Yli 100€ tilaukset Matkahuollolla toimituskuluitta!
Ohjauservon vaihtaminen tulee ajankohtaiseksi silloin, kun vanha servo hajoaa tai jos haluaa päivittää esim. RTR autosarjan ohjausservon parempaan. Servon vaihdossa on tärkeää huomioida tärkeät seikat ennen servon hankintaa ja servoa asentaessa.
Helpoin tapa korvata vioittunut servo on ostamalla vastaava malli, kuin autossa oli entuudestaan. Mikäli halutaan päivittää parempaan tulee ensin selvittää millainen servo autoosi sopii ja millaisilla suoritusarvoilla oleva servo on riittävä. Normaalisti yleisimpien 1:10 ja 1:8 kokoluokien autoissa on käytössä ”Standard”-kokoinen servo. Mikäli epäilet servon kokoa on helppo varmistua asiasta, kun mittaat alkuperäisen servon fyysiset mitat ja uutta servoa valittaessa varmistaa uuden servon fyysisen koon.
Seuraavaksi servon valinnassa on tärkeää valita kyllin vahva ja nopea servo autosi tarpeisiin. Servon riittävään vahvuuteen ei ole olemassa mitään oikeaa taulukkoa, joten ensisijaisesti kannattaa tarkistella servovalmistajien suosituksia. Varsinkin ohjauksessa on tärkeää, että servo on kyllin nopea ja tarpeeksi vahva, jotta se jaksaa ja ehtii ohjata autoa. Etenkin 4wd autoissa veto päällä ajettaessa vaaditaan servolta dynaamista voimaa kääntää renkaita haluttuun suuntaan.
Ohessa karkea suuntaa antava taulukko autoluokista ja niihin esimerkki sopivista servoista.
1:10 2WD Buggy / Short Course
Vääntö: 6-12kg Nopeus: max. 0,12s
Highest DS400
1:10 Touring yleensä Matalaprofiilinen
Vääntö: 6-15kg Nopeus: Max.0.1S
Highest DLP650 Kilpa- ja vakavaan harrastamiseen Tai Savöx SC-1251MG kevyeen käyttöön
1:10 4WD Buggy
Vääntö: 10-20kg Nopeus: max. 0.15s
Highest DT450
1:10 4WD Short Course
Vääntö: 15-25kg Nopeus: Max. 0.18s
Highest DS700
1:8 Autot
Vääntö : +20kg Nopeus Max. 0.2s
Highest DT750
Servojen hintahaitari on melkoinen. Servoissa käytännössä voidaan verrata hintaa suhteessa luotettavuuteen. Isojen valmistajien kuten Highest, Savöx ja Sanwa valmistamat servot maksavat enemmän, mutta vastaavasti niiden kestävyys ja luotettavuus on merkittävästi parempi verrattuna halvempiin samoilla suoritusarvoilla myytäviin ”merkittömiin” servoihin. Yhden merkkiservon elinkaaren aikana yleensä hajoaa muutama halpa ”merkitön”servo vaikka paperilla olisivatkin vastaavat tuotteet.
Korvattaessa toista servoa on tärkeää huomata myös tarkistaa alkuperäisen servovarren sopivuus uuteen servoon ja tarpeen tullen ostaa uusi varsi joka sopii uuteen servoon. Tämä siksi että servovalmistajat käyttävät eri hammastuksia akseleillaan. Yleisimmät ovat 23T (Sanwa, Acoms, Spektrum) ja 25T (Futaba, Highest, Savöx). Servovarsia on kahden tyyppisiä: lyhyet (yleisesti Touring ja 2wd buggyt) ja pitkät (yleisesti 1:8 Buggy). Polttomoottoriautoja varten löytyy erikseen kaksisarvisia (kaasu ja jarru varsi). Osa servovarsista on myös Offset-tyyppisiä, jotka tuovat servovartta ulospäin servon akselin suhteen. On myös mahdollista, että autoosi ei edellä mainitut yleismallin servovarret sovi vaan joudut käyttämään alkuperäistä servovartta.
Servon asentaminen
Uuden servon asentaminen paikalleen aloitetaan servon keskittämisellä:
1. Säädä ohjaimesi liikeradan asetukset 100%:in ( EPA, TRAVEL, ST D/R)
2. Säädä ohjaimesi Trim ja Sub Trim asetukset 0 eli keskelle
3. Kytke servo vastaanottimen ohjauskanavaan (ohjaus ch1. Kaasu/jarru ch.2)
4. Kytke ohjaimeen ja autoon virrat päälle jolloin näet servon keskittävän itsensä. Käännä tässä kohtaa rattia ja varmista, että servo kääntyy ja toimii normaalisti.
5. Sammuta autosta ja ohjaimesta virrat.
→ Servo on nyt keskitetty
Ohjaimesta tehtävät säädöt
Tämän jälkeen säädetään ohjaimesta servon toimintasuunta, maksimiliikkerata sekä keskikohta. Säädöt on hyvä tehdä auton renkaat ilmassa jolloin liikeradat on helpompi havaita.
Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.