kiukaseen ja tutustutaan astetta äreämpiin vehkeisiin - RC bashereihin ja bashing-kulttuuriin!

Mitä on bashaus?

Me, jotka elämme ja hengitämme RC:tä, tiedämme toki mistä on kysymys. Lyhyesti kiteytettynä: kun puhutaan bashaamisesta tai bashauksesta, kyse on ajamisesta hauskanpito - ei kilpailu edellä. Bashauksessa autot rääkätään kestävyytensä äärirajoille: ajetaan lujaa, tehdään älyttömiä hyppyjä, eikä alastulon kanssa ole niin justiinsa. Kyse on, jos ei nyt vastuuttomasta, niin ainakin hyvin vallattomasta ja vapaasta ajamisesta jonka tarkoitus on olla mahdollisimman hauskaa ja siistiä! Auton rikkominen on kunnia-asia ja irti revenneet tukivarret jaetaan ylpeästi Instagramiin!

Joskus jurakaudella RC-autot olivat lähinnä kilpakäyttöön suunniteltuja. Materiaalit ja ratkaisut olivat hauraita, eikä autoilla juuri mäiskitty menemään, sillä niitä ei ollut tarkoitettu sitä varten. Ei kai nyt kukaan monen tonnin vehjettä silkasta ilosta riko? Vähänkään nopeammat autot olivat myös usein polttomoottorikäyttöisiä, eikä sellaista mielellään ehdoin tahdoin riko.

Ajat ovat muuttuneet, eikä ennen ollut paremmin. Kilpakalusto on edelleen suunniteltu ajo-ominaisuudet, ei ydinpommituksen kestävä rakenne edellä. Uudet teknologiat ovat kuitenkin tuoneet mukanaan uusia komposiittimuoveja, jotka kestävät melkoista vääntöä ennen kuin antavat periksi. Akku- ja sähköteknologian kehitys on tuonut tarjolle melkoisiin tehoihin kykeneviä myllyjä, jotka nostavat pienen muovisen auton teho-painosuhteen aikamoisiin ulottuvuuksiin. Bashauksessa mennään siis teho ja näyttävä ajaminen edellä. Järjenkäyttö laahaa perässä jossain edellisen mutkan takana!

Kun kipinät sinkoilevat

Tämän päivän basherit ovat käytännössä aina sähkökäyttöisiä, ja kuten mainittu, niiden tehot ovat melkoisia. Nykyiset nopeudensäätimet annostelevat vaivatta jopa yli 22 voltin jännitteen 150 ampeerin jatkuvalla virralla tehokkaan harjattoman moottorin lävitse kaikkiin neljään vetävään pyörään. Auton kokoon suhteutettuna nämä älyttömät, jopa yli 2kW tehot, kiihdyttävät auton - siis pienoisauton - hetkessä helposti yli sadan kilometrin tuntinopeuteen.

Hiiliharjattomat moottorit ovat huoltovapaita ja metallinen voimansiirto on suunniteltu ottamaan vastaan hurjat tehopiikit, joita auton kuljettaja radionsa välityksellä pyytää. Nykyaikaiset servot jaksavat vaivattomasti kannatella yli 20kg jatkuvaa kuormaa. Voimasta ei jää homma enää tänäpäivänä kiinni, vaan autojen eroja kannattaa hakea muualta, esimerkiksi hallittavuudesta ja kestävyydestä.

Eihän tässä ole mitään järkeä?

Onpas! Hauskanpito, jos mikä, on järkevää! Suuri voima tuo luonnollisesti mukanaan suuren vastuun. Kun minulta kysytään, kumpi on parempi, Arrma vai Corally, vastaan että molemmilla saa kyllä nilkkansa kipsiin koko kesän ajaksi, jos ei ole varovainen!

Kovimmat nimet bashauksessa ovatkin tänä päivänä noiden kahden kilpakumppanin lisäksi vanha kunnon Traxxas. Traxxaksen T-Maxxia voikin pitää jonkinlaisena nykyaikaisen bashauskulttuurin esivanhempana, vaikka tokihan jonkinlainen rajoja rikkova rällääminen kuulunut RC-autoiluun jo lajin alkuhämäristä saakka.

Tässä joitain tämän hetken kovimpia bashereita eli suomeksi tietysti mäiskijöitä!

Team Corally Kronos XTR

Vastikään julkaistu Kronos XTR on valmiiksi kasattu, mutta ilman sähköjä toimitettava, erinomainen alusta huippuluokan basherin rakentamiseksi. RTR-sarjasta poiketen Kronos XTR on varustettu Team Corallyn 7075-T6-alumiinista koneistetuilla, tyylikkäillä tuning-osilla. Vaikka monilla varmasti on jo sähköjä hyllyssä, tiimimme suosittelee tähän Team Corallyn "vähän" tehokkaampia sähköjä, kuten Revoc II nopeudensäädintä sekä harjatonta Dynotorq 815 moottoria. Mikäli nämä ovat pykälän verran liikaa, niin upota Kronokseen tämä Hobbywingin 1/8 kombo.

Team Corallyn 1/8 RTR autot

Akku kiinni ja menoksi! Team Corallyn RTR-sarja voidaan jakaa sekä ratakelpoisiin buggyihin ja lyhyt- tai pitkäakselivälisiin bashereihin. Team Corallyn autoissa näkyy pitkä kokemus kilpatallina. Autot ovat erittäin nopeita, mutta silti helposti ohjattavia ja pysähtyvät tarvittaessa hallitusti. Näiden nykyaikaisten bashing-autojen salaisuus piilee hyvässä alustageometriassa kallistuksenvakaajineen sekä tietysti erittäin kiukkuisissa ja pahantuulisissa sähköissä. Käy tutustumassa täältä Team Corallyn RTR-sarjan kisa-, bashing- ja stunttiautoihin!

Arrma Felony 1/7 6S BLX Street Bash Muscle Car

Bashaaminen ei ole pelkkää hiekkamontulla loikkimista. Hauskaa voi pitää myös asfaltilla ja kun mennään oikeasti lujaa, niin tehdään se myös tyylillä! Arrman 1/7 kokoluokan Felony on käsittämätön vehje, jolla päästelee kevyesti jopa yli 120 kilometrin tuntinopeutta. Felonin varusteisiin kuuluu myös levyjarru! Päivänselvä asia lienee, että tälläistä muskeliautoa ei uskalla ihan kenen tahansa käsiteltäväksi antaa.

Traxxas X-Maxx 1/5 8S

Kaikkien bashereiden kuningas on järkälemäinen ja ansaittua kulttimainetta nauttiva legenda, Traxxasin X-Maxx. Tämä auto nähtiin jopa julkisuudessakin viime syksynä, kun kymin pojat päättivät kokeilla, välähtääkö kameratolppa. No välähtihän se. Nyt kun se on tehty, älkää te muut yrittäkö enää perästä! Mikäli etsit tehokkainta, parasta ja rajuinta bashing-monsteri mitä markkinoilta löytyy, on valinta aika itsestään selvä. Kun vauhdin tenhossa tapahtuu mukkelismakkelis, Traxxas X-Maxx myös kääntää itsensä takaisin pyörilleen ja ei muuta kuin lisää löylyä.

Tekninen ja vaativa laji kuten RC-autojen harrastaminen, saattaa olla toisinaan vähän tiukkapipoista touhua. Merkkiuskollisuus on myös usein kovaa ja etenkin sosiaalisessa mediassa vääntö on välillä hyvinkin rajua. Harrastamisen voi ottaa kuitenkin välillä rennosti: Tähän tarpeeseen vastaa alati suosiotaan kasvattava kovaa menemisen ja rennosti ottamisen kulttuuri eli bashing. Muistakaa, että elämästä saa myös nauttia!

Terveisin, Heikki EuroRC:ltä

Ajankohtaista

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Tilaaminen

Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.

Ennakkotilaaminen

Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.

Kuljetus

Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Db Schenkerin noutopistepaketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.

Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.

* Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 4,90€ ja yli 100€ ostokset kulkevat rahtivapaasti. 
* Kirjelähetykset
ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.

Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.

Maksutavat

Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Collector Commercen, Jouston osamaksupalvelut), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut).

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com

Lue osamaksuohjeistus täältä.

Tilauksen peruuttaminen

Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.

Hyväksymme uusien avaamattomien tuotteiden palautuksen aina 50 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.

Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen tämä edellyttää vaihdettavan tuotteen olevan käyttämätön ja avaamattomassa paketissa. Toisin sanoen palautettavan tuotteen tulee olla uudenveroisessa myyntikunnossa. Tarkastamme tuotteen jälleenmyyntikunnon sen saavuttua meille. Tarkistuksen jälkeen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse toimituskulun varastollemme.
Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.

Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön ja täydellisessä myyntikunnossa. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 20€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.

Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.

Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.

Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.

Lue palautusohjeista lisää täältä.

Takuukäytäntö

Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.

Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.

Elektroniikka:
Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas)
. Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.

Varaosat ja muut komponentit:
Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.

Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.