Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää

Crawlereita sun muita Mönkijöitä! - EuroRC Harrastekirje 7/21

31.8.2021

Terve, terve, tässä todellakin on Heikki! Olethan muistanut ajaa RC-autoillasi päivisin ja rakentaa uusia iltaisin? Hyvä kuulla että asia on juuri näin! Tänään jauhetaan hetki RC-maastureista eli kotoisammin crawlereista.

Suomi on maastoautojen luvattu maa. Meillä on täällä runsaasti niin kalliota, metsää, lettoa kuin lutakkoakin ja heti vähänkin kehäkolmosen ulkopuolelle tultaessa (vai tarvitseeko edes?) niin Hiluxit sun muut landcruiserit ovat enemmän kuin yleinen näky. Myös näppäränkokoiset jenkkimallin lava-autot kasvattavat suosiotaan näin nousukauden kynnyksellä.

RC-maasturit ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana sementoituneet kiinteäksi osaksi radio-ohjattavien autojen maailmaa ja monella nopeampienkin vehkeiden vannoutuneella harrastajalla on hyllyssään yksi tai useampi möyrytin. Esikuvilleen usein hämmentävän uskollisen näköisinä ovat ne myös tuoneet RC-harrastaijien joukkoon porukkaa jotka ovat olleet aikaisemmin kiinnostuneita lähinnä muovisista pienoismalleista.

Aja hiljaa, Isi

Jotkut nopeampaan ajoon tottuneet vierastavat vielä näitä mutaisia mönkijöitä ja ajaminen mielletään helposti vain takapihan hiekkalaatikolla tapahtuvaksi ei-niin-vakavasti-otettavaksi aikuisten miesten nukkekotileikiksi. Eroja perinteiseen RC-kisaamiseen löytyy runsaasti ja sen myötä myös ajamisen haasteet ovat luonteeltaan hyvin erilaiset.

Crawlerilla ajaminen on paljon hitaampaa mutta jollain tapaa kolmiulotteisempaa kuin perinteiset lajit johtuen suurista korkeuseroista. Matalankin painopisteen omaavan auton saa helposti pudotettua kivien päältä jos ei ole tarkkana. Oikeiden ajolinjojen valinta, oikeat lähestymiskulmat ja oikeaoppinen kaasun käyttö juuri oikealla hetkellä ovat kisacrawlaamisen suola. Yhteistä muuhun RC-kisaamiseen on tietysti löytää auton suorituskyvyn rajat ja haastaa kuljettajan omat taidot. Kokemus tekee tässäkin hyvän aloittelijan!

RC-maasturia tulisi myös ajaa Scalen Hengen mukaisesti. Ajatus olisi että auto kulkee niinkuin oikea täysikokoinen maastoauto vastaavissa olosuhteissa kulkisi. Autoa itsestään radalle nostavaa Jumalan Kättä ei ole, vaan jos auto kaatuu niin se täytyy saada pystyyn esimerkiksi vinsseillä kiskoen. Tämä tuo lajiin myös upean sosiaalisen ulottuvuuden ja kaverin auttamisesta saa pistehyvitystä.

Näyttäviä mutta suorituskykyisiä RC-maastureita löytyy kaupastamme useita eri malleja ja uusia putkahtelee myyntiin tasaisin väliajoin joka sekin kertoo lajin suosiosta. Rauhallisesti etenevää pienoismaasturia uskaltaa myös suositella pienemmänkin kuskin ohjattavaksi. Hitaan vauhdin perässä on helppo pysyä!

Liikkuvat Linnat

Crawling-harrastuksen voisi karkeasti jakaa kolmeen leiriin - puhtaasti suorituskyky edellä menevät "pro-crawlerit" joita ulkonäkönsä vuoksi myös kuuautoiksi kutsutaan ja esikuvalleen uskolliset "scale"-pienoismaasturit sekä Performance Scale jossa pyritään yhdistämään nämä kaksi ääripäätä. Etenkin "Perska" on ollut parin viimevuoden aikana kovassa nostessa maailmalla ja meilläkin eikä mikään ihme. Äärimmäisen suorituskykyisen mutta sääntöjä vastaavan ja jollain tapaa oikeaa autoa muistuttavan laitoksen rakentelu ja sillä kisaaminen on monin tavoin haastavaa ja mielenkiintoista harrastamista.

Crawleiden virittäminen eroaa muista RC-autoista melkoisesti. Siinä missä nopeiden vehkeiden kisapuolella pyritään keventämään autoa mahdollisimman paljon, pyritään crawlingissa painoa kasvattamaan jos ei muualle niin jousittamattomalle puolelle ainakin. Etenkin scalepuolella on tärkeää että renkaat ovat pienet ja painopiste korkealla!

Niin erikoiselta kuin se kuulostaakin, on scalessa tärkeää rakentaa auto jonka ajaminen tarjoaa haastetta kuljettajalleen eikä välttämättä niin että se on helppo mutta suorituskykyinen ajettava. Monien hieman vieroksuma virallisista SORRCA-säännöistä löytyvä scalepistejärjestelmä on kehitetty juurikin antamaan pistehyvitystä auton realistisesta ulkonäöstä ja käyttäytymisestä.

Mittakaavapohjaisessa RC-maasturiharrastuksessa on olennaista auton esikuvauskollisuus niin alustarakenteensa, varusteidensa kuin käyttäytymisensäkin puolesta. Toisille tämä on haaste, toisille liian suuri haaste. Itse pidän juuri tälläisistä haasteista! Pro-tason kuuautot ovat tietysti oma lukunsa. Niissä ei realismista pisteitä hyvitellä ja painopiste on puhtaasti suorituskyvyssä. Jopa akut ovat niin pieniä että niillä saa juuri ja juuri ajettua yhden noin viiden minuutin ratasuorituksen.

Crawlereilla kisaaminen tapahtuu yleensä yksilösuoritteisina niin että tarkoitus on päästä mollilla (esim. halkaistu tennispallo) merkittyjen porttien välistä mahdollisimman vähillä virhepisteillä. Vähiten pisteitä saanut voittaa ja tasapistetilanteissa nopeampi vie kunnian. Safari-tyyppisissä ajoissa meno on rennompaa eikä esimerkiksi virhepisteitä lasketa aina lainkaan.

Perska edellä puuhun

Kuten jo mainittu, pyrkii Performance Scale (..suorituskykyinen.. hmm.. suomu?) yhdistämään sekä jollaintapaa realistisen ulkonäön ja äärimmäisyyksiin hiotun suorituskyvyn. Performance Scale -luokan perimmäinen ajatus on tarjota helposti lähestyttävä luokka crawlingin kilpatoimintaan ja sellaisena se on aika hyvin toiminutkin. Laveat sääntötulkinnat antavat tilaa monenlaisille autoille osallistua ja pääpainon pitäisi tässä luokassa olla enemmän hauskanpidossa kuin tiukassa kisaamisessa.

Perska-auto on usein rakennettu esim. TRX-4 auton pohjalle niin että painopistettä on laskettu ja kori vaihdettu ämpärimuovista piirtoheitinkalvoon. Renkaat ovat isot eivätkä kuvionsa osalta välttämättä vastaa tosielämästä löytyviä esikuviaan.

Vaikka luokkaan voi osallistua periaattessa millä tahansa RTR-maasturilla, ei kaupasta valmiiina hyvää perskaa saa vaan sellainen täytyy rakentaa itse. Lajissa on virallista kilpailutoimintaa kansainvälisin säännöin ja toistaiseksi kilpailut on järjestetty osana RC Crawling Series Finland-sarjan eli ns. Suomisarjaa.

Maastamme löytyy nykyisin useita aktiivisia perskaporukoita joiden rientoihin kannattaa ottaa osaa. Esim Facebookista löytyy RC-OFFI.NET Foorumin sivut jossa yleensä ajeluista keskitetysti ilmoitellaan.

Viimeiset metrit vinssillä vetäen

Itseäni juuri tämän alalajin harrastajana miellyttää RC-maasturiharrastuksen jatkuva ja tasainen kasvu. Kisoja ja kilpasarjoja löytyy maastamme jo useita ja vääntö kisoissa ja kisojenkin välillä näyttää olevan välillä aika rajuakin. Pienestä nettivänkäämisestä huolimatta tapahtumissa on kuitenkin mukava ja kannustava ilmapiiri ja aloittelijat ovat aina tervetulleita mukaan oli kaluston taso mikä tahansa.

Uusia autoja tulee jatkuvasti markkinoille ja jopa perinteisiltä kisamerkeiltäkin alkaa tipahdella custom-osia maasturitouhuihin. Xrayn crawleria saadaan varmaan vielä hetki odottaa mutta hyvä esimerkki tästä kehityksestä on Team Associatedin erinomainen Element RC -alamerkki.

Linkkivinkkinä tarjoillaan pitkäaikaisen rikoskumppanimme Pisen ylläpitämää erinomaista suomenkielistä Pisen RC-maasturit Youtube-kanavaa. Piseltä löytyy niin kisaraportteja kuin ehdottoman suositeltavia rakentelu- ja viritysvinkkejä. Kannattaa käydä katsomassa ja tilaamassa!

Scale Builders Guild -foorumin huikeisiin rakentelutopiceihin kannattaa ehdottomasti tutustua syvemmin. Foorumi on englanninkielinen.

RC-OFFI.NET -foorumin crawlerkisakalenteri täällä ja seuraavat isot ajot järjestetään Vääksyssä, King of the Näkkimäki -tapahtumassa lauantaina 25.9! Linkin takaa löydät ilmoittautumis- sekä ajo-ohjeet. EuroRC on paikanpäällä kioskia pitämässä joten tulehan jutulle ja koeajomahdollisuuskin järjestyy mikäli oikein kiltisti kysyt! Nähdään siellä!

Sienimuhennoksentuoksuisin harrasteterveisin,

Heikki / EuroRC

Ajankohtaista

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Tilaaminen

Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.

Ennakkotilaaminen

Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.

Kuljetus

Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Db Schenkerin noutopistepaketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.

Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.

* Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 4,90€ ja yli 100€ ostokset kulkevat rahtivapaasti. 
* Kirjelähetykset
ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.

Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.

Maksutavat

Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Collector Commercen, Jouston osamaksupalvelut), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut).

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com

Lue osamaksuohjeistus täältä.

Tilauksen peruuttaminen

Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.

Hyväksymme uusien avaamattomien tuotteiden palautuksen aina 50 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.

Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen tämä edellyttää vaihdettavan tuotteen olevan käyttämätön ja avaamattomassa paketissa. Toisin sanoen palautettavan tuotteen tulee olla uudenveroisessa myyntikunnossa. Tarkastamme tuotteen jälleenmyyntikunnon sen saavuttua meille. Tarkistuksen jälkeen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse toimituskulun varastollemme.
Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.

Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön ja täydellisessä myyntikunnossa. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 20€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.

Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.

Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.

Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.

Lue palautusohjeista lisää täältä.

Takuukäytäntö

Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.

Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.

Elektroniikka:
Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas)
. Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.

Varaosat ja muut komponentit:
Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.

Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.